Ferrari på vej med revolutionerende indsprøjtningssystem

Kimi Räikkönen. . Copyright Ferrari Media

Indtil nu har Ferrari klaret sig overraskende godt under vintertestene i sidste uge, men nu forlyder det, at fabrikken er på vej med en revolutionerende nyskabelse til forbrændingsenheden på bilen.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 6/3 klokken 13:03



Under sidste uges fire testdage har såvel Sebastian Vettel som Kimi Räikkönen leveret lovende tider i den nye Ferrari SF70H. Det samme gælder kundeteamet Haas F1, som også kørt med den samme power-unit i samtlige dage. Alt sammen lovende i forhold til holdbarhed og stabilitet.

Men nu tyder noget på, at der er nyskabelser på vej til selve forbrændingsenheden på Ferraris power-unit.

Selv om FIAT-topchefen Sergio Marchionne har forbudt al kommunikation med medierne, er det alligevel sluppet ud, at Maranello tester, hvad man kalder et ”double anchor” indsprøjtningssystem, der efter sigende vil forøge ydelsen markant.

I Formel 1 er det ikke tilladt at bruge dobbelte indsprøjtningsdyser, men som vi forstår det her på redaktionen, har Ferrari udviklet et nyt anker, eller forankring, til stabilisering af nåleventilen inde i selve indsprøjtningshuset på dyserne.

I mangel af en Ferrari power-unit vises her en fra Mercedes.
Copyright Daimler Benz


Fordelen ved den nye type forankring skulle være, at nålen nu kan arbejde (åbne og lukke) med meget større præcision. Dette vil igen reducere muligheden for, at overskydende brændstof kommer ind i forbrændingskammeret i cylinderen, som derfor ikke forbrænder optimalt.

Slutresultatet af denne nyskabelse skulle være mere ydelse og mindre forbrug – hvilket er en af nøglerne til succes under det nuværende V6 turbo/hybrid-motorreglement.

Ovenstående vil i givet fald være gode nyheder al den stund, at 2017-reglementet tillader forbrug af yderligere 5 kg. brændstof i et løb (nu 105 kg i alt), hvilket vil tilgodese de mere ”brændstoføkonomiske” Formel 1-biler på gridden. Når man påtænker, at 10 kg. vægt på bilen er ensbetydende med tre tiendedele pr. omgang, vil der være store fordele ved at køre med mindre brændstof og dermed reduceret vægt.

Det menes ikke, at Ferrari endnu har benyttet det nye ”double anchor”-system under testkørslerne i Barcelona, men hvis det viser sig at fungere, menes det, at fabrikken introducerer det sammen med deres nye TJI-system (Turbulent Jet Ignistion), et system, hvor brændstoffet så at sige får en slags ”for-forbrænding” i selve kammeret.

Selv om der udvikles intenst på bilernes aerodynamik, er alle enige om, at motorudvikling vil få øget betydning fremover.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.
blog kommentarer leveret af Disqus

« Vinden gør det svært Wehrlein meldes klar »

Formel 1 odds fra Unibet

Vinder Kørernes VM 2017

NavnOddsSpil
Alonso, Fernando41.00Spil nu!
Hamilton, Lewis1.90Spil nu!
Hülkenberg, Nico251.00Spil nu!
Ricciardo, Daniel10.00Spil nu!
Magnussen, Kevin 401.00Spil nu!

Vinder Konstruktørernes VM 2017

NavnOddsSpil
Ferrari3.00Spil nu!
Force India501.00Spil nu!
McLaren-Honda201.00Spil nu!
Mercedes GP1.40Spil nu!

GP-vinder Australiens Grand Prix 2017

NavnOddsSpil
Alonso, Fernando251.00Spil nu!
Any Other Driver501.00Spil nu!
Bottas, Valtteri6.50Spil nu!
Ericsson, Marcus1001.00Spil nu!
Grosjean, Romain501.00Spil nu!
Magnussen, Kevin 501.00Spil nu!

Podieplads Australiens Grand Prix 2017

NavnOddsSpil
Any Other Driver126.00Spil nu!
Hamilton, Lewis1.15Spil nu!
Vettel, Sebastian1.50Spil nu!
Bottas, Valtteri1.60Spil nu!
Räikkönen, Kimi1.75Spil nu!
Magnussen, Kevin 101.00Spil nu!

Klik på banneret herunder for at oprette dig med det samme og få op til 1.500 kr i velkomstbonus!

Nedtælling

Næste løb: Kinas Grand Prix
Dato: 9/4 2017 kl 8:00 dansk tid

Nedtælling til næste løbsstart
00 00 00 00
Se også vores TV-tider hér

Mest læste artikler

BMF1 på FaceBook


 

Aktuelt og seneste Grand Prix

Kinas Grand Prix
Løbsdato:09/4 2017
Bane:Shanghai

Australiens Grand Prix
Løbsdato:26/3 2017
Bane:Melbourne

Optakt

    Fredag

    Fredag

    • 1. Frie Træning
    • 2. Frie Træning

    Lørdag

    Lørdag

    • 3. Frie Træning
    • Kvalifikation

    Søndag

    Søndag

    • Start grid
    • Løbsresultat

    Seneste løb

    Placering Kører Team
    1. S.Vettel Ferrari
    2. L.Hamilton Mercedes AMG
    3. V.Bottas Mercedes AMG
    4. K.Räikkönen Ferrari
    5. M.Verstappen Red Bull
    6. F.Massa Williams
    7. S.Perez Mendoza Force India
    8. C.Sainz Jr. Scuderia Toro Rosso
    9. D.Kvyat Scuderia Toro Rosso
    10. E.Ocon Force India
    Se hele resultatet