Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 21/1 2021 klokken 18:01
Formel 1 er lige på trapperne, og vinterens store kørerrokade sætter ekstra pres på holdene.
Først satte pandemien en kæp i hjulet på økonomien, hvilket tvang holdene til at udskyde det nye reglement til 2022 og fortsætte med nogenlunde samme racere i 2021.
Samtidig blev vintertesten sænket fra seks til tre dage.
Det sætter ekstra stort pres på teamsene, og de kørere som er rookies, eller kørerne som skifter team.
Derfor planlægger flere af holdene at åbne garageporten og støve de gamle F1-racere af.
Der er et krav om, at der skal benyttes minimum to år gamle racere (for så er bilerne allerede forældede udviklingsmæssigt).
Ferrari har deres egen private testbane, Fiorano, hvilket giver Sainz mulighed for at lufte Ferraris 2018-racer onsdag og torsdag i næste uge. Leclerc forventes også at deltage, hvis han ikke længere er smittet med Corona.
Også AlphaTauri skal ud og lufte en gammel slæde. Det skyldes, at rookien Yuki Tsunoda får sin F1-debut for det italienske team.
Til trods for stor succes i F2, så er F1-biler bare langt mere avancerede og tekniske at køre. Derfor er det værdifulde testdage som Tsunoda får, i selskab med Pierre Gasly, onsdag og torsdag næste uge.
Teamet gentager testene 23-25 februar, hvor det også er forventet, at de vil benytte en af de såkaldte filmdage til at teste 2021-bilen i maks. 100 km.
Fordelen for de nye, og holdskiftende, kørere er, at de oplever at samarbejde med deres ingeniører og mekanikere, inden det for alvor går løs i marts.
Derfor er det også en ulempe for flere af kørerne, at de ikke har mulighed for at lave tests i gamle biler.
Sebastian Vettel får ikke mulighed for at teste inden vintertesten. Problemet for flere mindre teams er, at de kun leaser motorerne, så derfor har holdene dem ikke efter sæsonafslutningen.