Minardi: Manors exit er F1-systemets skyld

Sidste måned måtte Manor smide håndklædet i ringen og stoppe alle aktiviteter. Pengekassen var tom. Tidligere teamejer, Giancarlo Minardi, giver F1-systemet skylden.

FIA Formel 1-flag . Copyright Ewert Foto

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 16/2 2017 klokken 13:02

Da Manor F1 Racing i sidste måned annoncerede, at teamet var løbet tør for penge, var det endnu et team i den snart endeløse række, som har måttet opgive kampen om velbetalende sponsorer for at drive det kostbare cirkus. Konsekvensen er 200 medarbejdere uden job.

Nu træder tidligere teamejer, Giancarlo Minardi, frem og udtaler, at skylden for denne og andre konkurser ene og alene kan placeres ét sted: i Formel 1-systemet. Det udtaler italieneren til Autosport.

”Når et team må forlade F1, er det fordi der er en fejl i systemet,” udtaler Minardi, som med sit eget team opnåede 340 F1-starter mellem 1985 og 2005, før fabrikken i Faenza, Italien, blev købt op af nuværende Toro Rosso. Den økonomiske støtte kom fra Red Bull-koncernen.

”Og vi må ikke glemme, at det nuværende system fortsætter helt indtil 2020,”

Pastor Maldonado i en Minardi.
Copyright Minardi


Minardi er overbevist om, at indførelsen af V6-motorerrne med hybridteknologi er hovedårsagen til de små, private teams økonomiske problemer.

”De seneste år har F1 valgt teknologivejen. Med andre ord, at gøre Formel 1 til det ultimative udtryk for teknologi med indførelsen af en ”power-unit”. Det har ført til en stor stigning i omkostningerne.”

”Jeg havde hellere set power-units brugt i langdistanceløb (WEC, red.). Formel 1 er jo hjul-til-hjul-kampe mellem kørerne.”

Det nye 2017-reglement giver Minardi heller ikke meget for.

”I Melbourne vil vi se biler, som, ifølge simulatorerne, er 4-5 sekunder hurtigere. Men hvad skal det gøre godt for?”

Det vil i hvert fald ikke give mere spænding til dem, som sidder på tilskuerpladserne eller dem, som ser det på TV. De vil slet ikke opfatte det.”

Mercedes V6 power-unit.
Copyright Daimler Benz


”Jeg kunne tænke mig, at der kom flere samlede testdage, der kunne fange de fans, som er forsvundet, fordi de har mistet interessen. Vi skal tilbage til banerne og væk fra simulatorerne.”

”Det ville også betyde mindre behov for en masse medarbejdere internt i teamet. Jeg ville forbyde brugen af eksterne teknikere, eksterne ingeniørteams og bytte dem ud med teknikerne på banen.”

”Jeg ville også frigøre flere ressourcer til udvikling af motor og bil – ubegrænset. Og ved pitstop begrænse antallet af de mekanikere, som arbejder på bilen, til otte. Det ville gøre det meget mere spektakulært at se på.”

”Fra et strategisk synspunkt vil dette ville være spændende. Og dertil kommer, at det ville reducere omkostningerne,” lød det fra den 70-årige Minardi.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Breaking: Allison afløser Lowe Wehrlein misser første test »