Luna, en dansk kvinde i Formel 1 (1/3)

Ferrari tager starten . Copyright Ferrari Media

Interview: Over tre artikler inviterer vi læserne bag kulisserne og taler med den eneste danske mediekvinde i Formel 1, TV3s reporter Luna Christofi.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 11/3 klokken 18:03

Kvinder i Formel 1 har i årevis været et omdiskuteret emne, i hvert fald når det drejer sig om racerkørere. På mediesiden, derimod, er der masser af plads til dygtige kvinder, og én af dem er dansker og hedder Luna.

Den opmærksomme TV-seer har sikkert allerede gættet efternavnet, og vedkommende har fuldstændig ret. Vi taler om TV3s reporter Luna Christofi, der af fodboldfans er kendt som journalisten, som i snart 20 år har interviewet nogle af verdens største fodboldspillere men som nu også kan føje interviews af nogle af verdens største racerkørere til sit CV.

Ved et af sidste sæsons Formel 1-løb fik undertegnede mulighed for at interviewe Luna, og som en optakt til sæsonåbningen i Melbourne bringer vi derfor interviewet eksklusivt og i tre dele her på BMF1.

Kevin Magnussen interviewes af Luna i 2016.
Copyright Allan Haslund


Luna, hvornår kom du ind i Formel 1?

”Det gjorde jeg i 2014. Kevin vandt jo… nej, det gjorde han jo ikke, men det var næsten som om han vandt det første løb i Melbourne, og så havde vi simpelthen et gigantisk seertal, og vi blev nok lidt overraskede i vores hus på TV3.”

”Så ringede min chef – for jeg er den mest rutinerede reporter ud i LIVE-disciplinen – på en tur fra London til Manchester, hvor jeg skulle dække Champions League og fik at vide, at ’på tirsdag skal du til Kuala Lumpur’.”

”Jeg var bare såd’n lidt ’hvad sker der lige dér’….”

”Nå, jeg havde naturligvis fulgt med og vidste godt, at Kevin (Magnussen red.) var blevet toer i Melbourne, så derfra gik det bare stærkt med at sætte sig ind i bare de mest banale ting.”

Hvor meget kendskab havde du til Formel 1 inden din debut?

”Jeg har fulgt med i Formel 1 i mange år og boet i Spanien i mange år, hvor jeg har fulgt Alonsos mange triumfer. Da jeg var barn så jeg rent faktisk Formel 1 jævnligt, og så arbejdede jeg for DR i to år og på det tidspunkt, hvor DR havde Formel 1, og det var rent faktisk i de år, hvor Jan Magnussen kørte. Jeg arbejdede sammen med Claus (Borre, red.), og der fulgte jeg det ret meget i de år.”

”Men det har været en sport jeg har fulgt lidt on-and-off, og det har ikke været en sport, jeg har fulgt konsekvent og hvor jeg har haft fuldt styr på historikken. Det må jeg være helt ærlig og sige.”

Med sin bopæl i Spanien, har det været naturligt at følge Fernando Alonso.
Copyright McLaren Media


Men den var heller ikke helt fremmed for dig?

”Nej, det har dog aldrig været på det helt tekniske plan, men jeg har altid nydt løbene, og alle de store kørere havde jeg helt styr på.”

Men det var alligevel lidt i helikopterperspektivet?

”Ja, helt klart, og skulle jeg være i tvivl om det, så fandt jeg ud af det den dér eftermiddag, hvor jeg skulle til en Champions League-kamp og lige gik ind på F1.com og tænkte ’hold da op mand, der er noget at se til her’.”

Hvad var dine tanker, da du fik beskeden om, at nu skal du altså til Formel 1?

”Jeg kan huske, at jeg ringede til Carsten Werge (TV-vært og fodboldkommentator på TV3, red.), for han er så rutineret. Jeg spurgte ham, hvordan han ville gribe det an, hvis han hurtigt skulle sætte sig ind i et nyt stofområde – nej, jeg vil sige et kæmpe stort stofområde.”

”Så gav han mig ellers nogle gode redskaber, og så gik jeg ellers i gang med at arbejde i døgndrift.”

Hvor lang tid tog det for dig at få samlet op på stoffet?

”Jeg arbejdede intenst i fem dage og det jeg fik samlet op på var omkring reglement, hvem kørerne var – jeg havde nemlig ikke styr på alle kørerne, teamene, noget historik og så selvfølgelig en grundig gennemgang af Kevin, hans liv og meritter. Jeg læste alt, hvad jeg overhovedet kunne læse omkring Kevin.”

Luna fik sin F1-debut på Sepang i Malaysia 2014.
Copyright Pirelli


”Det var det jeg nåede på fem dage og dermed fik sat det hele nogenlunde i system. Så det var, hvad jeg nåede, og fem dage er i virkeligheden ikke så meget. Men sådan er det jo, og så kommer det hele løbende efterhånden. Når man først er i paddocken, så bliver det hele også meget, meget nemmere.”

”Og så vil jeg gerne indrømme, at der rent teknisk stadig er ting, som er utroligt svære at forstå, men jeg synes heller ikke, at lige præcis dét er min fornemmeste rolle. Vi har så mange dygtige eksperter i vores hus. Vi har Tom (Kristensen), John (Nielsen) og Nicolas (Kiesa) ikke mindst, så jeg skal nogle andre ting, end de skal.”

Hvordan vil du beskrive dit allerførste løb?

”Det var totalt kaotisk.”

