Italiens GP; løbsresumé: Hamilton udbygger føringen

Ferrari havde for første gang siden 2010 pole position på deres legendariske hjemmebane. Som en overraskelse for mange var Kimi Raikkonen manden i første position. Læs med her og find ud af, hvordan løbet foldede sig ud.

Englands Grand Prix 2018 . Copyright Mercedes AMG

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 2/9 klokken 16:09

Raikkonen fik sluppet sin kobling lige nøjagtig på det rigtige tidspunkt, mens Vettel en kort overgang næsten var i føring ind i chikanen. På vej ud fik Raikkonen føringen tilbage, mens Hamilton i Curva Grande fik suget sig helt op på ydersiden af Vettel, og da de to gik ind i den anden chikane, var det Hamilton, der tabte størst og spandt rundt og fik beskadiget sin frontvinge, mens Hamilton holdt fast i sin linje, og bevarede sin andenplads.

Der var masser af kontakt ned gennem feltet, hvilket i sidste ende bragte en safetycar ud. Kun Bredon Hartley udgik fuldstændig som følge af kampene. Også løbets stewards kom på arbejde som følge af kontakten mellem Vettel og Hamilton. Raikkonen havde nu i front til opgave at holde Hamilton bag sig og håbe på, at Vettel kunne køre sig så langt op som muligt og minimere pointtabet.

På slutningen af omgang tre blev løbet givet frit. Raikkonen kom fint afsted, men Hamilton var ikke langt efter, og som ventet kørte briten sig forbi Raikkonen på vej ned mod første chikane. Raikkonen slog tilbage i anden chikane, mens Magnussen havde tabt en enkelt placering og lå som nummer 12. Det varede dog kun kort, da Magnussen pittede omgangen efter med noget, der lignede tekniske problemer. Han kom dog ud igen, men var langt efter feltet. Årsagen blev vist efterfølgende, hvor det kunne ses, hvordan Sergio Perez fik mast sig forbi i første Lesmo kurve, men det var ikke uden betydelig skade både hos ham og hos Magnussen.

Vettel var stille og roligt på vej op gennem feltet, og lå efter fem omgange som nummer 16. Han kunne roligt indstille sit fokus på jagten, da det blev meddelt, at der ikke ville blive gjort yderligere ved episoden fra starten.

Raikkonen holdt en konstant føring på omtrent ét sekund ned til Hamilton, hvilket fik Vettel op på 11. pladsen. Ærgerligt for spanieren, der vandt her for Ferrari tilbage i 2010.

Ricciardo var fra 13. pladsen lige ved at dumme sig gevaldigt, da han forsøgte sig med en sen indbremsning på Pierre Gasly. Franskmanden slap dog for at blive revet ud af løbet. Omgangen efter fik Ricciardo dog gennemført den slags overhalinger, han er blevet så berømt for.

Vettel meldte til sin ingeniør, at han havde mærkbare skader på sin racer, men tyskeren havde dog formået at køre sig op som nummer 10. Han kom stadig tættere på både Raikkonen og Hamilton, mens Bottas til gengæld havde svært ved at komme forbi Verstappen. Bottas forsøgte sig ind i første chikane, men låste sit ene forhjul, hvilket også fik Verstappen til at blokere og skære chikanen over, men han beholdt dog sin tredjeplads.

Raikkonen kørte i pit på slutningen af omgang 21, mens Hamilton nu havde fri bane foran sig og skulle sætte nogle helt sublime omgange ind, hvis det skulle lykkes ham, at køre sig forbi. Hamilton var hurtig, men Raikkonen var med det samme ude og smække endnu hurtigere tider på tavlen. Samtidig meddelte både Raikkonen og Ocon om regndråber i Lesmo kurverne. Vettel havde i mellemtiden også kørt sig frem i feltet som nummer fem.

Ricciardo, der i forvejen havde en hård dag på kontoret, måtte parkere sin racer i græsset, mens hans motor øvede sig på et røgshow til det italienske publikum.

Raikkonen kørte som ventet forbi Hamilton, da han kom ud af pitten. Raikkonen havde været undervejs på sine dæk i otte omgang, hvilket måske kunne komme Hamilton til fordel hen mod slutningen. Vettel pittede for anden gang denne eftermiddag og fik monteret de blødeste dæk, men der ventede Vettel en hård opgave.

Bottas blev fortsat ude i front, mens Raikkonen kæmpede alt hvad han kunne for at køre sig forbi. Bottas gav dog sin finske landsmand kamp til stregen, mens Hamilton samtidig kørte sig tættere og tættere på.
Bottas gik i pit på omgang 37 og overlod dermed scenen til Raikkonen og Hamilton i front. Raikkonens bagdæk så dog ikke for godt ud, og det kunne meget vel ende med at koste ham sejren, hvis han skulle i pit en ekstra gang.

Med 10 omgange tilbage var Raikkonen under konstant pres fra Hamilton, mens Verstappen på tredjepladsen dansede tango med Bottas, da finnen forsøgte sig på ydersiden af hollænderen ind i første chikane, som resulterede i et mindre sammenstød, der sendte Bottas uden om skumfiduserne ved siden af chikanen. Dette bragte selvsagt Vettel endnu tættere på Bottas, men der skulle stadig meget til, hvis det skulle lykkes.

På omgang 45 skete det - Hamilton fik bremset sig forbi Raikkonen ind i første sving. Det endelige dødsstød for Raikkonen og tifosiernes håb om en rød sejr.
Verstappen indkasserede en straf på fem sekunder efter sammenstødet med Bottas, hvilket gav lidt håb til Vettel om ekstra point.

Med fem omgange tilbage var Hamilton klart i front, mens Raikkonen nu bare skulle koncentrere sig om at køre andenpladsen hjem. På samme omgang var Bottas tæt på at køre sig forbi Verstappen, men hollænderen var stædig og holdt ved, selvom at straffen var bekendtgjort. Det lykkedes for Vettel at køre sig inden for de fem sekunder på Verstappen, der kunne veksle den nuværende placeringen til en fjerdeplads.

Mercedes slog til denne søndag, da der var brug for det, selvom at manges hjerter nok føler med Raikkonen, der kunne have fået sit livs sejr i sin karrieres efterår, hvis det hele var gået op i den berømte højere enhed.

Mercedes udbyggede stilingen både kører- og konstruktørmæssigt, mens Grosjean helt ubemærket kørte en overbevisende sjetteplads hjem til sig selv - masser af optur til franskmanden. Magnussen sluttede skuffende som nummer 17, hvilket ikke ligefrem hjalp i kampen om at kæmpe sig forbi Renault i konstruktørmesterskabet.

Et yderst spændende løb på Monza, der varsler godt for de resterende løb i sæsonen.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Bliver Leclerc signet i dag? Renault protesterer over Grosjeans VF-18 racer »