Takuma Sato

Takuma Sato . Copyright

Personligt
Højde 163 cm
Vægt 59 kg
Gift med Ugift
Sport Cykling
Hobby Mad
Yndlings mad -
Yndlings drink -
Hjemmeside www.takumasato.com


Takuma Sato er ikke specielt kendt for sine præstationer på hjemlandet Japans baner. Selvom kørerens karriere startede i Japan, flyttede han nemlig allerede i 1998 til England, for at forfølge en karriere i europæisk racing.

Igennem 1998 og 1999 kørte japaneren i Junior Formula løb på hele det europæiske kontinent, hvorefter han flyttede til Britisk Formel 3 i slutningen af 1999. I hele 2000 og 2001 kørte Sato derfor i Formel 3 mesterskabet, hvor han sluttede som nr. 3 i 2000 og vandt mesterskabet i 2001.

Debuterede i Formel 1 i 2002 i Jordan med støtte fra Honda. Teamkammeraten var Giancarlo Fisichella. Sato var en ung, hurtig og aggresiv kører, og det kostede adskillige uheld på banen. Det værste var i Østrig hvor han totalskadede sin Jordan i et voldsomt sammenstød med Nick Heidfeld. Sato sad fastklemt i bilen i flere minutter, men slap med en mindre hjernerystelse. Det skal dog understreges at skylden for miseren lå hos Nick Heidfeld. Sæsonen endte dog med lidt oprejsning, da han scorede 2 point i sit hjemlands Grand Prix på Suzuka.

I 2003 skiftede "Taku" til BAR Honda som testkører, men fik chancen for at køre det sidste løb i sæsonen i stedet for Jacques Villeneuve. Her sluttede han på en 6.plads og fik dermed 2 point.

Takuma Sato blev fuldtidskører for BAR Honda teamet i 2004, side om side med Jenson Button. Man kan roligt sige, at 2004 blev Sato´s bedste år. Han kørte helt ud til grænsen, nogle gange over, men lå ofte og kæmpede om top 5 placeringer.

Det bedste resultat kom i USA´s Grand Prix, hvor Sato kørte en 3.plads hjem. Dette var nærmest en sensation, for det var kun anden gang i historien at en japansk kører havde stået på podiet. Den første var Aguri Suzuki i 1990.

Året sluttede med en række mekaniske fejl i Honda motoren, sandsynligvis på grund af Satos aggresive kørestil, men det lykkedes alligevel at score 34 point hjem og hjalp dermed BAR teamet til en imponerende 2. plads i konstruktørenes mesterskab.

2005 var et år som Sato nok helst vil glemme. Han havde fået forlænget sin kontrakt med BAR Honda, og nu skulle der bygges på succesen fra det tidligere år. Men bilen var ikke nær så konkurrencedygtig som 2004-udgaven. Derudover led Sato af en slem sygdom, som gjorde at han ikke kunne stille op til det Malaysiske Grand Prix.

For at føje spot til skade, blev hele BAR Honda holdet diskvalificeret fra San Marinos GP, samt led endnu et nederlag, da de blev beskyldt for at snyde og måtte sidde over i hele to løb.

Op til det tyrkiske GP fik Sato et ultimatum. Han måtte forbedre sine resultater ellers røg sædet. Man håbede på et godt resultat i det japanske GP, men måtte se en slukøret Sato blive diskvalificeret for at kollidere med Jarno Trulli. Sæsonen sluttede med et enkelt point og en samlet 9. plads til teamet.

BAR Honda blev til Honda F1 og japanske Takuma Sato blev skiftet ud med Rubens Barrichello. det så ud til at den lille japaners karriere var slut. Men så kom Super Aguri på banen.

Feltets absolutte mindste team, startet af den tidligere Formel 1 kører Aguri Suzuki og med Honda motor; dette var chancen for Sato at få den erfaring og ro som han havde manglet i de tidligere sæsoner. Man så en mere afbalanceret Sato, som gang på gang udkvalificerede sin teamkammerat Yuji Ide.

Trenden fortsatte med Ide´s efterfølgere, Frank Montagny og Sakon Yamamoto. Der har været færre uheld i 2006, dog lige indtil Kinas GP, hvor han "kom til" at blokere for Nick Heidfelds BMW, så Jenson Button, der tilfældigvis også havde en Honda motor bagi, kunne køre forbi.

Det lille stunt kostede en diskvalifikation. 2006 sluttede uden point, men nu har Sato sandsynligvis fundet et team, der kan give ham erfaring, ro og balance også i 2007.

Takuma Sato er på godt og ondt en spændende kører. Han kan ind i mellem præstere det sublime og er altid mand for spektakulære og dramatiske situationer. Men enhver kører med respekt for sig selv holder altid et ekstra øje med bakspejlet, når Sato er i synsfeltet.

Karriere
2001 Formel 1 Test for Lucky Strike BAR Honda og B&H Jordan Honda
2002 Debuterer som Grand Prix pilot hos Jordan Honda hvor han slutter på en samlede 15 plads med 2 point
2003 Skifter til Lucky Strike BAR Honda, hvor han får et enkelt løb, som giver ham 3 point og sender ham ned på en 18 plads i kørernes mesterskab. Dog er Sato i 2003 officiel testpilot for Lucky Strike BAR Honda
2004 Japaneren fortsætter sit samarbejde med Lucky Strike BAR Honda, hvor han får en betydeligt bedre sæson, som giver ham en samlet placering som nr. 8 med 34 point på kontoen og en podieplacering
2005 Blev Satos hidtil sidste sæson hos Lucky Strike BAR Honda, en sæson japaneren nok også helst vil glemme efter en samlet placering som nr. 23 med et enkelt point på kontoen
2006 Her er det det nye japanske hold Super Aguri der skal ligge bil til den japanske kamikaze pilots ønsker om en Formel 1 karierre.
2007 vil se Takuma Sato i sin efterhånden vante rolle som førstekører. Det er op til ham at føre holdet til nye højder, og med en hurtig team kollega i Anthony Davidson, bliver 2007 måske året hvor vi ser Taku på podiet



Diverse oplysninger
NationalitetJapaner
Fødselsdag28/01 1977
Antal point i karrieren74
Antal startede grand prix'er135
Vis alle pole positions


Formel 1 karriere


År Rolle Team Nr
2004 Kører BAR Honda 10
2005 Kører BAR Honda 4
2006 Kører Super Aguri F1 22
2007 Kører Super Aguri F1 22
2008 Kører Super Aguri F1 18


2018 sæsonen


Nr. Løb Team Placering Årsag Point
I alt i 2018 0