Optakt til Italiens Grand Prix

Det er 100 år siden at Monza første gang lagde asfalt til et racerløb og vi har kigget frem og tilbage på løbene i Italien, dog med fokus på denne weekend, hvor der køres løb nr 16 i 2022-sæsonen.

Italiens Grand Prix 2018 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 8/9 2022 klokken 13:09

Italiens Grand Prix blev første gang kørt i 1921 - dengang hed det ikke Formel 1 da den serie først blev dannet senere. Banen var heller ikke Monza, men en 17,3 km lang bane nær byen Montichiari. Året efter var Monza banen bygget færdig og har sidenhen lagt asfalt til Italiens Grand Prix. Der har været flere ændringer af banen men den nyeste udgave er 5793m lang og har 11 sving. I år forventes der samlet over 350.000 tilskuere til løbsweekenden.

Autodromo Nazionale di Monza

Banen ligger i det nordlige Italien i Villa Reale Park, der hører hjemme i byen Monza, som igen ligger i nærheden af Italiens største by Milano. Monza by har godt 120.000 indbyggere, mens Milano har 1,3 millioner.

Den kongelige park er placeret i udkanten af byen, og man kan derfor let tilbringe en løbsweekend på Monza, uden at komme ind i selve Monza by. Parken er i øvrigt på det nærmeste mere skov end en park i traditionel forstand.

Som den sidste rigtige højfartsbane er der en vis aura over Monza. Banelayoutet er ganske simpelt: fem langsider (heraf inkluderer den ene et højfartssving), tre chikaner og to svingkombinationer – mere behøves ikke for at skabe en legende.

Det er således suverænt den bane i Formel 1, hvor der køres med mindst downforce, det vil sige man stort set vil have vingerne så vandrette som muligt. Det har flere konsekvenser: for det første giver det mulighed for at opnå nogle tophastigheder, som ingen andre baner kommer i nærheden af – i 2003 blev der sat en fartrekord med over 369 km/t forenden af start-/mållangsiden. Den anden umiddelbare konsekvens er, at det bliver meget lettere at lave fejl i svingene, da bilerne selvsagt ikke har nært så godt greb i asfalten. Dermed åbnes der også op for masser af overhalinger, som man for eksempel så i 2004, efter at vejret havde sørget for, at bolcheposen var blevet blandet grundigt.

Et af Kevin yndlingsløb

Kevin Magnussen elsker de historiske baner og Monza har en lang historie bag sig. Selvom Haas på forhånd har meldt ud at banen ikke passer godt til deres racer, så går teamet altid 100% ind i en løbsweekend og udnytter de chancer de måtte få. "Monza er et godt løb, et af favoritter, for mig. Atmosfæren, banen, historien omkring området, det er bare en særlig følelse at køre ræs. Det er også en god racerbane, der er masser af slipstreaming og en meget unik form for racing på Monza"

Heldet kan måske være med Haas i denne weekend. Det er køligt og vejrudsigten lover både torden og regn i dagene op til weekenden.

Italiens Grand Prix 2018. Monza stemningsbilleder. Red Bulls dæk-lager og kontor i regnvejret under 1. frie træning.Italiens Grand Prix 2018. Monza stemningsbilleder. Red Bulls dæk-lager og kontor i regnvejret under 1. frie træning.
Copyright Red Bull Contentpool


Forventninger til weekenden

Monza har ofte skabt drama - selvom der er store afkørselsområder, så giver den høje fart altid ekstra drama hvis der sker et uheld. Dertil kommer det ustabile italienske vejr som hurtigt kan smide en stor mængde vand på banen.

I år ligner det en kamp mellem Red Bull, Ferrari og Mercedes. Mercedes har fundet en del forbedringer over de sidste par løb men Ferrari har i denne sæson haft overtaget i kvalifikationen når det gælder at sætte raceren op til én hurtig omgang.
Sidste nyt er desuden at Lewis Hamilton skal starte bagerst i løbet, så han vil have svært ved at gøre sig gældende i løbet.

