Force India



I 2005 solgte Jordan sit livsværk til Midland, med rigmanden Alex Schnaider som ejer. Der gik ikke engang to hele år, før rygterne begyndte at cirkulere om, at Schnaider var blevet tilbudt en særdeles attraktiv sum penge for at sælge Midland F1.

Damon Hill, Benson & Hedges Total Jordan 198, Belgien 1998

På dette tidspunkt var værdien af et Formel 1 team steget, da det blev kendt, at der maksimalt skulle være 12 teams i feltet. Dette begrænsede antallet af nye tilmeldte og det gjaldt om at holde sig fast.

Rygterne talte sandt, for den 9. september 2006, kunne man meddele, at de nye ejere nu hed Spyker. Det lille hollandske mærke havde angiveligt betalt $106 millioner, eller 625 millioner kroner for teamet.

Spyker Cars som firma, eller Spijker som det oprindelig hed, startede helt tilbage i 1914, da man smeltede sammen med den hollandske fly-fabrikant NV. Spyker har siden lavet biler, der udfordrer etablissementet og ikke går på kompromis med hverken materialer, teknik eller præstationer.

Christijan Albers på Imola i Midland M16. 2006.

Teamchef blev den tidligere Midland F1 boss, Colin Kolles, mens Mike Gascoyne blev hentet til teamet som dets tekniske chef.

De tidligere Midland kørere Christijan Albers og Tiago Monteiro blev hyret for resten af sæsonen. Albers fortsatte som kører i 2007 og blev kollega med debutanten Adrian Sutil. Desværre for Albers, blev han droppet efter adskillige skuffende resultater og man satsede på Sutil i stedet.

I 2007 var Spyker teamet klar til at udfordre etablissementet. Spyker kørte med Ferrari motorer, i stedet for de Toyota-motorer de kørte med i 2006, som i stedet gik sammen med Williams, så der var meget der tydede på, at Spyker kunne leve op til alt hypet.

Marcus Winkelhoeck tester i Spykers F8-VII

Teamet havde ikke mindre end fire testkørere: Adrian Vallés, Mohamed Fauruz Fauzy, Markus Winkelhoeck og Giedo van der Garde. Der var en masse bøvl med især van der Garde. Super Aguri mente, at han tilhørte dem da der angiveligt var indgået kontrakt, men det endte altså med, at van der Garde kom til Spyker.

Desværre faldt teamet i gennem flere gange i 2007 og massive budget overskridelser gjorde, at Spyker F1, måtte bide i det sure æble og sælge teamet.

I 2008 har teamet endnu en gang gen-opfundet sig selv. Force India er navnet på Formel 1-showets nyeste attraktion. Teamet er blevet til, efter rigmanden Vijay Mallya og Spyker-ejeren Michiel Mol, sammen har opkøbt Spyker-teamet og har nu omdøbt det til det mundrette Force India Formula One Team.

Giedo van der Garde i den Force India lakerede Spyker F8-VII B

Teamet er det tredje i rækken af forsøg på at holde liv i mindre teams. Og dog. For betegnelsen mindre teams, kan efterhånden kun bruges på Super Aguri, hvis budget ret beset er lille, i forhold til andre teams. Force India har adskillige milliarder til rådighed og vi vil i 2008 få at se, om de mange penge får en effekt, eller resultatet bliver mere i stil med Toyota.

Som sagt er dette den tredje re-inkarnation, for nu at holde det i den indiske stil. Først hed det Jordan, så Midland. Kort tid efter Spyker og nu altså Force India.

Teamet fortsætter samarbejdet med Ferrari om leveringen af motorer. Tidligere i 2007 testede både Ralf Schumacher og Giancarlo Fisichella for teamet i Jerez, men hvor Ralf afviser at han havde interesse i teamet, så meldte Fisichella ud, at han godt kunne overveje det.

Vijay Mallya ved bilen der bærer hans initialer

Det blev til mere end bare en overvejelse, for den 10. januar blev Giancarlo Fisichella bekræftet som den anden kører i teamet.

