F1 skal have nye bobler

Formel 1 stopper sit 15 år lange partnerskab med champagnefirmaet Mumm.

Kevin på podiet . Copyright McLaren Media

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 14/1 2016 klokken 21:01

Formel 1 og champagne sprøjt på podiet er to ting, der hører sammen, og derfor er der stor prestige i at være det firma, som leverer de gyldne dråber. De sidste 15 år har champagnefirmaet Mumm leveret boblevand til Formel 1 podiet, men den epoke er nu ovre.

Jenson Button sprøjter med de dyre dråber
Copyright Pirelli


I dag har Formel 1 nemlig offentliggjort, at man stopper sit samarbejde med Mumm. Firmaet fra Reims forbliver dog en del af motorsports verdenen, Mumm skal nemlig levere champagne til Formula E for eftertiden.

"Vi er meget stolte over at vi har været officiel leverandør til Formel 1 de sidste 15 år, hvor vi har opnået at blive set og eksponeret. Vores mission er fortsat at være innovative og flytte barrierer. Derfor har vi valgt at gå ind og være partner for Formula E. Det de laver er banebrydende og et naturligt skridt for motorsporten," lyder det fra Pernod Ricard, som er firmaet bag Mumm.

Formula E løbet i Long Beach - Long Beach ePrix
Copyright FIA Images


Champagne har været en del af motorsportsverdenen siden 1966, hvor firmaet Moët & Chandon begyndte at uddele champange til vinderne af et Formel 1 Grand Prix, mens traditionen omkring champagnesprøjt blev startet af Dan Gurney, som vandt Le Mans i 1967. Moët & Chandon var i øvrigt officiel leverandør for Formel 1 i perioden 1966 til og med 1999, hvor Mumm kom ind og blev officiel leverandør.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Force India bliver ikke til Aston Martin Tidigere Ferrari-mand til Manor »