Godt dækket ind

Om du kører en Pagani Zonda, Opel eller Red Bull Honda, så er der én ting der er lige vigtigt: Dækkene! Det har F1 selvfølgelig luret. Det er nemlig på den forholdsvis lille kontaktflade at alle bilens kræfter skal forenes.

Pirellis nye 18" dæk med fælg (th). . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Peter Fyllgraf (pfy@bmf1.dk) d. 24/3 2019 klokken 20:03

Ligheden mellem dine T. Hansen dæk og et Pirelli F1 dæk er svær at få øje på. Ja, de er runde og sorte og det er nærmest det.

Et sæt almindelige dæk holder godt og vel 50-80.000 km, hvorimod et sæt Pirelli F1 er skabt til at holde eksempelvis fra starten af løbet og til næste pit stop. Skulle et dæk holde til et helt Formel 1 løb, så ville det skulle kunne holde ca. 300 km. men selv denne relativt korte distance, er alligevel for meget for et F1 dæk. Faktisk holder et F1 dæk kun mellem 60 og 120 kilometer.


En anden væsentlig forskel er hvad man fylder dækkene med. Den almindelige luft vi pumper i dækket nede hos Cirkel K består af ca. 78,1 procent kvælstof og 20,9 procent ilt. Den sidste procent er argon og vanddamp. Der er også flere andre gasarter i luften, som fx kuldioxid, metan, neon, krypton, helium og ozon og det er ikke spor smart, hvis man som i Formel 1, meget gerne vil have kontrol over så mange faktorer som muligt.

Disse luftarter reagerer meget forskelligt på tryk og temperaturer og det er en usikkerhed der kan minimeres eller næsten fjernes, for i Formel 1 fylder man dækkene med 100% kvælstof. Man ved hvordan luftarten reagerer og dermed er denne variabel næsten elimineret.

Italiens Grand Prix 2017. Billeder fra pitten. Renaultmekaniker kører dæk tilbage fra Pirellis F1 dækcenter Renaultmekaniker kører dæk tilbage fra Pirellis F1 dækcenter
Copyright BMF1


Og hvis du synes at det er kompliceret, så hold godt fast, for hvad tror du et Formel 1 dæk er lavet af? Gummi? Næ… Et Formel 1 dæk består kun af ca. 10% gummi. De resterende 90% er stoffer som polyisopren, poly- (styren-butadiene), polybutylen, silicium og kulstof. Alt dette placeret på en bund af nylon og polyester i et komplekst mønster og sammensætning. Formel 1 dæk er ligeledes testet til at kunne modstå op til 5 g med en belastning på 1000 kg.

Det vilde er at typiske regnvejrsdæk (blå kant) til et formel 1 løb kan dræne op til 85 liter vand i sekundet, mens et intermediate dæk (grøn kant) dræner omkring 30 liter og det er vel at mærke ved ca. 300 km/t. Pr. dæk! Til sammenligning dræner dit T. Hansen dæk ca. 15 liter i sekundet.

Vådt Full Wet Pirelli dæk85 liter vand i sekundet kan sådan et dæk dræne
Copyright BMF1


Ofte hører man om at dækkene ikke havde den rette temperatur og derfor kunne bilen ikke yde optimalt. Formel 1 dæk er konstrueret således at de fungerer bedst i forskellige temperaturintervaller afhængigt af dækkets sammensætning, hvilket også refereres til som ”compound”. De blødeste dæk fungerer bedst ved de laveste temperaturer (85-110 grader Celsius), mens de hårdere dæk skal helt op på 145 grader for at have det rigtige vejgreb.

Pirelli brugte dækBrugte Pirelli dæk
Copyright Allan Haslund


Selvfølgelig handler et Formel 1 løb om kørerens evner til at presse holdets bil til det maksimale, sammenholdt med en fleksibel strategi og den tekniske stabs kompetencer i at analysere den indsamlede data og meget andet, men uden dæk….ja, så kom vi jo ikke ud af pitten!

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Når en Formel 1-kører ikke kan se lyset… Mick Schumacher skal teste for Alfa Romeo »