Englands GP dagen derpå – Hamilton historisk

Det engelske Formel 1-grandprix på Silverstone skulle vise sig at blive uforudsigeligt, underholdende og historisk med Hamilton som vinder på sin hjemmebane. McLaren må lære at træffe de rigtige beslutninger, hvis de vil vinde løb.

Englands GP Mercedes . Copyright Mercedes AMG Petronas F1 - LAT Images

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 8/7 2024 klokken 09:07

Gårsdagens Formel 1-grandprix på Silverstone blev historisk:

For første gang har en kører vundet Formel 1-løb 9 gange på samme bane. Dermed trækker Lewis Hamilton forbi Michael Schumacher og udbyggede sin rekord for samlet antal vundne grandprixer til 104.

Det var en tydelig bevæget og berørt Lewis Hamilton, der kunne løfte sejrspokalen for første gang siden 2021 foran Max Verstappen og Lando Norris.

Englands Grand Prix 2024. Podiet. Løbet blev vundet af Lewis Hamilton foran Max Verstappen og Lando NorrisEnglands Grand Prix 2024. Podiet. Løbet blev vundet af Lewis Hamilton foran Max Verstappen og Lando Norris
Copyright Red Bull Contentpool


Måske betød sejren ekstra meget for Hamilton og Mercedes, fordi flere medier havde afskrevet Hamilton: George Russell har regelmæssigt været hurtigere end Hamilton denne sæson men måtte udgå af løbet med en teknisk defekt.

Men Hamiltons sejr var fortjent:

Mercedes var hurtige denne weekend med George Russell på poleposition og Lewis Hamilton som nr. 2. Hamilton formåede at komme forbi Russell under selve løbet, selv om McLaren i starten af grandprixet så ud til at have mere fart under de vanskelige forhold med skiftevis våd og tør asfalt.

Men Hamilton holdt hovedet koldt og var hurtig, da det virkelig gjaldt. Især til sidst i løbet, hvor Max Verstappen var tæt på at indhente ham på de bedre hårde dæk.

Englands Grand Prix 2024. McLaren i regnvejrEnglands Grand Prix 2024. McLaren i regnvejr
Copyright McLaren


Spørgsmålet er bare, om ikke McLaren skulle have vundet…

McLaren så ud til at være virkelig hurtige under de skiftende betingelser, og både Lando Norris og Oscar Piastri formåede at komme forbi Verstappen, Russell og Hamilton og burde egentligt have vundet.

Så hvorfor smed McLaren igen en løbssejr væk som i Østrig og Canada?

Svaret skal nok findes i strategien: Man valgte at sætte de bløde dæk på Norris’ bil under det sidste pitstop, hvilket skulle vise sig at være den forkerte beslutning.

Men selv på omgang 27 lå Piastri lige bag Norris, som kørte i pit for at få intermediatedæk på, mens Piastri måtte køre en hel omgang på slidte slicks i regnvejr og tabte tid til bilerne i toppen.

Her kunne McLaren have lavet et såkaldt ”double stack”, altså sende begge biler i pit samtidigt som Mercedes gjorde.

”Vi blev for grådige”, udtalte Andrea Stella, teamchef hos McLaren efter løbet: Man ville ikke tabe tid i pitten og satsede måske for meget på Norris, selv om der kun var et halvt sekund, som skilte Piastri og Norris.

Englands Grand Prix 2024. Charles Leclerc på vej ud af garagenEnglands Grand Prix 2024. Charles Leclerc på vej ud af garagen
Copyright Ferrari


Turen til Silverstone blev endnu en skuffelse for Ferrari, som havde håbet på, at de nye opdateringer af bilen endelig ville give pote, men nej:

Mens Carlos Sainz klarede sig hæderligt i mål som nr. 5, lå Charles Leclerc og rodede rundt i bunden af feltet det meste af løbet efter en dårlig kvalifikation og endte på en skuffende 14. plads. Det er bare ikke godt nok.

Endnu værre ser det ud for Sergio Perez:

Perez sluttede næstsidst, 2 omgange bagefter. I en Red Bull. Seriøst?

Englands Grand Prix 2024. Red Bull pitstopEnglands Grand Prix 2024. Red Bull pitstop
Copyright Red Bull Contentpool


Hvis det kun havde været ét løb, kunne man måske have set igennem fingrene med det, men Perez har i flere løb ligget i den tunge ende af feltet og har slet ikke kunnet følge med Verstappen og/eller Mercedes og McLaren eller Ferrari – og heller ikke Haas, Williams osv. på Silverstone.

På trods af en kontrakt med Red Bull de næste 2 år, går der rygter om, at kontrakten kan ophæves og Perez blive erstattet af en anden kører, hvis mexicaneren er over 100 point efter Verstappen halvvejs i sæsonen. I øjeblikket er han 137 point bagud.

Til gengæld er der positive takter at spore hos Haas: Nico Hülkenberg sluttede på en stærk 6. plads med Magnussen på en lidt skuffende 12. plads – især fordi danskerens præstation denne gang havde fortjent point.

Kevin Magnussen og Nico Hülkenberg sammen med den verdensberømte dart-spiller Luke Littler.Kevin Magnussen og Nico Hülkenberg sammen med den verdensberømte dart-spiller Luke Littler.
Copyright Haas F1


Williams havde en god weekend med Alexander Albon i pointene som nr. 9 og Logan Sargeant på en overraskende 11. plads, lige foran Kevin Magnussen.

Men for Sargeant er det nok lidt for lidt og alt for sent, hvis han skal gøre sig forhåbninger om at fortsætte i Formel 1 næste år.

Alpine fik – igen – en dårlig weekend, da Gasly måtte udgå med en defekt gearkasse på opvarmningsomgangen, og Esteban Ocon sluttede skuffende som nr. 16. – dog foran Sergio Perez.

Nico Hülkenberg på Silverstone-banen sammen med Sergio Perez.Nico Hülkenberg på Silverstone-banen sammen med Sergio Perez.
Copyright MoneyGram Haas F1 Team


Løbet på Silverstone viste ikke desto mindre, at Formel 1 ikke længere er paradekørsel, hvor et bestemt team vinder med 20 sekunders forspring hver gang.

Endelig er der i denne sæson mindst 3 teams, der kæmper reelt kæmper om sejren på banen, hvilket er underholdende og uforudsigeligt – og sådan som Formel 1 skal være!

Næste løb køres i Ungarn den 21. juli.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Formel 1-eksperten: Er det Newey-effekten vi ser? BMF1.dk's Power Rating: Englands GP »