Pedro De La Rosa

sdfsdf. Copyright Ferrari Media

Persondata
Nationalitet Spansk
Fødselsdag 24. februar 1971
Fødested Barcelona, Spanien
Gift Ja, med Maria og har to døtre
Højde 1.77 m
Vægt 74 kg
Yndlingsmusiker Bruce Springsteen
Hobbies Radiostyrede helikoptere, cykling, langrend
Hjemmeside www.pedrodelarosa.com


Pedro er født den 24. februar 1971 i Barcelona hvor han stadig bor. Han begyndte sin karriere – ikke med gokart som de fleste andre, men derimod med fjernstyrede offroadbiler og fjernstyrede helikoptere.

Vejen til Formel 1:

Først som teenager begyndte Pedro de la Rosa i gokart, og det er ret sent for en racerkører. I perioden 1988 til 1990 vandt han flere nationale gokartmesterskaber og deltog i formel-klasserne Formula Fiat Uno og Formula Ford.

1991 og 1992 blev brugt i først det spanske Formel Renault-mesterskab, sidenhen det britiske og det europæiske mesterskab, hvor det blev til mesterskaber i British Formula Renault og Eurocup Formula Renault.

1993 og 1994 blev brugt i det engelske F3-mesterskab, der på daværende tidspunkt var Europas stærkeste. Her kom han op imod Jan Magnussen der som bekendt dominerede klassen i 94, så han søgte til Japan i 1995.

Et godt træk for der var meget fokus på ikke-japanske kørere i denne periode, og titlen kom i hus i første forsøg. Dengang var japansk motorsport kendt som uhyre stærk, hvor de hurtigste biler i det japanske F3000-mesterskab kørte lige så hurtigt som de langsomste Formel 1-biler.

Som europæiske kørere har for vane, når de kører i Japan, så kører de i flere klasser. 1996 og 1997 blev brugt i det japanske F3000-mesterskab og det japanske GT mesterskab. Begge titler kom i hus i 1997, og med en japansk F3000-titel er der ikke flere serier op til Formel 1. Blikket blev derfor rettet mod Europa og det kom Pedro til gode, at Formel 1-holdet Jordan i 1998 kørte med Honda-motorer.

Som testkører for McLaren. MP 4-21.
Copyright McLaren Media


Karrieren i Formel 1

Pedro de la Rosa debuterede som Formel 1 testpilot i 1998, hvor det var Jordan Grand Prix, som lagde bil til den håbefulde spanier.

1999 skiftede han til Arrows, som han fik samlet et enkelt point ind til og blev noteret for en samlet 17. plads i mesterskabet. 2000 blev endnu et år med Arrows og pointhøsten blev fordoblet efter en 6. plads i Europas Grand Prix og i det Tyske Grand Prix.

I 2001 skiftede de la Rosa til Jaguar, hvor han formåede at tage yderligere tre point og dermed blev noteret for tre point. 2002 blev ikke til point til de la Rosas Jaguar og det blev den sidste sæson for det britisk-skotske team.

Pedro De La Rosa på Magny-Cours, Frankrig 2006.
Copyright McLaren Media


Fra 2003 var Pedro de la Rosa tilknyttet McLaren som testkører. Her var han frem til sæsonen 2010, hvor han noget overraskende blev bekræftet som ny løbskører hos Sauber Motorsport, der vendte tilbage til gridden efter fire år som BMW Sauber. I 2005 og 2006 fik Pedro flere løb for McLaren. Først som standin for Juan Pablo Montoya, der fik en skulderskade efter et slag tennis, og i 2006 som afløser for Juan Pablo, der skiftede Formel 1 ud med den amerikanske NASCAR-serie. Bedste resultat blev andenpladsen i Ungarn 2006.

Pedro de la Rosa i C29
Copyright BMW Sauber


2010 kørte spanieren for Sauber Motorsport, men der kom aldrig synergi i samarbejdet. Bedste resultat blev en syvendeplads i Ungarn. Efter Italiens grand prix blev Pedro sat på sidelinien af Sauber, der hentede Nick Heidfeld ind som erstatning. Pedro blev derefter igen tilknyttet McLaren som testkører, og var i 2011 også testkører for Pirelli. Det blev til et enkelt løb for Sauber, da Pedro de la Rosa erstattede en skadet Sergio Perez i Canada.

Pedro de la Rosa
Copyright HRT


2012 var Pedro de la Rosa tilbage i et løbssæde. Denne gang for spanske HRT F1, der havde solgt ideen om et rent spansk team til køreren fra Barcelona. Ved sin side fik han inderen Narain Karthikeyan og som testkører havde man Dani Clos. Ideerne var gode, men året blev aldrig godt. Første løb kvalificerede man sig ikke til, da man havde for lidt erfaring med den nye F112, og resten af sæsonen var man aldrig tæt på pointene eller de to rivaler, der skulle slås for at opnå den lukrative 10. plads i konstruktørmesterskabet.

Da det kom frem sidst i 2012, at holdet var sat til salg vidste Pedro de la Rosa godt, at Formel 1-karrieren kun var et spadestik fra afslutningen. Alderen er imod den spanske kører, der har meldt ud, at han vil være tilfreds med et testkørerjob for et godt hold. I 2013 er han blevet hyret af Ferrari som en del af deres testteam.

MEW



Diverse oplysninger
NationalitetSpanier
Fødselsdag24/02 1971
Antal point i karrieren45
Antal startede grand prix'er105
Vis alle pole positions


Formel 1 karriere


År Rolle Team Nr
2006 Testkører McLaren -
2006 Kører McLaren 4
2007 Testkører McLaren -
2008 Testkører McLaren -
2010 Kører Sauber 22
2011 Kører Sauber 17
2012 Kører HRT F1 Team 22


2018 sæsonen


Nr. Løb Team Placering Årsag Point
I alt i 2018 0