Ungarns GP, løbsresumé: Vettel vinder

Ungarns Grand Prix 2017 . Copyright Ferrari

Ferrari sikrede sig lørdag, måske en smule overraskende, første og anden startplads i Ungarn, hvilket satte Mercedes under pres. Særligt Red Bull så også stærke ud henover weekenden. Læs med her og bliv klogere på, hvad løbet havde at byde på denne søndag.

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 30/7 klokken 15:07



Vettel kom umiddelbart godt afsted fra sin førsteplads, Raikkonen gik i første sving efter føringen, mens Verstappen pressede på Hamilton og smed ham en plads tilbage. Desværre for Verstappen fik han taget sin teamkammerat ud af løbet ved at banke ind i ham i sving 3 og smadre hans sidepod.

Længere nede i feltet havde Magnussen taget to pladser og gået fra plads 13 til 15. Replay viste, at Verstappen desværre oversatsede i sving 3 og gled direkte ind i siden på Ricciardo. Ingen tvivl om, at der bliver kaldt til en alvorlig intern samtale hos Red Bull senere.

På slutningen af omgang fem kørte safetycaren ind igen, og Vettel kom fornuftigt fra start, mens Raikkonen hang på. Hamilton satte hurtigt et angreb ind på Verstappens, mens Sainz og Alonso også var i stærk spansk fight. Hamilton kom dog umiddelbart ikke forbi Verstappen, der så ud til at være sluppet nådigt fra sit stunt tidligere.

Allerede første omgang efter safetycaren havde Vettel slået et stort hul til resten af feltet, og Verstapen modtog lidt efter en 10 sekunders straf for episoden. Samtidig blev det meldt ud, at der blev efterforsket en episode i starten mellem Hülkenberg og Grosjean. Denne blev der dog ikke uddelt noget for efterfølgende. Der blev også efterforsket en episode efter safetycaren, hvor Sainz måske havde kørt en smule for aggressivt overfor Alonso. Der blev heller ikke foretaget noget yderligere i denne sammenhæng.

Løbet blev relativt hurtigt stabiliseret. Vettel kiggede sig ikke tilbage fra sin førsteplads, mens Raikkonen, Bottas, Verstappen og Hamilton var spredt ud med et par sekunder mellem hver kører.

Et kort blik ned til 'debutanten' Di Resta, der fik den utaknemmelige opgave at komme i bilen for første gang til kvalifikationen i går i stedet for Felipe Massa. Di Resta lå indtil videre på en 17 plads foran de to Sauber racere, hvilket indtil videre ville være mere end godkendt.

Søndagen blev en smule mere ærgerlig for Grosjean, da han fik meddelt over radioen, at hans venstre forhjul havde en sivepunktering, hvilket tvang franskmanden i pit. Han fik monteret softdækket og kunne øjensynligt køre til mål på sættet. Det skulle dog vise sig slet ikke at blive noget bedre for Grosjean, der kort efter fik at vide, at han havde en knust hjulmøtrik, og at han skulle bringe bilen langsomt tilbage til garagen. Hans team blev efterfølgende efterforsket for at sende Grosjean usikkert afsted fra pitten.

Lidt tid efter begyndte Vettel at melde om problemer med sit rat, hvilket blev forstærket billedligt ved, at Vettel på vej ned af langsiden kørte ligeud, men hans rat pegede mod venstre. Raikkonen havde efterhånden også spist en stor del af Vettels forspring, mens Mercedes pitten gjorde klar til at tage imod Bottas. Hamilton fulgte trop omgangen efter, mens Vettel begyndte at kunne mærke sine dæk være på vej mod enden. Han pittede på 33, hvilket nu åbnede op for kampen om føringen, da Mercedes ikke var langt efter. Raikkonen meldte lidt efter over radioen, at hans pit-stop ikke var hans eget valg og indikerede dermed, at Ferrari bevidst valgte at bruge deres finske verdensmester til at beskytte Vettel i kampen om mesterskabet.

Lidt længere nede i feltet udspillede der sig en interessant intern kamp mellem Hamilton og Bottas. Bottas førte an, men Hamilton var lige i bagenden på sin finske kammerat. Hamilton havde dog samtidig radioproblemer, hvilket måske kunne skabe lidt udfordringer. Verstappen lå i front med omkring 10 sekunder ned til Vettel, der blev presset af Raikkonen, mens begge Ferrari racere blev presset bagfra af det lynhurtige Mercedes-tog med Bottas som lokomotivfører.

Verstappen dykkede ind på omgang 43 og overlod føringen til Vettel, og han selv befandt sig på en femteplads efter sit stop. Et par omgange efter, og efter intens radiosnak, fik Bottas besked på at lade Hamilton køre forbi, således at briten nu kunne overtage erhvervet som lokomotivfører og Bottas som pasager.

