Kimi Räikkönens havde et meget dramatisk uheld under Brasiliens Grand Prix i weekenden, og Ferrrari-køreren mener, at regnvejrsdækkene fra Pirelli på ingen måde kan måle sig med tidligere tiders dæktyper til regnvejr. Samtidig indrømmer han, at han intet kunne gøre for at forhindre sit crash.
”Disse dæk er meget sårbare og aquaplaner meget let,” udtaler finnen.
”Naturligvis afhænger det af banen og mange andre ting, men hvis jeg sammenligner med for 10-12 år siden, så kunne dækkene dengang klare denne type bane uden problemer. Der var ingen aquaplaning.”
”Aquaplaning er et vigtigt emne, for det virker som om, at hvis du bare har en lille smule vand stående på banen, så er det nul vejgreb.”
Kimi Räikkönen.
Copyright Ferrari Media
Saubers Marcus Ericsson kørte også galt på den våde bane og er helt enig med sin finske kollega.
”Af en eller anden årsag har vi de seneste par år kæmpet voldsomt med grebet, når der står vand på banerne. For 10 år siden var det slet ikke et problem,” forklarer Ericsson.
”På det område er der virkelig plads til forbedring, for i svingene er de ganske udmærkede, men langsiderne burde vi være i stand til at køre igennem. Det er en stor udfordring, som de (Pirelli, red.) bør kunne løse, så kørerne ikke taber bilen og bare kører med som passagerer.”
Marcus Ericsson.
Copyright Sauber Motorsport
”Man kan være heldig, som Max (Verstappen, der nåede at redde bilen samme sted som Ericsson og nåede at fangede bilen, red.), og undgå at ramme væggen. Eller du kan være uheldig, som Kimi, Romain og Massa.
”Vi crashede alle mere eller mindre samme sted, hvor det faktisk slet ikke er et sving. Så det er ret skuffende,” lød det fra svenskeren.
Romain Grosjean.
Copyright Haas F1
Romain Grosjean, der også kørte i barrieren med sin Haas-racer, endda på opvarmningsomgangen, støtter sine kørerkollegaer og er også kritisk overfor Pirellis regnvejrsdæk.
”Vi har brug for bedre dæk, når det er vådt. For at miste bilen på langsiden er altså temmelig alvorligt,” sagde Grosjean.
”Det viser, at regnvejrsdækkene er meget dårlige. Der er intet greb og du bliver nødt til at tage nogle meget store risici,” lød det fra franskmanden.