Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 30/7 2017 klokken 15:07
Vettel kom umiddelbart godt afsted fra sin førsteplads, Raikkonen gik i første sving efter føringen, mens Verstappen pressede på Hamilton og smed ham en plads tilbage. Desværre for Verstappen fik han taget sin teamkammerat ud af løbet ved at banke ind i ham i sving 3 og smadre hans sidepod.
Længere nede i feltet havde Magnussen taget to pladser og gået fra plads 13 til 15. Replay viste, at Verstappen desværre oversatsede i sving 3 og gled direkte ind i siden på Ricciardo. Ingen tvivl om, at der bliver kaldt til en alvorlig intern samtale hos Red Bull senere.
På slutningen af omgang fem kørte safetycaren ind igen, og Vettel kom fornuftigt fra start, mens Raikkonen hang på. Hamilton satte hurtigt et angreb ind på Verstappens, mens Sainz og Alonso også var i stærk spansk fight. Hamilton kom dog umiddelbart ikke forbi Verstappen, der så ud til at være sluppet nådigt fra sit stunt tidligere.
Allerede første omgang efter safetycaren havde Vettel slået et stort hul til resten af feltet, og Verstapen modtog lidt efter en 10 sekunders straf for episoden. Samtidig blev det meldt ud, at der blev efterforsket en episode i starten mellem Hülkenberg og Grosjean. Denne blev der dog ikke uddelt noget for efterfølgende. Der blev også efterforsket en episode efter safetycaren, hvor Sainz måske havde kørt en smule for aggressivt overfor Alonso. Der blev heller ikke foretaget noget yderligere i denne sammenhæng.
Løbet blev relativt hurtigt stabiliseret. Vettel kiggede sig ikke tilbage fra sin førsteplads, mens Raikkonen, Bottas, Verstappen og Hamilton var spredt ud med et par sekunder mellem hver kører.
Et kort blik ned til 'debutanten' Di Resta, der fik den utaknemmelige opgave at komme i bilen for første gang til kvalifikationen i går i stedet for Felipe Massa. Di Resta lå indtil videre på en 17 plads foran de to Sauber racere, hvilket indtil videre ville være mere end godkendt.
Søndagen blev en smule mere ærgerlig for Grosjean, da han fik meddelt over radioen, at hans venstre forhjul havde en sivepunktering, hvilket tvang franskmanden i pit. Han fik monteret softdækket og kunne øjensynligt køre til mål på sættet. Det skulle dog vise sig slet ikke at blive noget bedre for Grosjean, der kort efter fik at vide, at han havde en knust hjulmøtrik, og at han skulle bringe bilen langsomt tilbage til garagen. Hans team blev efterfølgende efterforsket for at sende Grosjean usikkert afsted fra pitten.
Lidt tid efter begyndte Vettel at melde om problemer med sit rat, hvilket blev forstærket billedligt ved, at Vettel på vej ned af langsiden kørte ligeud, men hans rat pegede mod venstre. Raikkonen havde efterhånden også spist en stor del af Vettels forspring, mens Mercedes pitten gjorde klar til at tage imod Bottas. Hamilton fulgte trop omgangen efter, mens Vettel begyndte at kunne mærke sine dæk være på vej mod enden. Han pittede på 33, hvilket nu åbnede op for kampen om føringen, da Mercedes ikke var langt efter. Raikkonen meldte lidt efter over radioen, at hans pit-stop ikke var hans eget valg og indikerede dermed, at Ferrari bevidst valgte at bruge deres finske verdensmester til at beskytte Vettel i kampen om mesterskabet.
Lidt længere nede i feltet udspillede der sig en interessant intern kamp mellem Hamilton og Bottas. Bottas førte an, men Hamilton var lige i bagenden på sin finske kammerat. Hamilton havde dog samtidig radioproblemer, hvilket måske kunne skabe lidt udfordringer. Verstappen lå i front med omkring 10 sekunder ned til Vettel, der blev presset af Raikkonen, mens begge Ferrari racere blev presset bagfra af det lynhurtige Mercedes-tog med Bottas som lokomotivfører.
Verstappen dykkede ind på omgang 43 og overlod føringen til Vettel, og han selv befandt sig på en femteplads efter sit stop. Et par omgange efter, og efter intens radiosnak, fik Bottas besked på at lade Hamilton køre forbi, således at briten nu kunne overtage erhvervet som lokomotivfører og Bottas som pasager.
Det begyndte stille og roligt, med 17 omgange igen, at spidse til i front, hvor Raikkonen nu konstant var inden for sekundet på Vettel, der til trods for sine problemer formåede at køre godt og velovervejet i front. I den anden ende af feltet fik Magnussen demonstreret, at han kunne finde ud af at forsvare sig, da han i flere omgange holdt Hülkenberg solidt bag sig.
Med 10 omgange igen var det ved at være alt eller intet for Hamilton, der udmærket var klar over, at han ville tabe en anseelig mængde point til Vettel, hvis ikke han formåede at komme forbi Raikkonen på andenpladsen. Vettel var så småt begyndt at lægge afstand til Raikkonen og ud til at have kørt sine problemer ud af raceren.
Med syv omgange tilbage måtte Di Resta desværre trække sig ud af løbet grundet problemer med bilen. Vettel var i front med halvandet sekund, mens Hamilton lige manglede det sidste for at komme forbi Raikkonen, mens Verstappen blev pacet fra sit team til at nå op til Bottas på fjerdepladsen, hvor afstanden var lidt over tre sekunder.
Lige som vi troede, at stillingen ikke skulle ændre sig, så lukkede Hamilton Bottas forbi på vej ud af sidste sving og gav tredjepladsen tilbage til finnen, som han var berettiget til. Flot af Hamilton, der ikke havde glemt, at Bottas var en stor holdkammerat tidligere i løbet.
Manussen sluttede løbet på en 13. plads efter gårsdagens trælse kvalifikation, og samtidig indkasserede han en straf på fem sekunder for en episode med Hülkenberg nogle omgange tidligere. Grosjean havde heller ikke noget at juble over, samtidig med at Hülkenberg kørte i pit og blev parkeret i garagen.
Opløftende dobbelt-podium til Ferrari efter den rædselsfulde afslutning på Englands Grand Prix, hvor de nu kunne gå til sommerpause med en fornuftig føring i mesterskabet.