Sebastian Vettel har lagt hårdt ud i år. 169 omgange og en hurtigste tid, der længe var op mod to sekunder hurtigere end nærmeste konkurent.
Vettel satte den hurtigste tid, allerede inden frokostpausen, hvilket var med til at understrege, at Ferrari har noget helt specielt at byde på.
Noget af det der blev lagt mærke til, under træningen, var hvor rolig Ferrarien virkede under hele testen. Såvel når de kørte tungt, som når Vettel pressede bilen en del. Faktisk så det aldrig ud som om, at han pressede den ret hårdt.
Efter dagen var overstået, stod der dog et mere overraskende navn, ud for den næst hurtigste tid. Carlos Sainz Jr. i McLaren.
McLaren hentyde til, at de vist havde fundet noget helt særligt, allerede da de øvrige hold præsenterede deres biler. Det kan måske vise sig at være rigtigt.
Sainz var blot 4 tiendedele sekund efter Vettel, men 6 tiendedele foran dagens anden positive overraskelse, HAAS køreren Romain Grosjean.
Netop Grosjean var ellers i pit i flere timer, da de mistede benzin trykket under formiddagens test. det forklarer også hvorfor han kun fik kørt 65 omgange.
Max Verstappen, var den første fra et af de tidligere tophold, efter Vettel, dan han satte den Honda motoriserede Red Bull racer op som nummer 4. Han var dog mere end 1,2 sekunder langsommere end Vettel.
Mercedes har meldt ud, at de havde en god og produktiv dag, men med Bottas på en 8. plads og Hamilton på en 9. plads, var det ikke hastigheden de har nævnt som positivt.
De to Mercedes kørere delte bil, men to fik dog 150 omgange i bilen, som Bottas kørte om formiddagen, mens Hamilton kom ud efter frokostpausen.
Tredie overraskelse var Kimi Räikkönen, der satte Alfa Romeo raceren op på P5, lige efter Verstappen.
Räikkönen var ellers tæt på at sætte hele dagens test overstyr, da han kort efter starten på dagens test, spandt af og røg i gruset. En fejl der nemt kunne have været fatal, da holdene har meget få stumper med til testene.
Heldigvis for Kimi og Alfa Romeo, var skaderne meget små, så de kunne få den ud igen, efter en mindre reparation.
Renault sluttede i bunden, med deres nye stjerne Daniel Ricciardo, som bundprop. Næppe noget han bryder sig meget om.
Testarbejdet fortsætter imorgen.
Dagens tal:
Placering |
Kører |
Hold |
antal omgange |
Dæktype |
Hurtigste tid |
1 |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
169 |
C3 |
1:18.161 |
2 |
Carlos Sainz |
McLaren |
119 |
C4 |
1:18..558 |
3 |
Romain Grosjean |
HAAS |
65 |
C3 |
1:19.159 |
4 |
Max Verstappen |
Red Bull |
128 |
C3 |
1:19.426 |
5 |
Kimi Räikkönen |
Alfa Romeo |
114 |
C3 |
1:19.462 |
6 |
Daniil Kvyat |
Toro Rosso |
77 |
C4 |
1:19.464 |
7 |
Sergio Perez |
Racing Point |
30 |
C3 |
1:19.944 |
8 |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
69 |
C2 |
1:20.127 |
9 |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
81 |
C2 |
1:20.135 |
10 |
Nico Hulkenberg |
Renault |
65 |
C2 |
1:20.980 |
11 |
Daniel Ricciardo |
Renault |
44 |
C2 |
1:20.983 |
De nye betegnelser for dæk, hænger således sammen:
Nyt navn |
Gammelt navn |
Compound 2 |
Medium |
Compound 3 |
Soft |
Compound 4 |
Hypersoft |