”Det var som sagt i Kuala Lumpur, og der er meget, meget varmt. Jeg har aldrig været i Kuala Lumpur, så jeg tænkte, da jeg pakkede kuffert, at nu skulle jeg til et meget varmt sted, men på den anden side skulle jeg også til Formel 1, som er meget eksklusivt og glamourøst.”

”Så jeg pakkede mit fine tøj, mine højhælede sko, mine silkebluser og-jeg-skal-komme-efter-dig.”

”Jeg kom så ud til Sepang-banen og tænkte, at det første jeg skulle var, at finde Kevin. Jeg havde jo fået forklaret af andre kollegaer, hvordan proceduren er. Om torsdagen laver man jo alle disse interviews, så det var fint nok.”

”Så jeg ankom i mine meget høje, italiensk designede sandaler og kommer vraltende ned igennem paddocken og stiller mig nede ved McLaren, hvor Kevin sidder og taler med en engelsk journalist. Her står jeg dybest set bare og venter på at få lov til at gå over og sige ’hej’ til ham.”

Der er fugtigt og varmt i Malaysia. Her er det Kevin Magnussen i McLaren. Sepang 2014.
Copyright McLaren Media


”Så sker der det, at Kevin bliver færdig med at tale med denne her mand, og jeg skal så til at gå over til ham – og jeg gør faktisk ikke andet end at lave et lille retningsskift på asfalten – hvorefter jeg simpelthen falder omkuld lige foran ham.”

Falder du?

”Ja, men jeg falder ikke bare sådan… lidt. Jeg falder med elegance – eller u-elegance. Jeg falder, så jeg lander på ryggen og har begge stænger, inkl. italienske sandaler, strittende op mod Malaysias himmel.”

”Jeg når at tænke ’hold k*** hvor er det pinligt’ og ud af øjenkrogen når jeg lige at se Kevin lave den hér (Luna holder hånden over sine øjne) og kan se, at han tænker ’det er simpelthen ikke sandt dette her… hende skal jeg ikke have noget med at gøre’. Og vi havde aldrig hilst på hinanden.”

”Nå, jeg kommer på benene og tænkte hurtigt ’hvad gør jeg nu’. Jeg noterede mig, at min ene sandal var gået i stykker, og det var umiddelbart det, der irriterede mig allermest. Jeg var sådan lidt ’sikke en debut’.

”Jeg får taget mig sammen og går hen til Kevin og siger: ’Hej, jeg hedder Luna og er fra TV3. Det er mig, der skal følge dig resten af året’.”

”Jeg kan bare se på ham, at han tænker ’pu-ha’. Og så sagde han ’nå’,” grinede Luna. ”Det var vist ikke en særlig god præsentation.”

Luna interviewer Kevin Magnussen hos Renault. Her var forholdet rettet op. Monza 2015.
Copyright Bil Magasinet BMF1


”En time efter skulle jeg så interviewe ham, og så tænkte jeg, ’at interviewe ham, det kan jeg i hvert fald’. Det har jeg gjort med så mange store fodboldstjerner, og det er ligesom min disciplin. Dét kan jeg i hvert fald, og så får jeg også ligesom rettet op på det hele.”

”Jeg liner så op til interviewet med Kevin, kigger ham i øjnene, kameramanden siger ’go’, og siger så til ham: ’Nå, Kenneth…’.”

”Og så var det bare slut. Det var simpelthen punktummet for, at den dag var en katastrofe. Der var simpelthen ingen vej tilbage. Det var den frygteligste start, man kan tænke sig.”

”Jeg tror faktisk, at han tænkte på det hver eneste gang, han så mig i 2014… ’hende dér, hvad skal hun i mit liv. Hvad er det for en klovn, der er kommet ind i Formel 1-verdenen. Hvad er det for et menneske, de har sendt fra TV3?’.”

”Det var så frygtelig en dag, men det slutter ikke dér.”

Hvilke katastrofer der videre indtræffer under Lunas debut på Sepang, kan du læse i næste afsnit af vores eksklusive interview med TV3s F1-reporter.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Så mange omgange kørte holdene i vinterens tests Spil med os »

Nedtælling

Næste løb: Frankrigs Grand Prix
Dato: 24/6 2018 kl 16:10 dansk tid

Nedtælling til næste løbsstart
00 00 00 00
Se også vores TV-tider hér

Mest læste artikler

BMF1 på FaceBook


 

Aktuelt og seneste Grand Prix

Frankrigs Grand Prix
Løbsdato:24/6 2018
Bane:Paul Ricard

Canadas Grand Prix
Løbsdato:10/6 2018
Bane:Gilles Villeneuve

Optakt

Optakt

Fredag

Fredag

  • 1. Frie Træning
  • 2. Frie Træning

Lørdag

Lørdag

  • 3. Frie Træning
  • Kvalifikation

Søndag

Søndag

  • Start grid
  • Løbsresultat

Seneste løb

Placering Kører Team
1. S.Vettel Ferrari
2. V.Bottas Mercedes AMG
3. M.Verstappen Red Bull
4. D.Ricciardo Red Bull
5. L.Hamilton Mercedes AMG
6. K.Räikkönen Ferrari
7. N.Hülkenberg Renault F1
8. C.Sainz Jr. Renault F1
9. E.Ocon Force India
10. C.Leclerc Sauber
Se hele resultatet


Tidligere F1 verdensmestre

År Kører
2017 Lewis Hamilton
2016 Nico Rosberg
2015 Lewis Hamilton
2014 Lewis Hamilton
2013 Sebastian Vettel
2012 Sebastian Vettel
2011 Sebastian Vettel
2010 Sebastian Vettel
2009 Jenson Button
2008 Lewis Hamilton