Det begyndte stille og roligt, med 17 omgange igen, at spidse til i front, hvor Raikkonen nu konstant var inden for sekundet på Vettel, der til trods for sine problemer formåede at køre godt og velovervejet i front. I den anden ende af feltet fik Magnussen demonstreret, at han kunne finde ud af at forsvare sig, da han i flere omgange holdt Hülkenberg solidt bag sig.

Med 10 omgange igen var det ved at være alt eller intet for Hamilton, der udmærket var klar over, at han ville tabe en anseelig mængde point til Vettel, hvis ikke han formåede at komme forbi Raikkonen på andenpladsen. Vettel var så småt begyndt at lægge afstand til Raikkonen og ud til at have kørt sine problemer ud af raceren.

Med syv omgange tilbage måtte Di Resta desværre trække sig ud af løbet grundet problemer med bilen. Vettel var i front med halvandet sekund, mens Hamilton lige manglede det sidste for at komme forbi Raikkonen, mens Verstappen blev pacet fra sit team til at nå op til Bottas på fjerdepladsen, hvor afstanden var lidt over tre sekunder.

Lige som vi troede, at stillingen ikke skulle ændre sig, så lukkede Hamilton Bottas forbi på vej ud af sidste sving og gav tredjepladsen tilbage til finnen, som han var berettiget til. Flot af Hamilton, der ikke havde glemt, at Bottas var en stor holdkammerat tidligere i løbet.

Manussen sluttede løbet på en 13. plads efter gårsdagens trælse kvalifikation, og samtidig indkasserede han en straf på fem sekunder for en episode med Hülkenberg nogle omgange tidligere. Grosjean havde heller ikke noget at juble over, samtidig med at Hülkenberg kørte i pit og blev parkeret i garagen.

Opløftende dobbelt-podium til Ferrari efter den rædselsfulde afslutning på Englands Grand Prix, hvor de nu kunne gå til sommerpause med en fornuftig føring i mesterskabet.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.
blog kommentarer leveret af Disqus

« Ungarns GP: Løbet LIVE Hamilton hyldes for ægte sportsmanship »

TEMA: Kevin Magnussen

Kevin Magnussen Kevin starter snart sin 3. sæson i Formel 1 når han skal køre for Haas F1 i 2017. Kevin skal dermed køre side om side med den erfarne Romain Grosjean som er kendt for at være super-hurtigt. Han skal sættes på plads af Kevin!


BMF1 om Magnussen, McLaren, Renault F1 og Haas
Se BMF1s kørerside for Kevin, hér:Kevin Magnussen
Læs alt om Haas F1:Haas F1 Team
Læs også om Renault F1:Renault F1
Eller læs om McLaren F1:McLaren F1


Formel 1 odds fra Unibet

GP-vinder

NavnOddsSpil
Alonso, Fernando1001.00Spil nu!
Bottas, Valtteri8.00Spil nu!
Ericsson, Marcus3001.00Spil nu!
Magnussen, Kevin 1251.00Spil nu!

GP-vinder

NavnOddsSpil
Hamilton, Lewis1.15Spil nu!
Vettel, Sebastian1.20Spil nu!
Bottas, Valtteri1.40Spil nu!
Magnussen, Kevin 126.00Spil nu!

Nedtælling

Næste løb: USAs Grand Prix
Dato: 22/10 2017 kl 21:00 dansk tid

Nedtælling til næste løbsstart
00 00 00 00
Se også vores TV-tider hér

Mest læste artikler

BMF1 på FaceBook


 

Aktuelt og seneste Grand Prix

USAs Grand Prix
Løbsdato:22/10 2017
Bane:Austin

Japans Grand Prix
Løbsdato:08/10 2017
Bane:Suzuka

Optakt

Optakt

Fredag

Fredag

Lørdag

Lørdag

  • 3. Frie Træning
  • Kvalifikation

Søndag

Søndag

  • Start grid
  • Løbsresultat

Seneste løb

Placering Kører Team
1. L.Hamilton Mercedes AMG
2. M.Verstappen Red Bull
3. D.Ricciardo Red Bull
4. V.Bottas Mercedes AMG
5. K.Räikkönen Ferrari
6. E.Ocon Force India
7. S.Perez Force India
8. K.Magnussen Haas F1 Team
9. R.Grosjean Haas F1 Team
10. F.Massa Williams
Se hele resultatet


Tidligere F1 verdensmestre

År Kører
2016 Nico Rosberg
2015 Lewis Hamilton
2014 Lewis Hamilton
2013 Sebastian Vettel
2012 Sebastian Vettel
2011 Sebastian Vettel
2010 Sebastian Vettel
2009 Jenson Button
2008 Lewis Hamilton
2007 Kimi Räikkönen