• Forside

Honda nægter hjælp til Aguri

Krisen fortsætter hos det japanske team, Super Aguri. Efter at Magma trak sig ud af aftalen, og beholdt de mange millioner, siger Honda-ledelsen nu, at de ikke vil hjælpe det lille team mere.

Af: (@bmf1.dk) d. 18/4 2008 klokken 13:04

Rigtig mange ansatte i Super Aguri teamet, og ikke mindst Aguri Suzuki selv, sidder i disse dage med krydsede fingre. Magma-aftalen faldt til jorden og med den, en masse dejlige dollars til det skrantende team.

Ikke bare ser det sort ud op til næste uges løb i Spanien, men hele fremtiden er dækket med tordenskyer for teamet. Selv hvis der skulle være penge på kistebunden til Spaniens GP, er det meget sandsynligt, at det bliver den sidste optræden for Super Aguri.

Aguri Suzuki har rejst verden rundt i sin søgen efter mulige sponsorer, og fandt umiddelbart Magm-gruppen. Men da aftalen ikke gik i gennem, er han vendt mod giganten Honda og deres tilsyeladende bundløse pengepung.

Takuma Sato i den modificerede Arrows med Honda motor.

Men Honda nægter at yde mere støtte, mest fordi man regnede kraftigt med, at netop Magma kunne overtage de økonomiske forpligtelser. Honda har udtalt, at Aguri Suzuki ikke har anmodet om støtte, selvom andre rapporter siger det modsatte. Sikkert er det, at Honda "...vil fortsætte den nuværende struktur, i vores support til Super Aguri."

De har henrykket os adskillige gange, de sejlivede japanere. De stillede op til det første løb i en gammel Arrows fra 2002 og trods en masse modstand, blandt andet blev der byttet flittigt mellem kørerne, hvem husker ikke Yuji Ide, så lykkedes det at komme helskindet gennem den første sæson.

I 2007 fik teamet deres første point, scoret af Sato, og teamet var henrykt. Sæsonen sluttede med seks point, foran Spyker og McLaren, da de blev eksluderet fra mesterskabet. Højdepunktet i 2007, var Sato´s overhaling af verdensmesteren Alonso i Canada.

Takuma Sato og holdet fejer Super Aguri F1's første point

SS United Group Oil & Gas var navnet på teamets nye sponsor i starten af 2007, og alle heppede på det lille team, med den store fanskare. Men indbetalingerne udeblev og startede den økonomiske rutschetur, som er i gang for tiden.

Super Aguri, der har Takuma Sato som førstekører, har arbejdet som Honda´s B-team siden oprettelsen, og der er blevet udvekslet goodwill, økonomisk støtte, informationer og mange andre ting mellem de to teams.

De næste par uger er afgørende for teamets overlevelse. Lykkedes det ikke at skaffe penge inden Tyrkiets Grand Prix, ser det endda meget sort ud. Vi krydser fingre.