• Forside

Formel 1 tæt på kollaps

Det kan godt være, at Max Mosley er upopulær hos Formel 1-fansene for hans konstante reglementændringer, men vi bør takke ham. Formel 1 er tættere på at kollapse end man regner med. Mercedes-Benz kunne have fået korthuset til at vælte.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 1/2 2009 klokken 20:02

Formel 1 lider. Ikke kun på grund af den verdensomspændende finanskrise, der blandt andet rammer bilfabrikanterne, men også på grund af det overforbrug de fleste Formel 1-teams har. Ekstreme kørerlønninger, 24-7 vindtunnelbrug, udviklingsomkostninger har presset budgettet til det yderste.

Nu er det igennem det tyske magasin Focus kommet frem, at Mercedes var lige ved at lukke Formel 1-programmet ned. To måneder før sæsonstarten kunne McLaren og Force India have stået uden motor. Daimler afholdt en afstemning omkring det videre engagement, som heldigvis endte med et 3-2 resultat, og dermed forbliver Mercedes i Formel 1. Indtil videre.

Lewis Hamilton i den nye sølvpil med Mercedes-stjernen fremme på næsen. En 3-2 afstemning sikrede, at den bliver der.

Fremtiden afhænger dog af, hvor meget man kan få reduceret omkostningerne. Ifølge Norbert Haug, så skal omkostningerne ned med 50%. En ting som Max Mosley heldigvis arbejder på at opnå. Formel 1 skal være billigere.

Der skal ikke meget til at vælte korthuset. Honda sagde farvel i december, og dermed røg ikke bare et hold, men en motorleverandør. Netop motorleverandørdelen er den del, der gør mest ondt. Man kan sætte et hold sammen, men uden en motor kører det ikke nogen steder.

Sidste år mistede vi først Super Aguri, så kørerfeltet blev reduceret til 20. Indtil videre ser det ud til, at feltet bliver på 18 i år. Hvis Mercedes havde trukket stikket ud, så ville det være umuligt for McLaren og Force India at få skaffet en motor til sæsonstarten. Dermed ville kørerfeltet være nede på 14 biler.

Super Aguri foran Honda i 2007. Nu er ingen af de to hold længere i Formel 1.

Hvad så med BMW? Hvis Mercedes forsvinder fra Formel 1, så stopper BMW formodentlig også. De to fabrikanter kæmper om det samme kundesegme nt i luksusbilklassen, og selv om Ferrari er Mercedes ærkerivaler, så er Mercedes BMW’s rival.

Lidt det samme sker i sportsvognsverden, hvor Audi har trukket sig fra American Le Mans-serien. Her hed konkurrenten Porsche, som kørte i klassen lige under Audi og Peugeot i Europa. Porsche har også trukket sig fra ALMS efter, at Acura begyndte at slå holdet sidste år. Noget af et prestigetab for et europæisk sportsvognsfirma får bank af en japansk producents ”amerikaner”-mærke. Det er to forskellige prestigeklasser de stiller op i, og det menes at være grunden til, at Porsche er skiftet til den amerikanske Grand-Am serie.

Nu er Acura rykket op i LMP1-klassen, og kender man til japanernes historie, så skal de også nok ende med at tage teten i klassen. Det menes igen at være grunden til, at Audi har trukket sig fra klassen, selv om det selvfølgelig ikke er officielt.

Audi R10 har forladt ALMS-serien. Det vil være for stort et tab at lide nederlag til et mærke, der befinder sig i en lavere målgruppe for Audi.

Tilbage til Formel 1 er der Toyota at tænke på. Jarno Trulli meldte ud efter præsentationen af TF109, at i år skulle den første sejr komme. Man kan hurtigt forestille sig, hvad der kan ske, hvis den første sejr glipper igen i år. Med Honda ude, så taber Toyota ikke ansigt. Hvad sker der, hvis Toyota forsvinder. Så ryger der igen fire biler.

Der skal ikke meget til at presse den sport vi elsker så højt ud i en krise, der kan blive rigtig svær at komme ud af medmindre endnu flere dele standardiseres. Det kan være den billige standardmotor, som er med til at sikre Formel 1’s overlevelse i fremtiden.

Toyota skal præstere i år ellers er det måske sidste år med den japanske producent i Formel 1.

Jeg ved ikke med jer, men jeg foretrækker en bæredygtig klasse selv om det måske skulle koste lidt af det tekniske niveau, som Formel 1 er på. Hvad mener du. Giv din mening til kende på BMF1’s Facebookgruppe