Besøg på Renault F1 fabrikken i Enstone - del 1/3

Bilmagasinet Formel 1 var inviteret på en meget eksklusiv tur af Renault Danmark: Besøg på Renault Sport Formula One Team-fabrikken på en fredag hvor de frie træninger fra Japans Grand Prix blev kørt. Her bringer vi første del af et unikt indblik inde bag murene.

Besøg hos Renault F1 i Enstone . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 14/10 2018 klokken 14:10

Renault Sport Formula One Team (Populært kaldet "Renault F1") har været længe undervejs men er nu igen et fuldt opbygget team med meget store ambitioner om at vende tilbage til toppen af Formel 1.

I 2005 og 2006 havde teamet stor succes med to verdensmesterskaber til Fernando Alonso. Sidenhen blev teamet solgt til Lotus, men beholdt navnet (Lotus Renault F1, red.). I 2010 blev teamet solgt helt fra til Lotus, som derefter drev holdet selvstændigt med begrænset succes.

Besøg hos Renault F1 i Enstone. Et lille stykke under jorden starter receptionen. Her ses en gammel Lotus (E21) i moderne Renault-bemalingBesøg hos Renault F1 i Enstone. Et lille stykke under jorden starter receptionen. Her ses en gammel Lotus (E21) i moderne Renault-bemaling
Copyright Bil Magasinet BMF1


I 2015 skete det store nye paradigme-skift. I efteråret blev Lotus F1 overtaget af Renault igen og fra 2016-sæsonen meldte Renault for alvor ud at nu skulle der vindes løb igen! Kørerne blev danske Kevin Magnussen og Jolyon Palmer. BMF1 var med til denne lancering i Renaults store Technocenter i Paris. Hele den oplevelse kan I læse mere om i sektionen "Relaterede nyheder".

2016-sæsonen blev ikke en stor success for Renault, og det var også på forhånd meldt ud at Renault F1 havde lagt en 6-årig plan for at komme tilbage til toppen. 2016 var det første år, og når starten går i Australien i 2019, så er Renault F1 kun på sit tredje år af comeback-planen.


Fredag morgen
Fredagen startede tidligt i Kastrup lufthavn med fly klokken 7:50 til Heathrow. 2. frie træning blev kørt fra 7 til 8:30 så de ansatte på fabrikken havde allerede brugt natten og morgenen på at følge deres to kørere, Nico Hülkenberg og Carlos Sainz Jr. fra Suzuka banen.

I flyet mødte vi Henrik fra Motor-magasinet og Jacob som er selvstændig journalist. Sidstnævnte var oprindeligt i gang med en artikel omkring Københavns Grand Prix og logistikken omkring dette - dette er desværre sat på pause indtil videre, men artiklen skal stadig skrives, dog nok med et lidt andet fokus.


Velkomst på fabrikken og Renaults historie
Besøg hos Renault F1 i Enstone. Marcin Budkowski byder velkommen og fortæller om Renaults ambitioner med Formel 1 teametBesøg hos Renault F1 i Enstone. Marcin Budkowski byder velkommen og fortæller om Renaults ambitioner med Formel 1 teamet
Copyright Bil Magasinet BMF1


Marcin Budkowski byder os velkommen og vi bliver budt på en forfriskning - Marcin er Executive Director hos Renault Sport og ansvarlig for hele Enstone fabrikken. Marcin har en fortid i FIAs tekniske afdeling, men tog et kontroversielt skifte til Renault Sport efter at have været med til at definere regler for Formel 1s fremtid.

Marcin fortalte om Renault Sport og den arv som mærket har. Renault blev grundlagt i 1898 - for 120 år siden. Mærket blev fra starten grundlagt med ambitionen om at deltage i motorsport og i 1902 vandt den første Renault et løb. Sidenhen har Renault altid deltaget i motorsport og selve afdelingen Renault Sport blev grundlagt i 1976.

Besøg hos Renault F1 i Enstone. Renaults RS01 racer som også blev kaldt te-pottenBesøg hos Renault F1 i Enstone. Renaults RS01 racer som også blev kaldt te-potten
Copyright Bil Magasinet BMF1


Året efter deltager Renault for første gang i Formel 1, da raceren RS01 stiller op til det Engelske Grand Prix. To år efter, i 1979, vinder Renault F1 hjemmebaneløbet, Frankrigs Grand Prix.

Renault F1 har lige nu et årligt budget på 300 mio Euro og har 650 ansatte i Enstone. Det er en fordobling

Endeligt fortæller Marcin om hele Enstone lokationen. Hér designes, bygges og testes alle chassis-dele af Renault Sports Formel 1 racer. Det er også hovedsædet for hele race teamet, som tager ud til løb når Formel 1 sæsonen er i gang. Dem som ikke er med ud på banerne, står klar døgnet rundt for at hjælpe teamet med at forbedre resultaterne, bl.a. fra Renaults OPS (Operations, red.) rum i Enstone.


Enstone og resten af Udkants-england
Besøg hos Renault F1 i Enstone. Kun de diskrete flag afslører at man nu er nået fremBesøg hos Renault F1 i Enstone. Kun de diskrete flag afslører at man nu er nået frem
Copyright Bil Magasinet BMF1


Enstone ligger et stykke nord for London - en halv times kørsel fra Oxford - men hele midt-england er blevet epi-centret for engelsk motorsport, med størstedelen af Formel 1 holdene placeret hér.


  • Renault (Enstone)

  • Red Bull (Milton Keynes)

  • Force India (Silverstone)

  • Mercedes (Brackley)

  • McLaren (Woking)

  • Williams (Grove)



Tidligere har Marussia/Manor Racing (Banbury) og Caterham F1 (Langley) også haft hovedsæde i området.

Ferrari (Maranello, Italien), Toro Rosso (Faenza, Italien), Sauber (Zürich, Schweiz) og Haas F1 (Kannapolis, NC, USA) ligger udenfor England.


3D design
Som mange andre teams, benytter Renault F1 et stykke CAD-software der hedder Catia 3D. Det bruges til at tegne de ca. 25.000 tekniske tegninger (blueprints, red.) som et Formel 1 chassis består af.

Renault billeder fra Enstone. Ét af de mange 3D design teams i EnstoneRenault billeder fra Enstone. Ét af de mange 3D design teams i Enstone
Copyright Renault Motorsport


I designrummet møder vi Maria Baerthel, som bl.a. er ansvarlig for racerens forreste del af bunden, hvor træ-planken stikker ud foran.
Maria var også med til at designe en ny næse til raceren, som snart skal crash-testes for at se om den overholder FIAs krav om deformation og sikkerhed for køreren.

Vi møder også en flink dansker som overhører at vi taler dansk, og hurtigt præsenterer sig selv som expat-dansker (udlænding et i fremmed land, red.) siden 2003. Han står for at designe hjulophæng til raceren og elsker sit arbejde. Renault oplyser at der arbejder 22 forskellige nationaliteter i Enstone. Dansk er én af dem.


I næste del af artiklen går vi mere i dybden med de mange produktionsafdelinger som bygger de mange dele i plast, aluminium, kulfiber og mange andre spændende materialer.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« FIA godkender 2019-kalender og regelændringer Schumacher Jr. stormer mod Formel 1 »