Brasiliens GP, løbsresumé: Hamilton vinder og Mercedes tager konstruktørmesterskabet

71 omgange ventede forude på den bane, hvor det sidste år væltede ned med vand, og hvor Verstappen var helt fænomenal. Der var stadig konstruktørmesterskabet at køre om, og diverse straffe havde vendt op og ned på feltet.

Japans Grand Prix 2018 . Copyright Mercedes AMG

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 11/11 2018 klokken 19:11

Med en start op af bakke kom Hamilton fint fra start, mens Vettel tabte sin anden position til Bottas. Verstappen fik også overhalet Raikkonen, mens Magnussen blev kørt af banen længere tilbage. Vi fik en ren start fra feltet uden kontakt, mens Sainz var feltets vinder ift. vundne pladser med to styk og en øjeblikkelig 13. plads. Ericsson havde en noget uvant startplads som nummer seks, men han blev hurtigt kørt bagud, mens de to Renault racere var i heftig infight med en smule kontakt til følge.

Verstappen var over det hele, hvor han ind i første sving satte Raikkonen eftertrykkeligt på plads og kørte sig op som nummer fire. Hamilton havde skabt et lille hul i front ned til Bottas, mens den flyvende hollænder gentog overhalingen i sving 1 omgangen efter, hvor Vettel denne gang måtte give plads, og Verstappen havde nu kørt sig op som nummer tre. Længere nede gjorde Ricciardo sin teamkammerat kunsten efter og smuttede op som nummer seks.

På starten af omgang 10 var Verstappen igen i angrebshumør. Med modenhed og velovervejet kørsel fik Verstappen sat Bottas tilstrækkeligt under pres, således at Verstappen kunne bremse sig selv forbi Bottas ind i sving 1. Raikkonen og Vettel havde igen fundet rytmen, og Raikkonen gav den ellers ikke for lidt ind i sving 3, og han formåede næsten at køre sig forbi Bottas på ydersiden. Samtidig begyndte Ricciardo også at sætte pres på Vettel, mens Verstappen allerede havde hentet en del tid på Hamilton og var næsten under sekundet. Imens gik Magnussen forbi Gasly og op sum nummer ni.

Bottas kæmpede over en lang række omgange med alt, hvad han havde mod Raikkonen, der nærmest bare angreb, som han havde lyst, mens Alonso og hans pit-mandskab dyrkede en alternativ form for styrketræning inden, at Alonso fik lov at køre igen. Hamilton havde over de sidste par omgange igen kørt lidt tid ud på Verstappen, mens Ferrari-mandskabet øvede sig i skuespil.

Bottas dykkede ind på slutningen af omgang 19, mens Verstappen kørte løbets hidtil hurtigste tid, og Hamilton fulgte i pit omgangen efter. Bagest i feltet demonstrerede Ericsson, hvorfor han ikke længere er at finde i Formel 1 feltet til næste sæson, da han kastede sig selv ud i et umotiveret spin, hvorefter han kørte i garagen.

Ude i front kørte Verstappen nærmest uendeligt på sine supersoft dæk, mens Vettel gik i pit på slutningen af omgang 27 og fik monteret medium dæk. Hamilton gav samtidig udtryk for, at han ikke var helt tilfreds med sine dæk. Verstappen trak fortsat tid ud på Hamilton, hvilket nærmede sig smertegrænsen for, hvornår Hamilton stadig ville have en føring, når Verstappen kom ud fra pitten. Som det også fremgik af radiokommunikationen, så var Hamilton tydeligt fortvivlet, mens Verstappen var i strålende humør i den brasilianske eftermiddagsvarme.

Halvvejs i løbet var det nærmest en gentagelse af tidligere sekvenser i løbet, hvor Bottas igen var under stort pres, men hvor det i stedet for Raikkonen denne gang var Vettel, der hang som en rød overfrakke på Bottas. Det varede dog ikke mange omgange før, at Ferrari gav besked til Vettel om, at Raikkonen skulle have lov at smutte forbi. Imens gik Verstappen i pit på slutningen af omgang 35, hvor han fik monteret softdækket, Der skulle da heller ikke gå mange omgange før, at han overlegent kørte sig forbi Hamilton og op på førstepladsen. En klar overhånd på både fart og strategi hos Red Bull denne søndag. Længere nede i feltet var det også glædeligt at konstatere, at Magnussen lå godt placeret på en syvendeplads, mens Hülkenberg var udgået.

Og bedst som man troede, at Verstappen var i total kontrol, kunne man på TV-billederne se både Verstappen og Ocon med snuderne den forkerte vej, hvilket kostede Verstappen føringen, da Ocon kørte fuldstændig i vejen for hollænderen, selvom at han reelt burde have givet ham fri plads. Uhørt klodset kørt af Ocon, der lå og rodede nede som nummer 16. Episoden blev naturligt nok kigget igennem af løbets stewards. Nogle pladser længer nede fik vi en forrygende kamp mellem Ricciardo og Vettel, hvor Ricciardo stædigt holdt fast i sin femteplads.

Verstappen havde nu fået stabiliseret sig på andenpladsen med omkring fem sekunder op til Hamilton, mens Ricciardo gjorde alt, hvad han kunne for at køre sig forbi Bottas, og Vettel kørte i pit på slutningen af omgang 53 og tog et sæt supersoft på og ud som nummer syv.

Med 63 kilometer af søndagens Grand Prix havde Verstappen hentet omtrent 1,5 sekund på Hamilton, mens Bottas stadig holdt Ricciardo bag sig, men på omgang 59 gik den ikke længere. Samtidig kunne Alonso ikke andet end at brokke sig i tide og utide til pitten. I undertegnedes optik er det befriende, at spanieren snart er fortid i sporten. Kort tid efter blev Ocon idømt en straf på 10 sekunder for sammenstødet med Verstappen. Det var heller ikke rigtig dagen for Vettel, der med 10 omgange tilbage lå nede på en sjetteplads, mens Raikkonen lå til en tredjeplads og en tur på podiet.

På de døende omgang nærmede Verstappen sig mere og mere Hamilton, mens Ricciardo kørte røven ud af raceren for at hente Raikkonen. Det ville være dobbelt oprejsning for australieren efter sidste weekends ulykke i Mexico og dagens gridstraf.

Det blev lige ved og næsten for Verstappen på sit tilbagetog, men Hamilton formåede at holde ham bag sig hele vejen til flaget og tog sejren. Raikkonen formåede ligeledes at holde Ricciardo bag sig, mens Bottas, Vettel, Leclerc, Grosjean, Magnussen og Perez fulgte efter og sluttede Top 10. Det kunne have været Verstappens dag, men det sørgede Ocon for at smadre - apropos smadre skal Ocon nok være glad, hvis Verstappen ikke finder ham i paddocken.

Udover sin egen sejr kunne Hamilton nu også fejre, at Mercedes for femte gang vandt årets konstruktørmesterskab foran Ferrari. En fuldendt sæson for Mercedes, der nu med ro i maven kan se frem mod sidste løb i Abu Dhabi.

Det samme vil vi gøre her på BMF1 - på gensyn herfra den midlertidige kommentatorboks.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Magnussen får reprimande Verstappen og Ocon skal forklare håndgemæng for st »