• Forside

Toyotas F1-fremtid usikker

Japansk bilindustri har det svært i denne tid, og Hondas exit fra Formel 1 er måske ikke den sidste fra den verdensdel. Ifølge Toyotas teamchef, Tadashi Yamashina, er budgettet blevet dramatisk barberet.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 16/3 2009 klokken 15:03

Indtil videre har Toyotas Formel 1-team overlevet bestyrelsens sparekniv, men ifølge teamchef, Tadashi Yamashina, er det er ikke uden konsekvenser, at teamet går sæsonen i møde.

Til nyhedsbureauet Reuters udtaler han bl.a.: ”Vores Formel 1-budget har været beskåret igen og igen fra sit oprindelige udgangspunkt.”

”Det blev beskåret igen efter Hondas annoncering om at de trak sig ud af F1, og inden en måned efter blev budgettet reduceret yderligere, efter at Toyota reviderede sit indtjeningsbudget.”

Timo Glock i TF109 på en våd bane i Jerez.

”Jeg er endnu ikke i stand til at sætte tal på, hvor meget budgettet er blevet beskåret, men jeg har aldrig set noget lignende i min tid hos Toyota,” udtalte Yamashina.

Budgetnedskæringerne kommer uheldigt. Det ser nemlig ud til, at Toyota, med sin nye TF109, endelig har en bil med vinderchancer.

”Vi skal vinde nu,” siger teamchefen. ”Jeg er sikker på teamets potentiale til at vinde et GP efter at have set de seneste test i torsdags. Vores team er betydeligt bedre end sidste år.”

Timo Glock i TF109 på Sakhir-banen.

”Sejre og resultater er vigtige,” indrømmer Yamashina. ”Men der er også andre faktorer at tage hensyn til. Det er og bliver en forretning og med mindre vi formår at gøre teamet bæredygtigt, så må vi også skære i budgettet til næste år.”

Direktøren indrømmer, at nedskæringerne kan betyde farvel til flere medarbejdere. Til alt held for japanerne har hovedsponsoren, Panasonic, dog meddelt at de fortsætter med at lade deres streamer sidde på bagvingen af TF109, og det betyder utvivlsomt meget for det pressede team.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.