Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 28/11 2024 klokken 16:11
Formel 1-sæsonen 2024 lakker mod enden, og kørere og teams kan om lidt gå på en velfortjent vinterferie. Sæsonen 2024 har været fuld af overraskelser og spænding, og til trods for Max Verstappen nappede sin fjerde VM-titel i Las Vegas, så er slaget om placeringerne i teammesterskabet langt fra slut.
Set med danske briller bliver der nok holdt ekstra øje med Haas disse to sidste weekender, da de har en intens kamp kørende med Alpine VCARB.
Denne weekend gælder det Qatar, og løbet har fået det fornemme navn Formula 1 Qatar Airways Qatar Grand Prix 2024. Og Lusail International Circuit lægger asfalt til weekendens festligheder.
Banen er med sine 5,419 km og 16 sving en lidt kortere bane end Las Vegas, men det gør den trods alt ikke mindre spændende. Den lidt kortere distance gør også, at de kører 57 omgange, mod 50 i sidste weekend i Las Vegas. Til trods for den fornuftige længde, så er der faktisk kun en enkelt DRS-zone, hvilket er ned af start-/mål-langsiden.
Denne weekend er også lidt speciel, da det er en sprintweekend, hvilket betyder, at kørerne kun har en enkelt træning fredag til at vænne sig til banen.
Det betyder også, at sprintkvalifikationen køres fredag aften, mens der køres sprintløb og kvalifikation lørdag. Søndag er alt som det plejer.
Første gang der blev kørt løb på banen, det var tilbage i 2021. Faktisk blev banen bygget, da Colapinto var et enkelt år gammel, tilbage i 2004, for at lægge asfalt til MotoGP.
Derfor er banen også hurtig og har et fedt flow, der skaber masser af action på asfalten, lidt ligesom banen i Østrig.
Langsiden er længere end 1 km, derfor giver det rige muligheder for overhalinger. Det er også en almindelig racerbane, så det giver lidt mere bid i Pirelli-dækkene denne weekend.
Vejret er generelt også mere fornuftigt end sidste weekends koldeste Grand Prix-weekend, hvor gennemsnitstemperaturen i Qatar nu her er omkring 28 grader.
Igen i denne weekend skal der køres aftenløb, hvilket er med til at skabe en helt særlig atmosfære for seere og kørere.
Dækkene til weekendens herligheder er de hårde C1, medium C2 og bløde C3-dæk. Det skyldes, at dækkene bliver udsat for kæmpe belastning her i Qatar. Faktisk er det samme niveau, som dækkene udsættes for på Suzuka og på Silverstone, skriver Pirelli i deres pressemeddelse.
Sidste år var der også fastsat grænser, hvor mange omgange kørerne måtte kører på dækket. Analyser viste nemlig, at kerbene i nogle sving lavede skader. Derfor har FIA og Pirelli brugt de sidste måneder på at forberede, dette ikke sker igen.
Måden de bl.a. forsøger at undgå at ødelægge dækket på, er ved at afrunde spidsen på pyramideformede kerbs i syv af de 16 sving.
Dæktrykket er også sat til 26,0 psi for og 22,5 psi bagved.
De fleste husker også de ekstreme forhold, kørerne skulle køre under. Flere af kørere oplevede direkte at blive syge, Stroll besvimede (kortvarigt) mens Sargeant udgik af racet. Løbet køres dog en måned senere i 2024, hvilket formentlig hjælper lidt på temperaturen og luftfugtigheden.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
P. |
Kører |
Team |
Dæk |
Tid |
Omg |