Singapore's Grand Prix; løbsreumé: Perez vinder kaotisk løb

Red Bull lavede en sjælden fejl i kvalifikationen, der betød en startplacering som nummer otte for Verstappen, mens Charles Leclerc startede fra pole position. Samtidig havde Hamilton en stærk kvalifkation som nummer tre, mens hans teamkammerat startede fra pitten. Et regnvejr inden starten for at krydre det hele. Læs her hvordan løbet udfoldede sig.

Singapores Grand Prix 2019 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 2/10 2022 klokken 17:10

Charles Leclerc kom fornuftigt afsted sammen med Perez, der dog havde en klart bedre start og kørte sig i front gennem første sving. Max Verstappen havde albuerne ude og var kortvarigt i kontakt med Lance Stroll. Efter første omgang havde han tabt fire placeringer og lå da nummer 12.

Kevin Magnussen og Alex Albon havde et sammenstød, der sendte Albon i den gale retning og ned på sidstepladsen. Samtidig rapportede Verstappen, at der på Magnussens bil på 11. pladsen sad enkelte dele løst på frontvingen. Det betød også, at Magnussen senere fik det sorte/orange flag og blev beordret i pit for at skifte sin frontvinge. Han kom ud som nummer 18. Hamilton havde efter første omgang tabt en enkelt placering og havde derudover et lille sammenstød med Carlos Sainz, mens George Russell befandt sig nede som nummer 18.

Generelt set var det en rolig start, omstændighederne af det våde vejr taget i betragtning. Verstappen kom i søgelyset hos løbets stewards for at have opnået en fordel ved at køre uden for banen.

Efter de første fem omgange var Perez stadig i front og så generelt meget komfortabel ud i sin Red Bull, men Leclerc var stadig kun halvandet sekund efter. Verstappen havde kørt sig op på niendepladsen og havde svært ved at finde vejen forbi Sebastian Vettel. Længere nede i feltet viste replay, at George Russell havde for meget fart på frem mod et sving, fortsatte lige ud og snittede akkurat frontvingen på Bottas' Alfa Romeo, inden finnen drejede ind i svinget.

På omgang 8 havde Zhou parkeret sin Alfa Romeo og måtte udgå, mens Latifi kørte langsomt rundt på banen med en punktering og måtte udgå, da han nåede pitten. Replay viste senere, at de to havde haft kontakt. Det betød, at der også denne gang skulle en safety car på banen, hvilket nærmest har været en tradition i Singapore. Ingen benyttede sig af situationen til at køre i pit og skifte dæk.

På slutningen af omgang 10 blev løbet genoptaget, og Perez kunne igen sætte farten foran, mens Verstappen fandt vejen forbi Vettel og var oppe på ottendepladsen. På samme omgang kørte han sig også forbi Gasly og op som nummer syv.

Feltet var efterhånden strukket ud som perler på en snor, mens der blandt flere kørere blev diskuteret med deres løbsingeniører, hvor lang vej der var, før det kunne lade sig gøre at køre ræs på almindelige dæk. Tilbagemeldingen var, at der var lang vej endnu med en tredjedel af løbet kørt.

På omgang 21 var det desværre slut for Fernando Alonso, der i sit løb nummer 350 ikke fik lov at køre hele vejen til det ternede flag pga. motorproblemer. Det afstedkom en virtuel safety car, der med det samme satte gang i en kædereaktion af pit-stops, hvor blandt andet Russell, der længe havde ligget i bunden af feltet, nu var første mand på slicks. Man kunne med det samme se, at det var mere end almindeligt svært for Russell at kontrollere bilen.

På omgang 23 var løbet igen tilbage til normale tilstande, og Perez havde nu et forspring på cirka tre sekunder ned til Leclerc. De to var stukket af i front med over 13 sekunder ned til Sainz og Hamilton. Verstappen var da nummer seks.
Magnussen befandt sig på 15. pladsen efter sit tidlige tvungne pit-stop, mens Mick Schumacher lå fornuftigt lige uden for pointene på 11. pladsen.

Der gik ikke længe før endnu et uheld, hvor det denne gang var Alex Albon, der forbremsede sig på vej ind i et sving og ramte væggen. Det kostede en frontvinge og en punktering på det venstre forhjul, og han måtte til sidst udgå. Derfor skulle den virtuelle safety car endnu engang i brug.

