Symonds: Det her vil gøre feltet tættere

Normalt høre vi kun fra Pat Symonds, når der er nogle regler han er imod, men nu har Williams-manden fundet en regel han faktisk godt kan lide.

Pat Symonds . Copyright Formula1.com

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 19/7 2016 klokken 16:07

Først var den gal med Haas F1 Team og deres samarbejde med Ferrari, som var et problem fordi det sendte det amerikanske team direkte forbi Williams. I sidste uge var det så Pirelli-testene der var problemet, fordi de tests angiveligt skulle give en fordel til de teams der tester, hvilket Williams ikke gør. Ja Pat Symonds har været ude at brokke sig en del i denne sæson, men nu lader det til at Formel 1-organisationen har indført en regel, som den tekniske chef fra Williams godt kan lide.

Pat Symonds
Copyright Formula1.com


Folkene bag Formel 1 var nemlig inde og sætte en begrænsning på, hvor meget holdene må bruge deres vindtunnel for nogle år siden, hvilket Symonds mener var en god ting at gøre og nu kan man se virkningen af det..

"Vi er nået til det punkt på sæsonen, hvor nogen hold begynder at fokusere på udviklingen af deres bil til næste sæson. Jeg tror dog ikke det hjælper dem så meget, fordi de må kun benytte vindtunnelerne 65 gange, hvilket ikke er så meget. Tilbage i 2009 var der jo ingen begrænsninger, så der var der hold som Toyota der havde to tunneler, som kørte hele døgnet. Derfor tror jeg det vil gøre feltet tættere, da der nu er begrænsninger på, hvor meget der må testes i vindtunneler." lyder det fra Symonds.

Trullis vingeløse Toyota
Copyright Toyota Motorsport


Reglerne som begrænser brugen af vindtunneler er blevet lavet for længe siden, men det er først nu man begynder at kunne se virkningen af dem i følge Pat Symonds. Som han selv siger, så var der ingen regler på området i 2009, men i 2014 havde man eksempelvis begrænset brugen til 80 gange om ugen og nu er den altså nede på 65 gange om ugen. Så må vi bare vente og se, om Pat Symonds for ret i at det gør feltet meget tættere.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Tysklands GP: Kørernes dækvalg Kæmpe boost for Toro Rosso »