Ferrari på vej med revolutionerende indsprøjtningssystem

Kimi Räikkönen. . Copyright Ferrari Media

Indtil nu har Ferrari klaret sig overraskende godt under vintertestene i sidste uge, men nu forlyder det, at fabrikken er på vej med en revolutionerende nyskabelse til forbrændingsenheden på bilen.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 6/3 klokken 13:03



Under sidste uges fire testdage har såvel Sebastian Vettel som Kimi Räikkönen leveret lovende tider i den nye Ferrari SF70H. Det samme gælder kundeteamet Haas F1, som også kørt med den samme power-unit i samtlige dage. Alt sammen lovende i forhold til holdbarhed og stabilitet.

Men nu tyder noget på, at der er nyskabelser på vej til selve forbrændingsenheden på Ferraris power-unit.

Selv om FIAT-topchefen Sergio Marchionne har forbudt al kommunikation med medierne, er det alligevel sluppet ud, at Maranello tester, hvad man kalder et ”double anchor” indsprøjtningssystem, der efter sigende vil forøge ydelsen markant.

I Formel 1 er det ikke tilladt at bruge dobbelte indsprøjtningsdyser, men som vi forstår det her på redaktionen, har Ferrari udviklet et nyt anker, eller forankring, til stabilisering af nåleventilen inde i selve indsprøjtningshuset på dyserne.

I mangel af en Ferrari power-unit vises her en fra Mercedes.
Copyright Daimler Benz


Fordelen ved den nye type forankring skulle være, at nålen nu kan arbejde (åbne og lukke) med meget større præcision. Dette vil igen reducere muligheden for, at overskydende brændstof kommer ind i forbrændingskammeret i cylinderen, som derfor ikke forbrænder optimalt.

Slutresultatet af denne nyskabelse skulle være mere ydelse og mindre forbrug – hvilket er en af nøglerne til succes under det nuværende V6 turbo/hybrid-motorreglement.

Ovenstående vil i givet fald være gode nyheder al den stund, at 2017-reglementet tillader forbrug af yderligere 5 kg. brændstof i et løb (nu 105 kg i alt), hvilket vil tilgodese de mere ”brændstoføkonomiske” Formel 1-biler på gridden. Når man påtænker, at 10 kg. vægt på bilen er ensbetydende med tre tiendedele pr. omgang, vil der være store fordele ved at køre med mindre brændstof og dermed reduceret vægt.

Det menes ikke, at Ferrari endnu har benyttet det nye ”double anchor”-system under testkørslerne i Barcelona, men hvis det viser sig at fungere, menes det, at fabrikken introducerer det sammen med deres nye TJI-system (Turbulent Jet Ignistion), et system, hvor brændstoffet så at sige får en slags ”for-forbrænding” i selve kammeret.

Selv om der udvikles intenst på bilernes aerodynamik, er alle enige om, at motorudvikling vil få øget betydning fremover.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Vinden gør det svært Wehrlein meldes klar »

TEMA: Kevin Magnussen

Kevin Magnussen Kevin Magnussen har kontrakt med Haas F1 indtil udgangen af 2018. I år handler det primært om at sætte den erfarne Romain Grosjean på plads, men også at score point når raceren er til det.


BMF1 om Magnussen, McLaren, Renault F1 og Haas
Se BMF1s kørerside for Kevin, hér:Kevin Magnussen
Læs alt om Haas F1:Haas F1 Team
Læs også om Renault F1:Renault F1
Eller læs om McLaren F1:McLaren F1


Formel 1 odds fra Unibet

GP-vinder

NavnOddsSpil
Alonso, Fernando1001.00Spil nu!
Bottas, Valtteri8.00Spil nu!
Ericsson, Marcus3001.00Spil nu!
Magnussen, Kevin 1251.00Spil nu!

GP-vinder

NavnOddsSpil
Hamilton, Lewis1.15Spil nu!
Vettel, Sebastian1.20Spil nu!
Bottas, Valtteri1.40Spil nu!
Magnussen, Kevin 126.00Spil nu!

Nedtælling

Næste løb: Australiens Grand Prix
Dato: 25/3 2018 kl 7:00 dansk tid

Nedtælling til næste løbsstart
00 00 00 00
Se også vores TV-tider hér

Mest læste artikler

BMF1 på FaceBook


 

Aktuelt og seneste Grand Prix

Abu Dhabis Grand Prix
Løbsdato:26/11 2017
Bane:Yas Marina Circuit

Australiens Grand Prix
Løbsdato:25/3 2018
Bane:Melbourne

Optakt

    Fredag

    Fredag

    • 1. Frie Træning
    • 2. Frie Træning

    Lørdag

    Lørdag

    • 3. Frie Træning
    • Kvalifikation

    Søndag

    Søndag

    • Start grid
    • Løbsresultat

    Seneste løb

    Placering Kører Team
    1. V.Bottas Mercedes AMG
    2. L.Hamilton Mercedes AMG
    3. S.Vettel Ferrari
    4. K.Räikkönen Ferrari
    5. M.Verstappen Red Bull
    6. N.Hülkenberg Renault F1
    7. S.Perez Force India
    8. E.Ocon Force India
    9. F.Alonso McLaren
    10. F.Massa Williams
    Se hele resultatet


    Tidligere F1 verdensmestre

    År Kører
    2017 Lewis Hamilton
    2016 Nico Rosberg
    2015 Lewis Hamilton
    2014 Lewis Hamilton
    2013 Sebastian Vettel
    2012 Sebastian Vettel
    2011 Sebastian Vettel
    2010 Sebastian Vettel
    2009 Jenson Button
    2008 Lewis Hamilton