Miamis GP: Løbsresumé - Norris tager sin første sejr i F1

Lando Norris udnyttede en safetycar-periode klogt til at bringe sig i front, og derfra kunne han sætte kursen mod sin første, og længe ventede, F1 sejr.

Miamis GP . Copyright Ferrari Media

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 6/5 2024 klokken 08:05

Max Verstappen kom godt fra start i pole position, mens Sergio Perez kun var få centimeter fra at ramme ind i Verstappen på vej ind i sving 1. Leclerc fastholdt sin andenplads, mens Piastri udnyttede de første sving til at stjæle tredjepladsen fra Carlos Sainz. Hülkenberg viste gode takter i en kamp mod Hamilton, hvor sidstnævnte måtte give op og falde tilbage. Hamilton havde i øvrigt valgt at starte på det hårdeste dæk.

Piastri ville mere og kørte sig kort efter op som nummer 2 ved at overhale Leclerc på vej ind i sving 17 på femte omgang. Hamilton og Hülkenberg kom senere endnu engang i kamp med hinanden, hvor det var tæt på at gå galt for dem begge. Dog forblev positionerne uændret indtil senere, hvor det lykkedes for Hamilton at køre sig forbi, hvor også Russell et par omgange senere havde held med at køre sig forbi Hülkenberg og lægge afstand.

Efter de første 15 omgange var Verstappens forspring til Piastri omtrent tre sekunder. Piastri blev samtidig presset af Leclerc, mens Lando Norris gjorde alt hvad han kunne for at fange Perez på femtepladsen. Perez gik i pit på omgang 18 og lod Norris forsøge at køre sig forbi gennem et overcut. Leclerc besøgte sine mekanikere på omgang 20, hvor de med et hurtigt stop på 1.9 sekunder gjorde deres til at booste Leclerc's videre kørsel.

Verstappen lavede en ukarakteristisk fejl i chikanen i sving 14/15, hvor han undervejs ramte en kegle og kortvarigt bragte den virtuelle safetycar frem. Fernando Aonso, Ocon og Magnussen udnyttede perioden til at gå i pit. Verstappen kørte i pit omgangen efter.

På omgang 28 var det Piastri og Sainz' tur til at pitte, men her skete så den episode, der vendte op og ned på løbet. Magnussen og Sargeant kolliderede i sving 3, og derfor måtte den rigtige safetycar nu på banen. Perez pittede endnu engang, og her var Norris heldig at få et 'billigt' pit-stop og kunne komme ud igen og beholde sin føring. Derfor var det nu op til Verstappen at køre sig forbi englænderen. Imens fik Magnussen en 10 sekunders straf for kollisionen med Sargeant.

På omgang 32 blev løbet givet frit, og Verstappen forsøgte sig med det samme med en overhaling ind i sving 1, men fandt ikke en vej forbi Norris. Efter Verstappen fulgte Leclerc, Piastri og Sainz.
Norris begyndte omgang for omgang at køre et forspring ud til Verstappen, hvilket førte til tydelig frustration hos Verstappen, som han ikke holdt tilbage med at lufte over radioen.

Piastri og Sainz var frem mod slutningen i tæt kamp igen, hvor Sainz forbremsede sig i sving 17 og havde kontakt med Piastri, inden spanieren endelig fik klaret overhalingen i sving 1. Piastri fik beskadiget sin frontvinge i processen, og samtidig var Perez og Hamilton nu helt tæt på. Piastri måtte i sidste ende køre i pit og få skiftet vingen. Sainz fastholdt sin fjeredeplads, indtil han senere blev straffet med fem sekunder for sit sammenstød med Piastri, og dermed sluttede som nummer fem efter Perez, med Leclerc på tredjepladsen efter Verstappen og Norris.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« McLaren: Magnussen fortjener løbsstraf Verstappens bil havde store skader »