F1-kørernes lønfest er slut

Formel 1-kørere er traditionelt blandt verdens bedst betalte sportsfolk, men nu er det slut, for nye tider er på vej. Årsagen er en meget omtalt virus.

Ruslands GP 2019 . Copyright Mercedes AMG

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 9/6 2020 klokken 11:06

Amerikanske basketball- og footballstjerner har gjort det i årevis, en håndfuld fodboldstjerner det samme - men i Formel 1 har forhandlingsevnerne i særdeleshed været gode, enten det er hos manageren eller køreren selv.

Således har verdensmesteren Lewis Hamilton ifølge kilder forhandlet en årsløn hjem på ca. 48 mio. €, Sebastian Vettel 42 mio. € (for begges vedkommende uden brug af managere), Daniel Ricciardo 18 mio. € og Max Verstappen ca. 16 mio. €. (samtlige beløb er ekskl. sponsorindtægter).

Men nu har Covid-19-pandemien smidt grus i maskineriet og sat F1-teamene under et voldsomt økonomisk pres.

Således har Formel 1 besluttet at sænke budgetloftet i 2021 til 130 mio. € samtidig med at flere kørere - enten af egen fri vilje eller for at beholde sædet - “frivilligt” har tilbudt at gå ned i løn for at hjælpe deres teams og dermed stille sig solidarisk med de øvrige ansatte.

Sebastian Vettel sidder i SF1000 for første gang. Et teaser-billede som Ferrari lagde ud inden launch af racerenSebastian Vettel kommer til at kigge langt efter 42 mio. € i årsløn.
Copyright Ferrari


Men der er flere udfordringer på vej til kørernes kommende lønforhandlinger.

Det forlyder nemlig, at Formel 1 i denne tid overvejer at inkludere kørernes løn i budgetloftet i årene fremover. Hverken kørernes eller teamenes top 3-lønninger (f.eks. topchefernes løn) er i dag indregnet i det nuværende budgetloft.

Hvis ovenstående bliver gennemført, vil det få stor betydning for det enkelte teams samlede budget, hvor meget en kører får ind på Nem-kontoen.

Spørger man Renault F1s teamchef Cyril Abiteboul, skal det hele medregnes.

“Det er en del af debatten og hvad der er på bordet lige nu, men det er ret komplekst rent juridisk,” indrømmede Abiteboul overfor Sky Sports F1.

“Vi skal sikre os, at det er lovligt og dermed retsgyldigt.”

“Og så er der lige det ekstra lag af kompleksitet, at flere kørere har meget lange kontrakter - så tillykke til Max (Verstappen, som har kontrakt til 2023, red.) på dette område.”

“Men jeg mener, at hvis vi skal lave om på systemet, så skal det være ændringer, som vil sikre sportens bæredygtig,” lød det fra Renault-chefen.

Lewis Hamilton og Bernie EcclestoneBernie Ecclestone (tv) til Hamilton: "Glem alt om 50 mio € i årsløn"
Copyright Mercedes AMG GP


Den tidligere ejer af Formel 1, Bernie Ecclestone, har har også meldt sig i debatten. Han mener, at de tider er forbi, hvor en kører kan forlange mange millioner for at sætte sig i et F1-sæde.

“Lewis (Hamilton, red.) behøver ikke gamble under forhandlingerne,” udtalte Ecclestone til den tysk-schweiziske avis Blick, hvorefter han kiggede i krystalkuglen.

“Han vil aldrig få de anslåede 50 mio. € igen.”

“I fremtiden skal samtlige kørere indstille sig på en stor lønnedgang. De gyldne tider er forbi,” lød dommen fra den 89-årige tidligere F1-boss.

Ifølge iagttagere kan flere betalingskørere derfor være på vej ind i Formel 1.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Toto Wolff køber aktier i Williams F1 Indianapolis på vej tilbage til Formel 1 »