Red Bull viste enormt overskud i både Belgiens og Hollands Grand Prix og det kan ikke benægtes at Max Verstappen er i stor-form lige nu. På Monza skal alle teams køre med en mindre bagvinge end ellers og der kan være nogle teams der vil kæmpe med at få raceren til at fungere med lav downforce.

Seneste 5 pole positions til Italiens Grand Prix

  • 2021: Valtteri Bottas (Mercedes) (Sprint-løb)
  • 2020: Lewis Hamilton (Mercedes)
  • 2019: Charles Leclerc (Ferrari)
  • 2018: Kimi Räikkonen (Ferrari)
  • 2017: Lewis Hamilton (Mercedes)


Seneste 5 sejre til Italiens Grand Prix

  • 2021: Daniel Ricciardo (McLaren) (Sprint-løb)
  • 2020: Pierre Gasly (Alpha Tauri)
  • 2019: Charles Leclerc (Ferrari)
  • 2018: Lewis Hamilton (Mercedes)
  • 2017: Lewis Hamilton (Mercedes)



Tre overraskende sejre i Italiens Grand Prix

Italiens Grand Prix har flere gange lagt asfast til stort drama, senest i 2021 hvor Daniel Ricciardo overraskende vandt i sin McLaren efter et kaotisk løb. Weekenden var sat op som et sprintløb, hvor der blev kørt kvalifikation om fredagen og sprintkvalifikation om lørdagen. Søndagens klimaks var da de to hovedrivaler, Max Verstappen og Lewis Hamilton kørte hinanden af på dramatisk vis på vej ind på banens første chikane. McLaren tog også andenpladsen i løbet med Lando Norris.

Max Verstappen forsøger en overflyvning på Lewis Hamilton. Italiens GP 2021Max Verstappen forsøger en overflyvning på Lewis Hamilton. Italiens GP 2021
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images


Året før havde Pierre Gasly vundet i endnu et dramatisk løb hvor safety car'en to gange fik vendt rundt på feltet. Første gang var det Kevin Magnussen der måtte parkere sin racer kort før pit-indgangen. Pitten blev derfor lukket så løbets marshalls kunne skubbe den defekte Haas-racer ind gennem pitten. Det var der flere kørere der ikke opdagede, bl.a. Hamilton som derfor fik en straf. Hamilton førte ellers løbet på det tidspunkt.

Et par omgange senere, lavede Leclerc en kørerfejl og smed sin Ferrari af banen på vej rundt i det meget hurtigere Parabolica-sving. Dette gav først en safety car og dernæst rødt flag. Ved genstarten var det Stroll foran gasly og dér var franskmanden den stærke og så kunne Gasly køre sin første og eneste sejr i karrieren hjem.

Italiens Grand Prix 2020. Pierre Gasly vinder løbet i sin AlphaTauri racerItaliens Grand Prix 2020. Pierre Gasly vinder løbet i sin AlphaTauri racer
Copyright Red Bull Contentpool


Inden AlphaTauri blev til AlphaTauri, hed teamet Scuderia Toro Rosso. I 2008 kørte en meget ung Sebastian Vettel for holdet i sin første Formel 1 sæson. Weekenden var en våd omgang med masser af regn både lørdag og søndag. Det unge, tyske talent tog pole position i regnvejr og holdt føringen hele vejen til mål og tog teamets første sejr nogensinde. Det var også Sebastian Vettels første sejr.

Porpoising

Monza banen kaldes også "The temple of speed" og er den hurtigste bane på kalenderen. Banen er også velholdt og asfalten skiftes jævntligt. Den meget jævne asfast i kombination med den lave downforce på racerne, burde give minimale problemer med porposing-effekten som har drillet kørerne i denne sæson.

Dette er også hjulpet af at FIA har efterset alle racerne og bedt holdene lave ændringer siden Belgiens Grand Prix for at minimere belastningen på kørerne.

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ferrari med et stænk af gult Hamilton starter bagerst »