I 2009, skifter Force India, deres Ferrari motorer ud med Mercedes motorer.Bilen hedder nu VJM02. Kørerne bliver ikke udskiftet, det er stadig Adrian Sutil og Giancarlo Fisichella, der kører for Force India. Det viste sig, at dette var året, hvor undertippede hold, virkelig viste sig fra sin stærke side.

I løb nummer 12, sker den store overraskelse. Landet er Belgien, banen er Spa-Francorchamps, Giancarlo Fisichella, placerer sin Force India racer på pole. Hele løbet igennem kæmper Fisichella med Ferrari’s, Kimi Räikkonen, og det ender med at Räikkonen vinder foran Fisichella, efter et meget spændende løb.

Giancarlo Fisichella var et stort smil efter pole position var sikret

Dette var så det sidste løb, Giancarlo Fisichella kørte for Force India. Fisichella skiftede nu til Ferrari, hvor Felipe Massa forinden havde fået en skade, da en fjeder fra en anden bil ramte ham i hovedet, og han derved måtte trække sig fra de resterende løb. Fisichella blev afløst af landsmanden Vitantonio Liuzzi.

Force India blev ved med at imponere. Det næste løb foregik på Monza, i Italien, og her placerede Adrian Sutil sin bil på en flot 4 plads, mens Vitantonio Liuzzi desværre måtte udgå af løbet. Det næste løb skulle foregå i Kina, og her placerer Sutil sig på en flot 4. plads efter kvalifikationen, lige efter McLarens Lewis Hamilton. I selve løbet slutter Sutil og Liuzzi henholdsvis som nummer 13 og 14. Force India slutter 2009 sæsonen af på en 9. plads med 13 point, og det må siges at være flot, da de i 2008 fik 0 point.

Sutil foran Kovalainen

2010 sæsonen var Force Indias tredje sæson i feltet, og tre skulle vise sig at være et lykketal for det indisk ejede team, der fik deres bedste sæson til dato. Kørerbesætningen bestod i år af Adrian Sutil og Vitantonio Liuzzi, der også sluttede som teamets kører i 2009 sæsonen. Resultatmæssigt lå holdet solidt placeret i bunden af top ti, og årets bedste resultater var to femte pladser til Adian Sutil i Malaysia og Belgien. Pointhøsten i 2010 blev dermed en del større end i teamets første to sæsoner, man samlede nemlig 68 points sammen, hvor man i 2009 måtte nøjes med 13 points. Dog skyldes en del af dette det nye pointsystem.

Adrian Sutil Copyright Force India

2011 sæsonen blev lige som den forgående. Teamet lå solidt placeret i bunden af top ti, og de bedste resultater i denne sæson blev i alt tre sjettepladser. De to af dem stod Adrian Sutil for i Tyskland og Brasilien. Teamets nye kører Paul di Resta tog sig så af den sidste sjetteplads, som kom i Singapore. Pointhøsten i 2011 sæsonen blev et point højere end i 2010, nemlig 69 points.

Adrian Sutil og Nico Hülkenberg Copyright Force India

I 2012 var Adrian Sutil blevet skiftet ud med Nico Hülkenberg. Adrian Sutil havde ellers været med teamet helt fra start. Som teamets anden kører havde man bibeholdt Paul di Resta. I denne sæson var Force India ikke kun et hold, der var med i bunden af top ti. Nu var man et hold, der kunne snakke med om placeringerne lige uden for podiet. Bedste resultat blev en 4. plads til Paul di Resta i Singapore, men udover det fik teamet en del femtepladser. Den gode sæson betød, at man fik samlet 109 point sammen, næsten dobbelt så mange som året før.

