Disse kørere kommer under pres i 2019

Klumme: Med 2019-sæsonen inden for kort synsvidde er det relevant at se på, hvilke kørere, der kommer under pres allerede fra første løb. Vi har taget et kig på de mest oplagte emner.

Brasiliens Grand Prix 2017 . Copyright Ferrari

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 31/12 2018 klokken 18:12

Der er altid et voldsomt forventningspres i Formel 1, og 2019 er ingen undtagelse. Ikke mindst fordi et par markante kørere har fået comeback og dermed endnu en chance for at bevise, om de hører til i motorsportens mest eftertragtede klasse.

Undertegnede har derfor taget et kig på de kørere, som efter min mening allerede er under et voldsomt pres, inden de røde lamper slukker den 17. marts i Melbourne.

Valtteri BottasValtteri Bottas
Copyright Williams F1 Team


Valtteri Bottas, Mercedes AMG

Der hersker ingen tvivl om, at Valtteri Bottas kommer til at mærke Mercedes-ledelsens hede ånde i nakken allerede fra start, og at køreren selv er klar over konsekvenserne, hvis han ikke yder optimalt.

Naturligvis er Mercedes stærkt tilfreds med at have en loyal ’wing man’ for Lewis Hamilton i den finske kører, men på den anden side kan teamet ikke leve med anden-kører, der sluttede på en utilfredsstillende femteplads (2018) i en ellers urørlig bil og end ikke formåede at vinde et eneste løb i sæsonen.

Således hersker der ingen tvivl om, at Bottas er fortid hos Mercedes, hvis det ikke lykkes ham at sætte sig i scene som en seriøs udfordrer til VM-titlen 2019. Og i kulissen venter en utålmodig und mand ved navn Esteban Ocon, årets mest uretfærdigt vragede kører og tidligere Racing Point Force India-chauffør.

Lance Stroll i ItalienLance Stroll.
Copyright BMF1


Lance Stroll, Racing Point

Det luner altid at have penge med hjemme fra, og det må sige at være tilfældet med Lance Stroll, efter at farmand, Lawrence Stroll, købte en væsentlig del af det konkurs- og administrationsramte Force India og dermed var med til at redde teamet fra udslettelse.

Herfra skal der lyde en stor, personlig tak til den candiske forretningsmand for redningsaktionen, som ikke helt ulogisk resulterede i at sønnike, som en naturlig del af forretningsplanen, fik det ene sæde ved siden af Sergio Perez.

Spørgsmålet er bare, om ikke farmand har gjort sønnike en bjørnetjeneste, for, som i førnævnte tilfælde, vil alles øjne hvile tungt på den 20-årige canadier. Årsagen er åbenlys, for ungersvenden har ikke just haft en blændende sæson hos 2018s bundskraber Williams F1, hvor det kun lykkedes at hente 6 point.

Hvis følelserne måtte bestemme, har Stroll fået foræret det sæde, som rettelig burde tilhøre Esteban Ocon.

Brasiliens Grand Prix 2018. Sebastian Vettel under fredagens frie træningerBrasiliens Grand Prix 2018. Sebastian Vettel.
Copyright Ferrari


Sebastian Vettel, Ferrari

De færreste vil sikkert benægte, at Sebastian Vettel, i 2018, på den mest skammelige måde smed den ene mulige sejr fra sig efter den anden. Tyskeren har vundet hele fire verdensmesterskaber, men de fejl, som utvivlsomt kostede ham flere sejre, begås normalt kun af rookies.

Fra 2019 kommer Vettel under et vildt pres fra F1s nye darling, Charles Leclerc, som har leveret imponerende resultater for Alfa Romeo Sauber i 2018, og ingen Ferrari-boss vil betale hundredvis af millioner i årsløn for en eksverdensmester, der bliver sat bagud af en ung, irriterende (på den franske måde) opkomling.

Med Leclerc i samme startrække vil Vettel komme ud for det samme pres, som han oplevede med Hamilton i 2018, og her viste den firedobbelte verdensmester, at nerverne ikke altid stod for presset. Og dette pres bliver fordoblet i 2019.

Kubica i Williams klæderRobert Kubica.
Copyright Williams F1


Robert Kubica, Williams F1

Robert Kubica var på alles læber, da han i 2008 formåede at vinde Canadas Grand Prix for BMW Sauber. Det blev til tre podieplaceringer året efter samt tre podier for Lotus Renault i 2010 – resultater, der sendte ham i retning af et sæde hos Ferrari.

Uheldigvis tvang et alvorligt rally-crash i 2011 polakken, som var tæt på at miste livet, ud af motorsporten.

Nu er Kubica så tilbage – hele 8 år efter – og det store spørgsmål er, om han kan holde til det store fysiske pres, som kørerne udsættes for i nutidens Formel 1. Unægtelig en udfordrende opgave for en mand, der kører med en delvist læderet (dog genoptrænet) højre arm og hånd, som må holdes i en nærmest unaturlig position.

Kubicas bevægelsesfrihed er stærkt påvirket af rally-uheldet, og alles øjne vil derfor hvile på polakken, som for alvor får sat sin genoptræning på prøve, når hvert fysisk krævende løb nærmer sig sin afslutning.

Undertegnede skribent tror ikke på, at den vellidte kører kan stå for et fysisk pres, som han selv indrømmer, vil være voldsomt.

Daniil KvyatDaniil Kvyat er tilbage.
Copyright Red Bull Contentpool


Daniil Kvyat, Toro Rosso

Daniil Kvyats comeback er ret markant og pænt overaskende, når man ser tilbage på russerens karriere. Godt nok vandt han to podieplaceringer for Red Bull, men desværre bidrog han også med en række kontroversielle ’stunts’, der i sidste ende blev for meget for Red Bull-ledelsen og derfor sendte ham ud af F1.

Nu har Kvyat fået endnu en mulighed, der må siges at være enestående og som i dette tilfælde sender ham tilbage til Toro Rosso, hvor han startede sin F1-karriere i 2014 ved siden af Jean-Éric Vergne.

Fordelen for Kvyat er, at han nu kender betingelserne og ved, hvad der kræves – men lunten er kort, og der skal leveres.

Giv gerne din mening til kende herunder.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Zak Brown har en plan McLaren om B-teams: Det er ikke ægte Formel 1 »