BMF1.dk's Power Rating: Miamis GP

Efter det ternede flag i Miamis GP blev tilskuere verden over vidne til en helt ny form for løbsafslutning i et Formel 1-løb.

Lando Norris kører over stregen som vinder af Miamis GP 2024 . Copyright McLaren Racing Media

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 6/5 2024 klokken 16:05

Resultatet af Miamis Grand Prix var i høj grad et svar på mange F1-fans bønner om bare en lille forandring i kongeklassens nærmest traditionelle podieplaceringer efter søndagens hovedløb.

Og svaret kom fra en papayagul McLaren med et af motorsportens største talenter, Lando Norris, i cockpittet. Og svaret var tilmed ret kontant, idet englænderen vandt sit første F1-løb i karrieren og det endda med hele 7,6 sekund ned til andenpladsen, som noget uvant blev indtaget af Max Verstappen.

Nogen vil nok indvende, at McLaren-køreren blev godt hjulpet af en meget belejligt indkaldt Safety Car samt Verstappens let skadede Red Bull-racer. Det er til dels korrekt, men ikke desto mindre var Norris blandt de bedste efter at have overlevet en problematisk start, og sejren er fuldt fortjent. Tak til Norris for at bryde trivialiteten.



Noget uvant var Verstappen godt presset igennem den sidste del af løbet, ikke mindst fra Charles Leclercs Ferrari, men verdensmesteren formåede at holde den hårdt kæmpende monegasker bag sig. Denne sluttede på P3.

Efter en serie gode løb var Sergio Perez, i den anden Red Bull, nærmest usynlig og formåede ikke at nå tilnærmelsesvis op til den forankørende Leclerc. Mexicaneren sluttede 17,6 sekund efter vinderen.

I den anden Ferrari kunne Carlos Sainz konstatere, at han kørte sit dårligste grandprix i sæsonen, og frustrationerne gik ud over teamkammaraten (som han mente burde lade ham passere) og Oscar Piastri, som han torpederede. Manøvren ødelagde australierens frontvinge, men besynderligt nok forlangte Sainz, at Piastri skulle give sin position tilbage. Det hele endte med en velfortjent 5-sekunders post-race straf til Ferrari-køreren.

Lando Norris med sejrpokalen. Miamis GP 2024Lando Norris med sejrpokalen. Miamis GP 2024
Copyright McLaren Racing Media


Og når vi nu er inde på straffe – hvad skete der lige for Kevin Magnussen? Lørdag inkasserede han 3 strafpoint på F1-licensen efter at have modtaget 3 stk. 10-sekunders straffe i samme løb, bl.a. for at skære banens S-kurver og ikke give positionen tilbage til Lewis Hamilton, som han kæmpede indædt med og som han også ramte undervejs

Søndag fortsatte underholdningen, da K-Mag på besynderlig vis kørte ind i siden på Logan Sargeant og sendte denne i barrieren. Det fik danskeren en velfortjent 10-sekunders straf for.

Herfra kan det undre, at Magnussen, men en reel løbsstraf hængende truende foran sig, overhovedet turde angribe Sargeant i sving 3, hvor der kun var en spinkel mulighed for at overhale.

Lando Norris foran Charles Leclerc. Miamis GP 2024Lando Norris foran Charles Leclerc. Miamis GP 2024
Copyright McLaren Racing Media


Dertil kom, at han efter løbet blev kaldt op på rektors kontor, fordi han kørte igennem pitlane uden at skifte dæk under den Safety Car-periode, som han selv var skyld i. Retfærdigvis skal det understreges, at Haas-teamet påtog sig skylden for denne del af underholdningen, men fejlen blev belønnet med endnu en 10-sekunders straf.

Fortjener Magnussen at blive sat på bænken på grund af denne weekend? Jeg mener ‘nej’, for trods alt kan der ske meget i et fartmonster, hvori der kun er splitsekunder at træffe beslutninger – MEN hvis der dukker flere af disse situationer op i fremtidige løb, som resulterer i udelukkelse fra et løb, så vil den rutinerede dansker ikke være blevet udsat for den store uretfærdighed.

Kevin Magnussen foran Daniel Ricciardo. Miamis GP 2024Kevin Magnussen foran Daniel Ricciardo. Miamis GP 2024
Copyright Haas F1 - LAT Photo


I den anden side af garagen leverede Nico Hülkenberg til gengæld en solid indsats og sluttede lige uden for pointene på P11. En P9 i kvalifikationen var også fin, hvorimod Magnussen måtte se sig hensat til P18.

Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på præstationerne under kvalifikation, sprint- og grandprix med hovedvægten på det sidste. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.

Nr. Kører Rating Std.afvigelse
1. Lando Norris 9,7 0,56
2. Max Verstappen 9,2 0,34
3. Charles Leclerc 9,2 0,23
4. Carlos Sainz 8,5 0,50
5. Lewis Hamilton 8,4 0,64
6. Oscar Piastri 8,3 0,35
7. Yuki Tsunoda 8,2 0,29
8. Nico Hülkenberg 8,1 0,46
9. Esteban Ocon 8,0 0,50
10. George Russell 7,6 0,43
11. Pierre Gasly 7,4 0,42
12. Fernando Alonso 7,1 0,19
13. Sergio Perez 7,0 0,63
14. Lance Stroll 7,0 0,16
15. Guanyu Zhou 6,9 0,65
16. Daniel Ricciardo 6,3 0,65
17. Valtteri Bottas 6,0 0,51
18. Alex Albon 5,4 0,74
19. Logan Sargeant [DNF] 4,1 0,44
20. Kevin Magnussen 3,0 0,44


Hvad er din personlige rating? Giv den til kende på
vores Facebook-side
.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Sainz straffet efter det ternede flag