Olivier Panis

Olivier Panis. Copyright

Olivier Panis startede karrieren i de lavere franske racerserier inden han i år 1990 debuterede i den franske F3 serie. Året efter vandt han de fleste løb, men blev kun nummer to i det franske F3 mesterskab, men det var nok til at sikre ham et fast sæde i F3000.

1993 vandt Olivier Panis det internationale F3000 mesterskab med 3 sejre. Det var dog lige før det gik galt. I F3000 sæsonens sidste løb bliver Olivier Panis påkørt af seriens nummer to, og Panis’ mekanikere måtte holde Olivier tilbage for, at det ikke skulle ende i håndgemæng. Havde det endt med håndgemæng ville Olivier Panis være blevet diskvalificeret i mesterskabet, og fået karantæne hos FIA, og dermed ville Formel 1 chancen have været forbi før den overhovedet startede.

Som nykåret F3000 mester og franskmand var det ikke overraskende, at det blev hos det franske Ligier-Renault hold at Formel 1 debuten opstod. Debutåret var glimrende for Olivier Panis, hvis højdepunkt i 1994 kom i det tyske Grand Prix. Efter en kaotisk start, hvor store dele af feltet udgik tog Gerhard Berger Ferraris første sejr siden det spanske Grand Prix på Jerez i 1990. Olivier Panis tog plads 2 og han blev bakket op af sin holdkammerat på plads 3. 1994 bød på endnu to pointgivende placeringer og Olivier Panis sluttede som nummer 11 i mesterskabet.

Fremgangen fortsatte i 1995, hvor Olivier Panis sluttede på 8. pladsen i mesterskabet, men begyndelsen til Oliviers Panis startede først i 1996, hvor Olivier Panis’ eneste sejr blev taget i Monacos gader. Et løb hvor kun 4 biler gennemførte.

1997 blev et omvæltningsår for Olivier Panis og det tidligere Ligier team, der skiftede navn til Prost efter Alain Prosts overtagelse af holdet. Bridgestone debuterede samme år i Formel 1, og kombinationen af Oliver Panis, Bridgestone og Prost chassiset virkede så godt, at Olivier Panis i sæsonens andet løb i Brasilien. Tekniske problemer i Argentina satte en stopper for endnu en podieplacering og da feltet nåede Spanien blev det til plads 2. Sæsonens højdepunkt. Årets nedtur kom i Canada, hvor Olivier Panis brækkede benene efter nærkontakt med betonmurene, der omkranser banen. Resten af sæsonen var forbi, men det gav plads til Jarno Trulli, som Olivier Panis kom til at køre sammen med i 1998 og 1999. På trods af kun at have kørt en halv sæson i 1997 sluttede Olivier som nummer ni i mesterskabet med 16 point.

1998 var ikke noget at snakke om. 0 point på en hel sæson og 1999 blev kun bedre med to 6. pladser i sæsonen. Olivier Panis var noget desillusioneret, da han startede trenden med at gå som fast løbskører til testkører for et bedre hold.

År 2000 var Olivier Panis testkører for McLaren-Mercedes holdet, hvor han viste, at han på trods af et par års modgang stadig var lynende hurtig. Midt på sæsonen skrev han kontrakt med BAR-Honda holdet som ny fastkører i 2001. 2001 startede godt og det blev til 2 pointscorende placeringer i den første halvdel af sæsonen. Den anden halvdel af sæsonen gik ikke særlig godt, og Olivier Panis sluttede sæsonen med 5 point og plads 14 i mesterskabet.

2002 fortsatte den dårlige stil fra 2001, og det blev igen kun til 2 pointgivende placeringer i løbet af sæsonen. Det var derfor ikke den store overraskelse, da Olivier Panis skrev kontrakt med Toyota efter sæsonen. Han skulle komme til at danne par med Christiano da Matta og sammen skulle de skabe den fremgang, som Toyota havde startet i debutsæsonen.

2003 blev et år, hvor Toyota havde problemer. Bilen var som regel hurtige i kvalifikationerne, men faldt igennem i løbene. Derfor blev det ikke til de store gevinster i 2003, men lidt point blev det da til. Da Mike Gascoyne skiftede til Toyota var forventningerne til 2004 store. Desværre nåede Mike Gascoyne ikke at have den store indflydelse på TF104. Den første halvdel af sæsonen var elendig for Toyota og Olivier Panis, og da TF104B blev indført midt på sæsonen havde Olivier Panis bekendtgjort, at han trak sig tilbage som løbskører efter år 2004.

Olivier Panis kørte sit sidste løb på Monza i år 2004. Det varede en kvart omgang, da Olivier Panis spandt af på første omgang og udgik. Hans sidste løb blev derfor ikke den store afsked til Formel 1 som han havde håbet på. At det blev det italienske Grand Prix Olivier Panis stoppede sin aktive karriere var ikke en tilfældighed. Dermed slap han for de lange rejser til Kina, Brasilien og Japan.

Olivier Panis blev dog tilknyttet Toyota som anden testkører, og tester stadig lidt for holdet. Hans primære opgave er dog kun at hjælpe til; mere som en mentor for nye talenter end som egentlig testkører. En rolle som han fortsætter med i 2006.






Diverse oplysninger
NationalitetFranskmand
Fødselsdag02/09 1966
Antal sejre1
Antal point i karrieren82
Antal startede grand prix'er164
Vis alle pole positions


Formel 1 karriere


År Rolle Team Nr
2004 Kører Toyota 17
2006 Testkører Toyota -


2018 sæsonen


Nr. Løb Team Placering Årsag Point
I alt i 2018 0