Når det ternede flag blafrer, og Formel 1-sæsonen dermed slutter i Abu Dhabi, markerer det samtidig et karriereskifte for Kevin Magnussen, som søndag kører sit sidste løb for Haas F1.
Således oplyser BMW her til formiddag, at fabrikkens M Motorsports LMDh-program får en ny tilføjelse i skikkelse af Magnussen, som dermed bliver BMW fabrikskører og skal deltage i løb med BMW M Hybrid V8 fra næste år.
"Jeg er glad og stolt over at skulle repræsentere et ikonisk motorsportsbrand som BMW i nogle af verdens mest legendariske løb," lyder det fra danskeren i en pressemeddelelse.
Haas til Las Vegas GP.
Copyright Haas F1 - LAT Photo
"Efter ti år i Formel 1 tager jeg hul på et nyt kapitel, og jeg glæder mig til at konkurrere i nogle af de mest avancerede sportsvogne inden for langdistanceracing."
"Jeg kan næsten ikke vente med at komme i gang med forberedelserne, og jeg ser frem til at skyde 2025-sæsonen i gang sammen med resten af holdet," siger Magnussen.
Kevin Magnussen fra Moneygram Haas F1 Team Japans GP
Copyright MoneyGram Haas F1 Team
Andreas Roos, chefen for BMWs LMDh-program, er begejstret for at få en kører med Magnussens erfaring på holdet.
"Han (Magnussen, red.) har regelmæssigt demonstreret sin fart på højeste niveau i Formel 1 gennem det seneste årti. Takket være hans omfattende erfaring er han en stor gevinst for vores projekt," udtaler BMW-chefen.
"Hans tidligere fulde sæson med en sportsvognsprototype i 2021 er en yderligere fordel for os, da det helt sikkert vil gøre det lettere for ham at tilpasse sig vores BMW," lyder det fra Andreas Roos.
Kevin Magnussen foran Daniel Ricciardo. Ungarns GP 2024
Copyright Haas F1 - LAT Photo
Under en kort afstikker fra Formel 1 deltog K-Mag i 2021 IMSA WeatherTech SportsCar Championship (IMSA-serien), hvorefter han sensationelt vendte tilbage til Haas F1 i 2022.
Efter deltagelse i 185 Formel 1-løb mellem 2014 og 2024 kører Magnussen i denne weekend dermed karrierens sidste Formel 1-løb i Abu Dhabi.
Måske er det ikke helt slut med Magnussens Formel 1-karriere, idet Haas F1s teamchef Ayao Komatsu tidligere har udtalt, at parterne er i dialog om at fortsætte samarbejdet på et eller andet niveau.
Dertil kommer, at flere kilder peger på, at det kommende Cadillac Formel 1-team, som starter i F1 i 2026, kan være interesseret i Magnussens erfaring, idet han netop kørte for Cadillac Chip Ganassi Racing i 2022.
Alt er muligt i Formel 1.