Renault kan udvikle mest på motoren

Inden Italiens Grand Prix, brugte Ferrari deres sidste power unit tokens og har dermed 0 tilbage. Renault har hele 21 tilbage.

Mercedes motor . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 3/9 2016 klokken 15:09

Reglementet foreskriver at hver af de fire power unit leverandører (Ferrari, Honda, Mercedes og Renault) har 32 tokens til rådighed pr. sæson.
Hver gang en motorleverandør vil ændre på opbygningen af motoren, så koster det et antal tokens. På den måde forhindres det at den
motorleverandør der har flest penge, udvikler meget mere på motoren end de andre har råd til.

Motoren er i reglementet opdelt i 66 tekniske dele og hver del koster én token at ændre design på.

Nu er status følgende
Leverandør Antal brugt Antal tilbage
Ferrari 32 0
Honda 29 3
Mercedes 26 6
Renault 11 21


Hvad Renault skal bruge alle de muligheder til, det må være op til Renault, men efter kvalifikationen til Italiens Grand Prix er der noget der tyder på at raceren mangler en del hestekræfter i forhold til konkurrenterne.
Token systemet står i øvrigt til at blive skrottet fra næste sæson.

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Italiens GP: Kvalifikationen live. Pole til Hamilt Massas exit åbner op for mange nye kontrakter - op »