Kevin om økonomikørsel i F1: En joke!

Kevin Magnussen er blevet træt af morfarkørsel på banen og hele tiden at skulle passe på dækkene. Romain Grojean tror ikke på, at man skal forvente mindre økonomikørsel i 2019

BMF1 interview med Kevin . Copyright BMF1

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 10/2 2019 klokken 18:02

Siden hybrid-æraen begyndte i Formel 1, har kørerne skulle spare benzin og passe ekstra godt på dækken under hele løbet.

I 2018 kostede det Haas mange sekunder pr. omgang. Og det er ikke til at holde ud, hvis man spørger danske Kevin Magnussen: "At skulle spare så meget på benzinen som i de sidste par år, er en joke", siger Haas-køreren lidt irriteret.

Han er dog glad for, at reglerne for 2019 nu er blevet ændret, så man nu må have 110 kg i stedet for maks. 105 kg benzin i tanken: "Vi må køre med lidt mere benzin, men det mest frustrerende er, når du skal spare alt for meget benzin. At skulle spare en lille smule er ok, sådan har det altid været i Formel 1,” indrømmer den danske Hass-kører."

Rich HAASRich HAAS
Copyright Haas F1


"Dækkene", fortsætter Magnussen, "er også lidt af et problem. I Mexico virkede de simpelthen ikke. Vi var af og til ca. otte sekunder langsommere, end vi ville have været på nye dæk! Det er meget frustrerende."

Jeg håber, at det snart holder op med at være så ekstremt, for det har reelt set ikke noget med racerløb at gøre længere. Det er okay, hvis man en gang i mellem er nødt til at spare lidt på ressourcerne. Sådan er det i Formel 1. Men at skulle spare så meget, som vi har været nødt til et par gange, er for dumt. Jeg håber, at det ændrer sig."

Kevins teamkammerat Romain Grosjean er enig. Franskmanden tror dog ikke, at de nye dæk, som Pirelli har udviklet til 2019, vil have en signifikant bedre holdbarhed end de gamle: "Nej, jeg tror ikke på, at det bliver bedre. De dæk, som Pirelli udviklede sidste år, og som vi testede i Abu Dhabi, var ikke for gode. Og jeg har ikke hørt, at der skulle være store ændringer på vej."

"Bilerne er ny blevet 150 kg tungere end for et par år siden", bemærker franskmanden. ”Det gør det ikke umiddelbart lettere for dækkene at holde."

Samtidigt lægger Grosjean dog en dæmper på sin kritik: Problemet er Pirellis sportschef Mario Isola. Italieneren arbejder hårdt på at finde en løsning.

Men indtil videre er det bare ikke lykkedes...

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kørerne er blevet tungere i 2019 Alonso tilbage »