Selv om det er flere uger siden F1-sæsonen 2021 blev afgjort, så fortsætter dønningerne fra Abu Dhabis grandprix med at trække overskrifter – ikke mindst som følge af FIA’s egen interne undersøgelse af Masis håndtering af de sidste omgange i Abu Dhabi.
Radiokommunikationen mellem Red Bulls sportsdirektør Jonathan Wheatley og Michael Masi er som sådan ikke ny:
Under løbet hørte man, hvordan Jonathan Wheatley nærmest instruerer Michael Masi i, hvad han skal gøre, da Red Bull er ved at løbe tør for omgange for at indhente Hamilton:
Wheatley fortæller bl.a. Masi: "De biler, der er bagud med en omgang… Du behøver ikke lade dem køre hele omgangen, så de kan slutte op til feltet. Du skal bare lade dem køre, og så får vi et motorløb.”
Til det svarer Masi: “Forstået”.
Michael Masi
Copyright formula 1
Der er dog bred konsensus blandt flere F1-eksperter om, at reglerne for safetycar ikke blev fulgt, og blandt andet derfor undersøges sagen nu af FIA.
Efter løbet fortæller Mercedes-chefen Toto Wolff over radioen, at det “ikke var rigtigt”, hvad Masi gjorde, hvortil Masi svarer: "Toto, det kaldes et motorløb, OK?”
At Michael Masi nærmest citerer Red Bulls Jonathan Wheatleys ord om “motorløb” (engelsk: motor race) har fået flere til at undre sig:
Hvorfor bruger Michael Masi Jonathan Wheatleys ord om “motorløb” i sit svar til Toto Wolff? Som FIA’s mand i Formel 1 burde han have henvist til reglementet, men det gjorde han ikke.
Spørgsmålet er, om Michael Masi følte sig hårdt presset eller anvist af Red Bull, og om han selv blev usikker på F1-reglementet og endte med at træffe en afgørelse til fordel for Red Bull.
Tidligere havde Red Bulls teamchef Christian Horner også lagt pres på Michael Masi og sagt: "Hvorfor får vi ikke de biler, der er nede med en omgang, væk? Du skal kun bruge en omgang med race."
Abu Dhabis Grand Prix 2021. Red Bulls teamchef Christian Horner
Copyright Red Bull Contentpool
Sagen har som nævnt fået masser af opmærksomhed og har allerede sit egen hashtag #F1xed på Twitter.
Over for
BBC bekræfter FIA, at “man er bevidste om det, og at det [kommunkationen mellem Red Bull og Masi] indgår i FIA’s egen interne undersøgelse.