Ferrari truer med at forlade Formel 1

Ferraris teamchef Mattia Binotto melder nu klart ud: Hvis budgetloftet sænkes endnu mere, så vil Ferrari seriøst overveje, om de kan fortsætte i Formel 1. Formel 1 må ikke blive en amatørsport.

Den gamle port til Ferraris fabrik. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 23/4 2020 klokken 09:04

Ferrari truer nu med at ville forlade Formel 1, hvis det planlagte budgetloft sænkes yderligere.

I øjeblikket er planen, at der skal indføres et loft på 175 millioner US-dollars (ca. 1,2 milliarder danske kroner) fra 2021 for hvert team om året. Der tales dog om at sænke loftet yderligere ned til 145 millioner US-dollars, og flere teams mener endda, at budgettet skal ned på 100 millioner US-dollars.

Men det gider Binotto ikke høre på. I et interview med den engelske avis The Guardian udtaler Binotto, at det er en meget provokerende at tale om at sænke grænsen yderligere:

"Det [et lavere budgetloft] kan ikke nås uden store ofre. Med det mener jeg vores personale. Hvis budgetloftet sænkes endnu mere, ønsker vi ikke at blive sat i en situation, hvor vi må overveje andre måder at anvende vores racing-DNA på.”

Ferrari har ca. 1.500 ansatte på deres fabrik i Maranello, og det vil ikke være muligt at holde på så mange medarbejdere med et lavt budgetloft. Såfremt budgetloftet bliver endnu lavere, kan mange Formel 1-medarbejdere ende med at blive fyret, så topteamsene ikke overskrider budgetloftet.

Binotto mener, at der skal indføres et budgetloft i to trin: Teams, som er leverandører for kundeteams (f.eks. af chassiskomponenter og motorer), skal have lov til at have et større budget end kundeteamsene som f.eks. Haas og AlphaTauri.

Bahrains Grand Prix 2019. Mattia BinottoBahrains Grand Prix 2019. Mattia Binotto
Copyright Ferrari


Italieneren advarer om bare at trumfe et budgetloft igennem uden at tænke sig om: "I Formel 1 har vi forskellige teams med meget forskellige forudsætninger. De agerer i forskellige lande med forskellig lovgivning og har deres egne arbejdsprocedurer. Derfor er det ikke nemt at gennemføre strukturelle ændringer ved blot at lægge et lineært loft over udgifterne."

Ferrari er dog godt klar over, at verdensøkonomien og dermed også Formel 1 står over for alvorlige udfordringer. Men tiden er ikke inde til at træffe „forhastede afgørelser“, for „så er der fare for, at vi træffer afgørelser i panik uden at have vurderet konsekvenserne til bunds.”

Ferraris synspunkt er ikke nyt, hvad angår Formel 1: "Formel 1 skal blive ved med at være motorsportens kongeklasse, hvad teknologi og perfomance angår”, påpeger Binotto. Hvis budgettet sænkes for lavt, "risikerer vi, at niveauet sænkes for langt ned, og at vi [Formel 1] kommer for tæt på juniorserierne [Formel 2 og Formel 3].”

Abu Dhabis Grand Prix 2019. Ferrari team fotoAbu Dhabis Grand Prix 2019. Ferrari team foto
Copyright Ferrari


Det er i øvrigt ikke første gang, at Ferrari truer med at forlade Formel 1: Blandt andet i 1986, hvor den østrigske designer Gustav Brunner fik til opgave at udvikle en Ferrari til IndyCar-serien - Ferrari 637 - fordi Enzo Ferrari var utilfreds med den planlagte introduktion af V8-motorer i Formel 1.

Ferrari 637 kørte dog aldrig i IndyCar, og andre trusler fra Ferrari om at forlade Formel 1 i forbindelse med de såkaldte concorde-aftaler, er altid løbet ud i sandet.

Om vi skal tage denne trussel alvorligt, må tiden vise.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hamilton for gammel Formel 1-eksperten: Hvad venter Vettel på? »