Paul di Resta Copyright Sahara Force India

2013 sæsonen blev ikke lige så succesfuld som 2012 sæsonen var for det indisk ejede team. Hülkenberg blev skiftet ud med den hjemvendte søn Adrian Sutil, men det gjorde ikke noget godt for resultaterne. 77 points blev det til, og årets bedste placering var en fjerdeplads til Paul di Resta i Bahrain, ellers lå man igen og kæmpede om pladserne seks til ti.

Paul di Resta foran Fernando Alonso. Copyright Sahara Force India

Både Paul di Resta og Adrian Sutil blev skippet ud til 2014 sæsonen, og ind kom Sergio Perez, der kom til teamet efter en dårlig sæson hos McLaren. Sammen med Perez vendte Nico Hülkenberg tilbage efter en kort tur omkring Sauber i 2013 sæsonen. Denne kørerbesætning skulle vise sig at være den, der skulle skaffe Force India deres hidtil bedste sæson. Perez snuppede teamets blot anden podieplacering, da han blev nummer tre i Bahrain. Ud over det blev det til et hav af femte- og sjettepladser for begge de to kørere, og teamet endte med en pointhøst på 155 points, det klart højeste antal points i teamets historie.

Sergio Perez Copyright Sahara Force India

Hvis 2014 sæsonen var god for Force India, så var 2015 sæsonen intet mindre end fantastisk. Det indiske team med Sergio Perez og Nico Hulkenberg bag rettet leverede nemlig teamets bedste sæson i Formel 1 nogensinde. Teamet fik endnu en podieplacering som Sergio Perez stod bag, hvilket sender teamets samlede podiehøst op på tre. Udover det så sluttede teamet på femtepladsen i konstruktørmesterskaber, hvilket er det bedste resultat som Force India har leveret. Uden for Formel 1 tog de også overskrifter da det lykkedes Nico Hulkenberg at vinde 24 timers Le Mans.

Den gode 2015 sæson betyder også at den tysk/mexicanske duo Hulkenberg og Perez er at finde i Force India bilerne i 2016. Det bliver tredje sæson i træk at Force India har den kører-line up, så må vi se om de kan levere endnu flere flotte resultater for teamet.

VJM08 præsentation Copyright Sahara Force India



Generel info
Hold ejer Vijay Mallya og Subrata Roy Sahara
Hovedkvarter Force India Formula One Team
Dadford Road, Silverstone
NN12 8TJ
England
Debut i F1 Australien 2008
Verdensmester - konstruktører
Verdensmester - kører
Ansatte ca. 120
Budget ca. €85 millioner
Hjemmeside forceindiaf1.com


Personer
Teamchef Dr.Vijay Mallya
Teknisk direktør Andrew Green
Teammanager Andy Stevenson
Chefdesigner Tom McCullough
Chefingeniør Dominic Harlow
Chefaerodynamiker Simon Philips
Motorchef
Piloter
Sergio Perez
Nico Hulkenberg
Daniel Juncadella


Bilen
Navn Force India VJM08
Dæk Pirelli
Længde 4900mm
Bredde
Højde 950mm
Sporvidde (foran) -
Sporvidde (bagerst) -
Akselafstand
Chassis Monocoquet er formet af kulfibre og en bikageagtig aluminiumstrukturer, inklusiv indbyggede strukturer der optager stød fra siden. En sikkerhedtank er indbygget. .
Gear Halvautomatisk af titan med syv frem og et bakgear
Bremser Brembo
Vægt 690 kg inkl. kører og kamera


Motor Mercedes-Benz
Navn PU106A Hybrid
Cylindervinkel 90 grader
Ydelse 600 Hk
Max. Omdrejninger ca. 15.000
Køling -
Tændrør
Motorstyring
Benzin
Motorvægt


Diverse oplysninger
Homepagehttp://www.forceindiaf1.com/
Team ejerVijay Mallya, Michiel Mol
Antal poles1
Antal point (alle år)800
Antal startede grand prix'er171
Kørere 201711. Sergio Perez
31. Esteban Ocon


2017 sæsonen


Nr. Løb Kørere Placeringer Point
I alt i 2017 2017
Sidste år