Kevin: Et dårligt 2019 kan blive til et godt 2020

Hos Haas har man længe været klar over, at 2019 ikke kunne nå at blive en god sæson. Derfor for begyndte man tidligt at fokusere på 2020, fortæller Magnussen. Men der skal også placeres et ansvar for 2019.

Mexicos GP 2019 . Copyright Haas F1

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 30/10 2019 klokken 10:10

Haas har mere eller mindre afskrevet sæsonen 2019. Da udviklingen af VF-19 ramte den ene mur efter den anden, begyndte man allerede tidligt at fokusere på næste sæson.

"Vi fokuserer på næste år. Vi er godt klar over, at vi ikke kan forbedre denne bil ret meget mere", indrømmer Kevin Magnussen. Han forklarer, hvorfor det endda kan være "positivt" for teamet.

"Jeg tror vi har en rigtig god chance for at tage et stort skridt fremad næste år", lyder det fra en optimistisk Magnussen: "Det er også en ret enestående position at kunne koncentrere sig så tidligt om næste år, for vi vidste allerede i anden halvdel af sæsonen, at bilen [VF-19] ville have problemer hele året."

Magnussens chef er enig: "Vi kan ikke rette op på det i år", siger Günther Steiner. "For tre måneder siden gik det langsomt op for os, at vi havde valgt den forkerte vej [for udviklingen af bilen]. Siden da har vi arbejdet på, at det ikke sker igen næste år.”

Singapores Grand Prix 2019. Haas fredag. Günther SteinerSingapores Grand Prix 2019. Haas fredag. Günther Steiner
Copyright Haas F1


Hvis man skal tro Steiner, så har Haas allerede en "god forståelse" af, hvad skal ændre til næste år.

Men får den dårlige sæson i 2019 konsekvenser for Haas-medarbejderne? Står Steiner klar med fyresedler?

"Nej, jeg vil ikke pege på en bestemt person“, siger han og forklarer videre: "Formel 1-teams er store. Du kan ikke pege på en enkelt person, som har begået en fejl."

På spørgsmålet om, hvorvidt de dårlige resultater skyldes bilens design, svarer Steiner: "Det er ikke vores chefdesigners skyld, for bilen er mekanisk set solid. Der er som sådan ingen fejl ved bilen."

Kevin Magnussen i Mexico.Kevin Magnussen i Mexico.
Copyright Haas F1


Der er grundlæggende tale om et problem med aerodynamikken. "Vi tog udviklingen af bilen i den forkerte retning. Alle afdelinger gik i den forkerte retning, og derfor er teamet skyld i problemerne, og jeg er også en del at teamet. Jeg giver mig selv skylden, ligesom andre i teamet også giver sig selv skylden."

Der er tre løb tilbage af sæsonen, og Haas ligger i øjeblikket på en 9. plads og næstsidst i den samlede teamstilling.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Binotto udfordrer holdcheferne Ny sponsor til Willliams »