Alonso: IndyCar sjovere end F1

Efter at have tilbagelagt sit livs første omgange i en IndyCar-racer blev Fernando Alonso naturligvis spurgt om sin oplevelse af bilen og forskellene imellem den amerikanske løbsserie og Formel 1.

Fernando Alonso til Australiens Grand Prix 2017 - Løbsbilleder fra McLaren Honda . Copyright McLaren

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 5/5 2017 klokken 14:05

Som bekendt har McLaren givet Fernando Alonso fri fra arbejde for at køre i det berømte ovalbaneløb Indy 500 hvilket kommer til at gå ud over spanierens deltagelse i Formel 1-grandprixet i Monaco.

I onsdags gennemgik Alonso derfor den obligatoriske IndyCar rookie-test, der er standard procedure for overhovedet at få lov til at deltage i løbet, som afholdes senere denne måned på Indianapolis Motor Speedway, USA.

Testen, der svarer lidt til at få en Formel 1 Super Licens, hedder i dette tilfælde ’Indy 500’s Rookie Orientation Program’ (ROP), og undervejs i testen bliver der skruet mere og mere op for motorkraften og downforce øges tilsvarende. På den måde øges den nye kørers tillid til bilens performance, efterhånden som testen skrider frem.

Alonso gennemførte i alt 40 omgange på sin ROP med højeste hastighed på 358.156 km/t. Dagens fulde testprogram omfattede 110 omgange.

Fernando Alonso. Australiens Grand Prix 2017.
Copyright McLaren


Efter testen, som bl.a. gik ud over to mellemstore fugle, der forvildede sig ned under den papayagule Andretti-racers hjul og forsvandt i en sky af fjer og støv, kom det uundgåelige spørgsmål: ”Føles det sjovere end at køre Formel 1?”

”Det gør det… det gør det,” lød svaret fra Alonso.

”Du ved, de spørger dig, om du er klar, når du sidder nede i bilen, og du siger ’ja’. Du starter bilen, og så er det afsted. De hælder brændstof på, dæk, og så er det afsted.”

"I Formel 1, derimod, tager det måske seks minutter at fyre bilen op, fordi de skal tjekke og tjekke igen. Der er så meget teknologi, elektronik, hybridsystemet, der skal forbindes med forbrændingsmotoren, ’brake by wire’ og mange ting, der hver gang gør tingene langsommelige og ødelægger enhver følelse, du måtte have af bilen.”

”Så, som du sagde, det er sandsynligvis sjovere, fordi du her bare starter bilen og så kører du race.”

Fernando Alonso.
Copyright McLaren


"Jeg tror, at Formel 1, med følelsen af rattet, servostyring og alle hjælpemidlerne vi har, føles lidt lettere. Også downforce-niveauet giver et raffinement i Formel 1, som gør, at du mærker den en lille smule mere.”

"Her er det bare mere råt. Alt er mere racing. Det er helt sikkert hurtigere og anderledes.”

”Men når alt kommer til alt, så begyndte vi alle i gokarts. Vi startede alle i de små kategorier, og den følelse savner vi nok alle sammen. Når du kommer i Formel 1, har du alt under kontrol, du kender hver eneste millimeter eller hver enkelt tiendedel af et sekund.”

”Her er der mere kører-input i de forskellige dele af svingene og de forskellige del af løbet,” lød analysen fra en begejstret Alonso.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Marcus Ericsson tror på skiftet til Honda-motoren Lauda: "Ferrari er stærkest!” »