Tysklands GP, løbsresumé: Verstappen vinder van(d)vittigt Grand Prix

Med regn fra begyndelsen og en stående start, var der lagt op til det helt store drama på Hockenheimring denne søndag, og der var drama på hver eneste omgang.

Tysklands Grand Prix 2018 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 28/7 2019 klokken 17:07

Hamilton kom godt afsted fra pole position i modsætning til Max Verstappen, der i regnen ikke rigtig kunne finde grebet fra anden startplads, hvilket tillod Hamilton at stjæle andenpladsen. Nico Hülkenberg og Grosjean havde kontakt undervejs, mens Charles Leclerc i sin Ferrari sprang fra plads 10 frem som nummer seks. På åbningsomgangen havde Vettel også god fart i bilen og kørte sig fra tyvendepladsen op som nummer fjorten.

Efter de første omgange var Hamilton flyvende, og løbet begyndte så småt at sætte sig, efterhånden som kørerne fandt sig til rette i de skiftende omstændigheder. Verstappen nappede tredjepladsen fra Raikkonen, og det varede ikke længe før, at den første Safetycar kom på banen, da Sergio Perez smed sin racer i væggen ud af sving 11.

På omgang fire trak Hamilton igen fra, mens Bottas og Verstappen gjorde kål på Kevin Magnussen sammen med Leclerc og Hülkenberg. Vettel var flyvende længere bagude, hvor han alene på én omgang passerede tre andre kørere og indtog ottendepladsen. Magnussen valgte under Safetycar at beholde sine regnvejrsdæk på, men det viste sig hurtigt at være et forkert kald.

Ricciardo var den næste til at skrive sig på tabslisten, da hans Renault motor eksploderede i et inferno af røg. Det bragte den virtuelle safetycar på banen og gav anledning til en række pitstops.

Da Lando Norris også besluttede sig for at stå af, blev den virtuelle safetycar endnu engang benyttet, og det udnyttede Leclerc til at tage et gratis pitstop. Mercedes nåede ikke at kalde Hamilton ind hurtigt nok, men det gjorde ikke den store forskel, da Leclerc efterfølgende smed sin racer i væggen i sving 16/17. Det bragte denne gang den fysiske safetycar på banen, og flere kørere besøgte deres mekanikere i pit-lane for nye dæk.

Hamilton blev åbenbart en smule inspireret af Leclerc, da briten kort tid efter var ved at plante sin racer samme sted. Han nåede dog at korrigere den tilstrækkeligt til, at han 'kun' mistede sin frontvinge og kunne køre i pit. Desværre for Hamilton kørte han i pit efter keglen, der markerer pit-indkørslen, og det betød efterfølgende en fem sekunders straf, som han tog ved et pit-stop senere i løbet.

På omgang 34 blev løbet givet frit igen, og Verstappen byggede hurtigt et forspring til Bottas og Hamilton. Hamilton blev samtidig undersøgt, angiveligt for at have kørt unødigt langsomt under safetycar-perioden, og apropos safetycaren kom den på banen igen, da Hülkenberg ligeledes skøjtede i barrieren på samme måde som Leclerc.

Da løbet nærmede sig sin afslutning var det meste af feltet skiftet fra intermediates til de røde softdæk, men det betød ikke, at det var ufarligt at køre flat out. På den måde oplevede nemlig både Hamilton og Bottas at køre ind i første sving blot for senere at finde dem selv som passagerer i deres racere, da disse drejede 360 grader rundt. Værst gik det for Bottas, der efterfølgende måtte udgå, da hans racer smadrede ind i barrieren. Ny omgang safetycar og ny omgang pit-stop, denne søndag sjette gang for Hamilton, inden løbet med fem omgange tilbage igen kunne gives fri.

Verstappen var endnu engang på pletten og trak fra Kvyat på en sensationel andenplads, mens Stroll på tredjepladsen var i hård kamp med Sainz. Sainz var samtidig i kamp med Vettel, og Vettel viste muskler og kæmpede sig forbi både Sainz, Stroll og Kvyat og erobrede andenpladsen.

Dramaet var dog ikke helt ovre endnu, da Pierre Gasly kortvarigt berørte bagenden af Albons racer, hvilket forårsagede at Gasly's frontvinge blev slået ind under bilen. Game over Gasly.

Verstappen tog det ternede flag på en helt utrolig søndag eftermiddag, der på den bedst tænkelige måde markerede midtvejspunktet for sæsonen 2019.

Hvad angik Haas, Grosjean og Magnussen denne søndag, så blev det til hhv. en niende og tiendeplads for de to kørere, men af en eller anden grund havde de ikke forstået Günther Steiners besked fra sidste løb på Silverstone, og de to kolliderede endnu engang denne søndag. Der blev nok indkaldt til et par samtaler henover det næste stykke tid.

13 biler gennemførte, mens syv udgik. En hæsblæsende søndag, der viste det bedste fra Formel 1.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Tysklands GP: Løbet LIVE Steiner: Måske får jeg brug for en psykolog »