Gridstraffe kan være fortid

Under det senest afholdte Grand Prix på Monza, var gridden stort set uigenkendelig fra kvalifikationsresultatet. Det har fået mange klager med på vejen, og straffe for at skifte motordele kan snart være fortid.

Motor tokens tilbage efter Italiens Grand Prix . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 5/9 2017 klokken 11:09

Efter en lang og regnfuld kvalifikation på Monza i lørdags, gik det officielle retsmaskineri igang med at tildele gridstraffe for skiftede motordele og gearkasser. Det endte med samlet 150 pladseringsstraffe fordelt over 9 kørere. Dermed var Lewis Hamilton og Romain Grosjean de eneste 2 der ikke blev flyttet den ene eller den anden vej.

Det virker da også nogle gange lidt komisk når man ser en kører få tildelt 65 pladseringers straf på en grid med 20 biler. Lidt som at se en Amerikansk dommer idømme 3 gange livstid med mulighed for løsladelse efter 2 gange.

Billeder fra torsdag, fredag og lørdag i Monaco 2011
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


FIA præsident, Jean Todt, vil derfor indkalde til et møde for at diskutere alternative måder at håndtere brud på motorreglerne, og er meget åben for gode ideer.

Hvis du har en ide, kan du skrive den her i kommentarfeltet. Måske Jean Todt kan bruge den.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hamilton nægter Porsche vil tilbage til Formel 1 »