FIA-præsidenten Jean Todt får pris for introduktion af halo

Der fandtes næppe et emne, som polariserede så meget i 2018, som introduktionen af halo i Formel 1 og andre klasser inden for motorsporten. Ross Brawn mener at introduktionen af halo er vigtig - Jean Todt modtog en Autosport-pris for projektet

Singapores Grand Prix 2018 . Copyright Sauber

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 3/12 2018 klokken 22:12

Hovedbeskyttelsen omkring cockpittet fik masser af kritik, før den blev introduceret, men som året gik, aftog kritikken. Til dels fordi vi måske nu har vænnet os til udseendet, og til dels fordi det har været en hjælp i flere situationer.

"Ved kollisionerne som med Leclerc på Spa, Ericsson på Monza og Makino under Formel 2-løbet i Barcelona har halo’en spillet en afgørende rolle", fortæller Formel 1-sportschefen Ross Brawn og indrømmer, at det på trods af kritikken var den rigtige løsning af indføre halo’en. "Kørerne slap uden skader i de nævnte situationer."

Præsidenten for FIA Jean Todt, som trumfede halo’en igennem på trods af masser af modstand mod idéen, blev søndag den 2. december 2018 ved Autosport-Awards i London hædret med en innovationspris. "Jeg mødte masser af modstand mod idéen, men når man er overbevist om at det er det rigtige, så må man tage kampen", sagde franskmanden i sin takketale.

Han peger især på startulykken mellem Charles Leclerc på Spa-Francorchamps, da Fernando Alonsos McLaren fløj over Leclercs Sauber og ramte halo’en hårdt som et godt eksempel. "Vi har kunnet bevise, at ulykken ville have haft alvorlige konsekvenser uden halo", sagde Todt, og henviste endnu en gang til ulykken med Henry Surtees, der i 2009 mistede livet, da han blev ramt af et løst hjul under løbet.

Todt siger videre: "Det er vigtigt at kæmpe imod modstanden for at kunne redde liv."

Derfor vil man blive ved med at fremme introduktionen af halo’en inden for andre klasser. Formel 2 kører også med halo’en i år, Formel E introducerer 15. december også halo’en og seneste er den nye Formel 3-racer også blevet præsenteret med halo. Andre klasser som f.eks. Formel 4 følger snart efter.

"Sikkerheden har den absolut højeste prioritet, og FIA har ret til at kræve det", mener Ross Brawn. "Vi kan ikke blive ved med at håbe på, at vi har heldet med os, som vi senest så med Sophia Flörschs ulykke, hvor hun mirakuløst slap med livet i behold efter at være fløjet over sikkerhedsbarriererne under Macaus Formel 3-Grand Prix. Selvfølgelig er motorsport farlig, men alle berørte parter bør gøre mest muligt for at sikre, at sporten bliver så sikker som mulig."

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hvem kører hvor? Se hele 2019 Formel 1-feltet Magnussen langt fra tilfreds »