Der gik nøjagtig to omgange, inden der endnu engang var gule flag fremme og brug for en virtuel safety car. Denne gang var Esteban Ocon det uheldige offer for motorproblemer. Dermed var både begge Williams og Alpine biler ude af løbet. I alt var fem kørere udgået halvvejs i løbet.

På omgang 33 var det Hamilton, der blev en smule overmodig, forbremsede sig og røg en tur i barrieren. Han slap dog med skade på frontvingen, dog alvorlig nok til at skulle en tur i pit. Det var nødvendigvis ikke dårligt nyt for Hamilton, der givetvis skulle have været i pit i nær fremtid, samtidig med at banen mere og mere egnede sig til slicks, hvilket blandt andre Leclerc og Gasly benyttede sig af. Perez kom i pit mod slutningen af omgang 35, hvor Leclerc allerede havde været i pit omgangen før. Mexicaneren fastholdt sin føring.

Midt i hele pit-stop cirkusset var Yuki Tsunoda pludselig at finde i væggen efter at have forbremset sig på sine slicks. Derpå kunne Bernd Maylander igen køre ud på banen og samle hele feltet sammen, mens Tsunodas bil blev fjernet.

Med cirka 35 minutter tilbage af løbet, der nu var overgået til reglen om en løbslængde på maksimalt to timer, skulle Perez endnu engang sætte løbet igang. Han kørte med det samme et sekund ud til Leclerc, mens Verstappen satsede hele butikken, blokerede begge forhjul og strøg direkte ud på afkørselsarealet i et overhalingsforsøg på Norris. Heldigvis ingen materiel skade for hverken Norris eller Verstappen, men Verstappen måtte dog i pit efter nye dæk og røg helt ned bagest i feltet. Han fik hurtigt selskab af Russell og Schumahcer, der begge pådrog sig en punktering i et sammenstød med hinanden.

Magnussen, der tidligere i løbet røg langt tilbage pga. et tvungen pit-stop, befandt sig pludselig lige uden for pointene på 11. pladsen, og man kunne håbe, at endnu et uheld eller en forbremsning fra dem foran ville give adgang til et enkelt point denne eftermiddag. Det blev dog lidt sværere, da Verstappen på sin jagt tilbage gennem feltet henviste ham til 12. pladsen.

Leclerc havde fundet ekstra meget fart i bilen og var nu helt oppe bag Perez i front. Det lignede ikke længere en så sikker sejr for Red Bull, som det havde gjort tidligere i løbet. Med 27 minutter tilbage blev DRS for første gang i løbet gjort tilgængelig, hvilket var godt nyt for Leclerc. Det blev dog kun lige ved og næsten for Leclerc, der efter et par dårlige sving tabte pusten, og Perez fik skabt et forspring på små to sekunder.

Med lidt under et kvarter tilbage var Verstappen tilbage på 10. pladsen efter en overhaling af Bottas. Det blev samtidig meddelt, at Sergio Perez ville blive undersøgt efter løbet pga. et formodet brud på reglerne under en af safety car perioderne. Sejren var altså ikke sikker endnu.

Med små syv minutter tilbage syntes løbet afgjort hvad angik sejren - i hvert fald på banen. Verstappen forsøgte alle tricks i bogen for at køre sig forbi Hamilton og op på ottendepladsen. Det lykkedes til aller sidst, da Hamilton forbremsede sig i et overhalingsforsøg på Vettel. Verstappen lykkedes kort efter også med at snuppe syvendepladsen fra Vettel.

Perez kunne krydse stregen på førstepladsen efter at have ført løbet fra start til slut. Han formåede lige akkurrat at skabe en føring på over fem sekunder ned til Leclerc, hvilket potentielt kunne være nok til at beholde sejren til trods for en mulig straf. Muligvis det bedste løb fra Perez side i hans karriere, dog måske med undtagelse af hans sejr i Bahrain.

Det blev en blandet dag for Haas, med Magnussen og Schumacher sluttende på hhv. 12 og 13. pladsen. Der var til gengæld masser at juble for hos McLaren der scorede en stor håndfuld point i deres kamp mod Alpine på en dag, hvor både Alonso og Ocon udgik. Også individuelt set stor oprejsning til Ricciardo med en femteplads.

Slut på et yderst underholdende løb i varmen i Singapore, der indeholdt stort set alle aspekter, man kunne forestille sig af både skuffelser og succeser.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Straf: Russell starter fra pitlane