2021-regulativet forklaret: Mere downforce - lavere fart

Det kommende regulativ for Formel 1 vender i den grad op og ned på, hvad vi hidtil hidtil har været vidne til i motorsportens mest eksklusive klasse. Her ser vi nærmere på downforce.

Den kommende 2021 F1-racer. . Copyright FIA Formula 1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 1/11 2019 klokken 20:11

I en lille artikelserie tager vi et nærmere kig på, hvad det kommende 2021-regulativ kommer til at betyde for Formel 1, og første emne er det, som alle fans har sukket efter længe: tættere race.

Først det “negative”.

Bilerne bliver langsommere - faktisk 3 til 3,5 sekund langsommere pr. omgang end 2019-modellerne, men det er sikkert til at holde ud, hvis resultatet bliver ægte ‘dog fight’ og spektakulære overhalinger. Og helt ærligt: hvem kan registrere tre sekunder uden at sidde med ‘live timing’ inden for rækkevidde?

FIA og F1-teamenes bundne opgave var derfor at skabe et design, hvor bilerne ikke får ødelagt sin downforce, når de ligger i slipstrømmen bag en konkurrent i den såkaldt ‘beskidte luft’.

I 2019 mister en jagtende F1’er hele 40% downforce, men med 2021-designet falder dette til 5-10%. Den markant forbedrede downforce skyldes, at luften bag den forankørende bliver renere men samtidig bliver den også dirigeret opad og dermed delvist hen over den forfølgende racer.

Med det nye design øges ikke kun overhalingsmulighederne. Bilerne får også større mulighed for at kæmpe direkte mod hinanden.

McLarens bud på 2021.McLarens bud på 2021, hvor gulvets 'gæller' tydeligt ses.
Copyright McLaren Media


Men hvilken indflydelse får den lavere topfart? Ingen, hvis man spørger Ross Brawn, CEO for F1.

“Bilerne fra 2016 til 2017 fik en meget kraftig forøgelse af downforce, og det er værd at tænke tilbage på den erfaring, for det blev besluttet af årsager, som jeg ikke kan forstå,” forklarer Brawn til Autosport.

“Den store forøgelse af downforce blev besluttet som om man tænkte ‘lad os gøre bilerne hurtigere, lad os gøre F1 bedre.”

“Men i virkeligheden gjorde det situationen værre, for nu kunne bilerne ikke køre mod hinanden. Bilerne var meget hurtige, men de kunne ikke køre race.”

“Realiteten er, at de nye bilers ydelse (for 2021, red.) er, hvor de var i 2016, og jeg tror ikke, at nogen vil klage over, at disse biler var langsomme,” lød det fra Ross Brawn.

Med andre ord får bilerne en såkaldt ‘ground effect’, eller sug, som man så i 1982, hvor systemet nærmest blev bandlyst. Dog får bilerne ikke tidligere tiders ‘sideskørter’, som nærmest rørte asfalten og dermed skabte suget.

Enkelt forklaret opnås suget i 2021 primært ved et radikalt ændret gulv (bund), hvor der vil være monteret ‘gæller’ under sidepodsene, som reducerer turbulens og dermed beskidt luft bag bilen.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« USA's GP: 1. frie træning USA's GP: 2. frie træning. Hammer time »