BMF1 bag om: Emilie Rath (1/2)

BMF1 har haft muligheden for en lille snak med den danske kvindelige mekaniker hos Racing Point Force India, Emilie Rath, om arbejdet og ansvaret i F1. Her er første del af det todelte interview.

Emilie Rath og BMF1 . Copyright BMF1

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 2/10 klokken 21:10

Det er sjældent, man kender navnene på mekanikerne i Formel 1. I Danmark kender vi Ole Schack, fordi han er dansk, og så er vi begyndt at kende Emilie Rath.

Emilie er 25 år gammel og oprindeligt fra Viby J, men bor i England sammen med kæresten Ryan Dixon, der er Formel 1-mekaniker hos Renault – og så er hun tilfældigvis Danmarks eneste kvindelige Formel 1-mekaniker.

Interessen for hende er dog ikke kun dansk, men lige så meget udenlandsk. Da BMF1 mødte op til et interview, var også medier fra England og Belgien booket ind til aftenen.

Danske Emilie Rath, mekaniker hos Racing Point Force IndiaDanske Emilie Rath hilser på Peter og Nadia fra BMF1
Copyright BMF1


Emilie fortæller: “Ingen tvivl. Den interesse, der er for mig, er på grund af mit køn. Men jeg tror også, det har været meget få kvinder, som rent faktisk har været på bilen.

Vi har en masse, der er ingeniører, vi har en masse, som – eller ikke en masse, men der er et par stykker – som sidder ved pit wall’en, men rent mekanisk har der ikke været så meget fokus på kvinderne – der har ikke været så meget pit crew, så nu hvor vi faktisk er to på det hold her, så vækker det sådan en interesse.”

Selv sidder Emilie som venstre baghjul, position A, og kollegaen Michelle justerer frontvingen under pitstop.

”Min rolle på bilen er som support-mekaniker, så jeg hjælper ham, der står for alle motorerne, ham der kitter motorerne," fortæller Emilie.

"Dvs. alt fra ekspansionsbeholdere til kølere til alt, hvad der kommer på motoren, som ikke er Mercedes-dele, der står jeg så for at hjælpe med at forberede med nye o-ringe og alt, hvad der skal på. Så sætter vi det på,” forklarer hun til BMF1.

Herefter uddyber den danske mekaniker sine særlige roller.

”Og så udover det har jeg ene-ansvar for samtlige frontvinger på begge biler. Så jeg bygger dem, og hen over weekenden er det så mig, der shimmer dem og sætter ballast i og har et overview over dem og sørger for, at de er i tip-top form over hele weekenden."

"Og hvis der er noget, der er skader på, så er det så mig, der står for at fikse det eller finde nogen, der kan fikse det.”

Danske Emilie Rath, mekaniker hos Racing Point Force IndiaDanske Emilie Rath, mekaniker hos Racing Point Force India
Copyright BMF1


Der er ikke nogen tvivl om, at sådan et job er hårdt arbejde, men for Emilie har det mest været psyken, der er blevet kæmpet med. På hendes blog Dirty fingernails er usikkerheden på sig selv blot ét af de emner, Emilie har drøftet.

Men hvor meget fylder sådan et ansvar?

”Rigtig meget, helt ærligt, det gør det,” indrømmer en grinende Emilie.

”Det tror jeg var en af de sværeste ting i starten. Da jeg startede her, var det det med at skulle lære at være så selvsikker på dit arbejde og vide, at du har lige har gjort det her, men stoler du på, at du har gjort er rigtigt – den bil den kører ud lige om lidt, og hvis du har lavet en fejl, så har det meget alvorlige konsekvenser.”

Danske Emilie Rath, mekaniker hos Racing Point Force IndiaDanske Emilie Rath, mekaniker hos Racing Point Force India
Copyright BMF1


Hun fortsætter: ”Så det er… for mig var det rigtigt, rigtigt svært i starten og der var mange gange, hvor du går hjem og har en lille smule ondt i maven over det og tænker ’åh Gud, jeg håber virkelig, jeg gjorde alt, hvad jeg skulle gøre og at jeg ikke har overset et eller andet’."

"Fordi det er så lange dage og du arbejder under så meget pres, kan du ikke huske, hvad du har lavet for en time siden, så det er et rigtigt, rigtig stort pres, men du lærer det efterhånden.”

Emilie slutter første halvdel af interviewet lidt mere eftertænksomt.

”Jeg synes, at jeg er blevet bedre og bedre til det og er blevet bedre til at stole på mig selv. Så man vokser rigtig meget med opgaven.”

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Vandoorne for langsom Karting finalen »