FIA præsenterer F1 2021-regulativet

FIA Formel 1-flag . Copyright Michael Ewert

På et møde med Formel 1-teamene tirsdag præsenterede FIA sit forslag om et nyt motorregulativ for 2021 og frem.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 1/11 klokken 10:11



Tirsdag mødtes den ledende internationale motorsportsorganisation FIA med samtlige Formel 1-teams og potentielle nye teams, for at drøfte planerne for et nyt motorregulativ, som skal erstatte det nuværende regulativ fra 2021.

I hovedtræk går planerne ud på at beholde den nuværende ”formel” med 1,6 liter V6 hybridmotorer men at øge omdrejningstallet med 3000 o/m for få mere lyd - det, som nogle vil kalde musik, andre støj.

Endvidere foreslår FIA, at PU’en (Power Unit) gøres mindre teknisk avanceret. Derfor foreslås det, at man helt fjerner MGU-H (enheden til energiudvikling af turboens overskudsvarme) samt at der indføres flere regler for at begrænse udviklingsomkostningerne og dermed afholde fabrikkerne fra at udvikle ekstreme, tekniske og kostbare designs. Dette har været et af de små, private teams store klagepunkter.

FIA foreslår også, at der indføres nye interne og eksterne parametre, der giver mulighed for, hvad FIA beskriver som "en Plug-And-Play motor / chassis / transmissions- udskiftningsmetode". Med andre ord en enklere og billigere adgang og metode til at udskifte eller bytte komponenter på bilen.

Mercedes V6 turbo hybridmotor
Copyright Daimler Benz


Endelig bliver MGU-K kraftigere med fokus på at køreren skal være i stand til selv at regulere på energiforbruget fra enheden - lidt i stil med det tidligere KERS, der blev introduceret i 2009.

Herunder er listen over de væsentligste ændringer:

  • 1,6 liter V6 Turbo Hybrid.

  • Øge motoromdrejningerne med 3000 o/m for at forbedre lyden.

  • Regler for at begrænse udviklingsomkostningerne og dermed afholde fabrikkerne fra at udvikle ekstreme, tekniske designs.

  • Fjernelse af MGU-H.

  • Mere kraftfuld MGU-K (kinæstetisk energiudviklingsenhed bl.a. fra bremserne) med fokus på manuel påvirkning fra køreren under løbet foruden mulighed for at spare energi over flere omgange for at give et kørerkontrolleret taktisk element under løbet.

  • En enkelt turbo med dimensionale begrænsninger og vægtgrænser.

  • Standard energigenvindings- og kontrolelektronik.

  • Mulighed for at benytte en ny ekstern ”Plug-And-Play” motor / chassis / transmissions- udskiftningsmetode.

  • Intention at undersøge strengere brændstofregler samt begrænse brug af nye brændstoftyper.

  • Frem over vil der blive afholdt en serie møder, hvor der, som FIA selv beskriver det, ”kan være plads til en ånd præget af det videst mulige samarbejde” imellem de involverede parter.

    Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
    Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.
    blog kommentarer leveret af Disqus

    « Alonso tilmeldt Daytona 24-timersløbet i 2018 Bedre bil til Bottas »

    TEMA: Kevin Magnussen

    Kevin Magnussen Kevin Magnussen har kontrakt med Haas F1 indtil udgangen af 2018. I år handler det primært om at sætte den erfarne Romain Grosjean på plads, men også at score point når raceren er til det.


    BMF1 om Magnussen, McLaren, Renault F1 og Haas
    Se BMF1s kørerside for Kevin, hér:Kevin Magnussen
    Læs alt om Haas F1:Haas F1 Team
    Læs også om Renault F1:Renault F1
    Eller læs om McLaren F1:McLaren F1


    Formel 1 odds fra Unibet

    GP-vinder

    NavnOddsSpil
    Alonso, Fernando1001.00Spil nu!
    Bottas, Valtteri8.00Spil nu!
    Ericsson, Marcus3001.00Spil nu!
    Magnussen, Kevin 1251.00Spil nu!

    GP-vinder

    NavnOddsSpil
    Hamilton, Lewis1.15Spil nu!
    Vettel, Sebastian1.20Spil nu!
    Bottas, Valtteri1.40Spil nu!
    Magnussen, Kevin 126.00Spil nu!

    Nedtælling

    Næste løb: Abu Dhabis Grand Prix
    Dato: 26/11 2017 kl 14:00 dansk tid

    Nedtælling til næste løbsstart
    00 00 00 00
    Se også vores TV-tider hér

    Mest læste artikler

    BMF1 på FaceBook


     

    Aktuelt og seneste Grand Prix

    Abu Dhabis Grand Prix
    Løbsdato:26/11 2017
    Bane:Yas Marina Circuit

    Brasiliens Grand Prix
    Løbsdato:12/11 2017
    Bane:Interlagos

    Optakt

    Optakt

    Fredag

    Fredag

    • 1. Frie Træning
    • 2. Frie Træning

    Lørdag

    Lørdag

    • 3. Frie Træning
    • Kvalifikation

    Søndag

    Søndag

    • Start grid
    • Løbsresultat

    Seneste løb

    Placering Kører Team
    1. S.Vettel Ferrari
    2. V.Bottas Mercedes AMG
    3. K.Räikkönen Ferrari
    4. L.Hamilton Mercedes AMG
    5. M.Verstappen Red Bull
    6. D.Ricciardo Red Bull
    7. F.Massa Williams
    8. F.Alonso McLaren
    9. S.Perez Force India
    10. N.Hülkenberg Renault F1
    Se hele resultatet


    Tidligere F1 verdensmestre

    År Kører
    2017 Lewis Hamilton
    2016 Nico Rosberg
    2015 Lewis Hamilton
    2014 Lewis Hamilton
    2013 Sebastian Vettel
    2012 Sebastian Vettel
    2011 Sebastian Vettel
    2010 Sebastian Vettel
    2009 Jenson Button
    2008 Lewis Hamilton