Honda bøjer sig: Nu med større turbo

Da Honda genoptog samarbejdet med McLaren i Formel 1, var det med en nytænkt motorkonstruktion, og en, i forhold til konkurrenterne, lille turbolader. Utallige havarier gør nu op med nytænkningen, og fabrikken går derfor knapt så radikalt til værks i 2016.

Ungarns GP 2015 . Copyright McLaren Media

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 14/1 2016 klokken 13:01

Det var med piber, trommer og store armbevægelser, da Honda og McLaren genoptog deres historisk succesfulde samarbejde i Formel 1. Men efter en miserabel 2016-sæson med ødelagte turboer på stribe er realiterne gået op for motorfabrikken, og der tænkes nu lidt mere konservativt.

Således indrømmer Hondas motorchef, Yasuhisa Arai, at der er brug for en større turbolader trods planer om at holde sig til en mere kompakt motorpakke til 2016. Og det er nok ikke nohen dårlig ide. Manglende ydeevne og pålidelighed, kroniske problemer med energigenvindingssystemet (ERS) samt udfordringer med det såkaldte split-turbo design, som mildt sagt har fejlet fatalt, taler sit eget sprog.

Mercedes power-unit bruger større turbo end Honda.
Copyright Daimler Benz


Teknisk set handler det om, at Honda til forskel fra Mercedes’ split-turbo design, har valgt et langt mere kompakt layout for at få kompressoren til at passe bedre ind i kraftenheden. Det betød, at turbine og kompressor måtte gøres mindre - delvist på grund af McLarens såkaldte "size zero” MP4-30 chassis – men den lavere effekt fra begge enheder gik ud over selve forbrændingsmotoren (ICE).

Som et direkte resultat fik MGU-H derfor mindre strøm fra turboen og var derfor ikke i stand til at oplade batteriet optimalt, som har forbindelse til MGU-K enheden (generatoren der er linket til gearkassen).

"Størrelsen (på turboen, red.) gjorde den ineffektiv," indrømmer Arai overfor F1i. "Størrelsen er lille, så motoren behøvede luft under meget højt tryk. Det betyder, at de høje omdrejninger - 120,000 o/m - er begrænsningen."

Alonso håber at vise mere brystkasse i 2016.
Copyright Allan Haslund


Adspurgt om Honda i så fald ændrer layoutet af V’et, så midten af den del af V6-motoren, hvor kompressoren er placeret, får mere plads til en større turbo, svarede han:

"Der vil ikke være så stor en forandring. Vi har stadig et kompakt design, men jeg ved, at vi har brug for en større turbolader. Så vi beholder konceptet, men ændrer indersiden af kammeret eller gør hver del mindre. Det er vores store mål."

Var Honda lidt for vidtløftige, da de vendte tilbage sidste år? I hvert fald indrømmer motorchefen, at man nok var lidt for optimistiske, og derfor har Honda nulstillet sine mål og ændret målsætningen fra at få podiepladser til at være regelmæssig gæst i kvalifikationens Q3.

"Du ved, inden vintertestene (i 2015, red.) sagde jeg noget om podier, og alle mente, at jeg var lidt for stor i munden,” indrømmer japaneren.

”Jeg håber, at vi kan komme til podiet, men jeg kan ikke lige nu sige hvornår og i hvilket løb. Alle, og ikke kun mig, håber at komme i en god situation, og det første skridt er at komme i Q3. Det er det første skridt,” slutter Arai.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Gutierrez bakker Haas' ambitioner op Force India bliver ikke til Aston Martin »