Det tekniske hjørne: 2017’s monstrøse biler!

Der er sket mange ændringer til den nye sæson. Flere af dem har givet bilerne et mere vildt udseende, men hvad er der præcist sket, og hvilken forskel gør det? Læs med her, hvor vi gennemgår de forskellige ændringer og deres betydning.

Renault RS17 raceren . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 4/3 2017 klokken 19:03

Den nye sæson har bragt mange ændringer med sig. Artiklen hér gennemgår de væsentligste ændringer uden at gå for meget i tal-detaljer.

Bredere, større dæk
De nye Pirelli dæk er næsten 25 % brede end sidste år. Både for- og bagdæk er steget med 60+ mm i bredde, hvilket gør en stor forskel i bilernes opførsel.
Selve dækkenes diameter er blevet 10 mm større, men fælgen forbliver samme størrelse, da den også har et aerodynamisk formål: Hullet, som fælgen skaber, giver mulighed for en luftkanal mod bremserne, der alt i alt skaber en bedre strøm omkring forhjulene.

Pirelli fremviser 2017 dæk-serien til Abu Dhabis Grand Prix 2016
Copyright Pirelli Media


De nye racere skulle være op til 4 sekunder hurtigere per omgang end de gamle, og den større kontaktoverflade skulle give bedre trækkraft og derfor større hastighed gennem sving. Alt dette ser ved første øjekast lovende ud, og de famøse videoer lavet af Formel 1’s egen hjemmeside spytter løfter om flere overhalinger ud.

Der er blot ét problem, der skal tages hensyn til: Mere downforce vil altid give færre overhalingsmuligheder, da bilerne står bedre fast, og sandsynligheden for udsving er mindre. Samtidigt har bilerne altid en turbulent luftstrøm bag sig, der fører til, at en bagvedkørende bil har sværere ved at få optimal downforce. Sidstnævnte har altid været et problem ved overhalinger, især i sving, men når den forreste bil tilmed står bedre fast end før, gør det overhalinger sværere end før.

På den modsatte side giver mere mekanisk vejgreb fra dækkene bedre overhalingsmuligheder, simpelt på grund af bedre manøvrering. Dog gør det bedre greb også bremselængden mindre, og det kan derved være sværere at ”udbremse” sin konkurrent.

Med de nye dæk kommer der både mere downforce og mere mekanisk greb, så præcis hvilken, der spiller den største rolle, må vi vente til de første løb med at finde ud af.


Bredere, længere biler
Det er ikke kun dækkene, der er blevet større – bilerne selv er fx blevet 20 cm bredere for at passe bedre aerodynamisk til de bredere dæk. Vindskederne (de skrå plader på siden af bilen lige bag fordækkene) er blevet meget længere og gulvet (pladen under bilen, der ofte forårsager de gnister, vi ser under løb) er blevet hele 20 cm bredere – begge dele for at øge downforce i kraftig grad.

Nadia Enevoldsen har lavet en illustrerende tegning over forskellen mellem 2016 og 2017 raceren
Copyright Nadia Enevoldsen



Frontvingen
Ligesom både bil og dæk, er frontvingen også blevet bredere, denne gang med 15 cm. Samtidigt er det påkrævet, at vingen får en V-form, der er defineret af FIA. Ændringen er mere visuel end strukturel, og er hovedsageligt baseret på mere downforce.

Barcelona 2017 pre-season test. Mercedes frontvinge
Copyright Mercedes AMG



Bagvingen, hajfinnen og diffuseren
Også bagvingen er blevet bredere og har samtidigt fået en lavere profil, hvilket gør den skrå at se på fra siden. Diffuseren under vingen er blevet længere, endnu en gang for at give mere downforce.

Hajfinnen har også fået sin tilbagevenden, efter at havde været forbudt siden 2011-sæsonen. Det nye reglement har fjernet en række begrænsninger, så nu er der igen mulighed for at indføre en hajfinne, men reglerne foreskriver ikke at den skal være på raceren.

Barcelona 2017 pre-season test. Kevin Magnussen i Haas raceren
Copyright Haas F1


Formålet med finnen er at isolere de to luftstrømme som løber fra frontvingen og hen over højre og venstre side af raceren. Uden en hajfinne, samles de to luftstrømme lige inden de rammer bagvingen og dermed kan effekten af bagvingen blive forringet, hvis den ene luftstrøm er blevet forstyrret, f.eks. af en forankørende racer. Ved at opdele bilen i to dele med to luftstrømme, så minimeres risikoen for at luftstrømmen til bagvingen ødelægges fuldstændigt.

Diffuseren sidder under bilen, samme sted som bagvingen, og skaber downforce ud af den luftstrøm som løber under bilen. Denne konstruktion er også følsom overfor "dårlig" luft til bagvingen, så hajfinnen hjælper også hér. I 2017 reglementet er arealet af diffuseren øget, samtidig med at bredden er øget 5 cm.

Hajfinnens effekt er dog i praksis ofte lille og rygtet siger at dens primære formål er at give mere reklameplads på raceren.


Motorreglementet
2017 markerer afslutningen på det famøse token-system som forhindrede motorproducenterne (Ferrari, Renault, Mercedes og Honda) i at foretage ubegrænsede ændringer i deres motordesign. Dette var især et problem for Honda som i mange løb måtte trækkes med en motor som overophedede og derfor måtte skrues ned i omdrejningstal.
I år er der ikke noget token-system, så motorproducenterne kan ændre hvad de har lyst til, dog med den begrænsning at kørerne kun må skifte motor 4 gange i sæsonen. Dette er en reduktion med én motor i forhold til 2016.

Mercedes V6 turbomotor
Copyright Daimler Benz



Andet
Ud over at bilerne er blevet bredere, bliver banerne fremover ligeledes bredere, så bredden af bilen ikke skulle gå ud over mulige overhalinger.

Den samlede totalvægt af raceren er øget fra 702 kg inklusiv dæk - til 722kg eksklusiv dæk.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Klumme: Og feltets pæneste bil er... Annonce: Spil gratis på Formel 1 med Unibet »