Brasiliens GP - Kvalifikation: Hülkenberg på pole

Kvalifikationen til Brasiliens Grand Prix blev sensationelt vundet af Nico Hülkenberg i Williams. Læs vores LIVE-dækning af begivenhederne fra den regnvåde bane.

Kvalifikation LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 6/11 2010 klokken 17:11

Lørdagens sidste frie træning foregik på en regnvåd Interlagos-bane, og som det er set tidligere i denne sæson, satte Robert Kubica, i Renault, bedste tid fulgt af Sebastian Vettel, Red Bull, Lewis Hamilton i McLaren og Felipe Massa i Ferrari.

Følg kvalifikationen, som vi dækkede LIVE herunder.

Warm-up
I øjeblikket regner det ikke, men banen er stadig delvist våd, og man forventer regn igen i den første halvdel af kvalifikationen.

Q1
Vi har taget hul på de første 20 minutters kvalifikation og første bil på banen er en Toro Rosso med Sebastian Buemi bag rattet. Efter Buemi følger Felipe Massa i Ferrari. Der står meget spray op fra bilerne.

Buemis tid blev 1:22.744 og alle 24 biler er nu på banen for at sætte en god tid, inden den forventede regn kommer.

Med 13 minutter tilbage sætter Nico Hülkenberg, Williams, hurtigste tid med 1:20.940. Kort efter er Mark Webber, Red Bull, hurtigst med 1:18.855.

Det regner på Interlagos. Her er det Mark Webber i Red Bull.

Lewis Hamilton, McLaren, får besked om, at der kommer regn om kort tid og derfor skal sætte en hurtig tid nu.

11 minutter tilbage og Sebastian Vettel, Red Bull, er hurtigst i 1:19.855.

Det ødelægges nu af Fernando Alonso, Ferrari, med 1:19.842.

Nu regner det og Timo Glock, Virgin, kører i pit. Nick Heidfeld, Sauber BMW, kører op som nr. 13 fra en 10. plads.

Nico Rosberg, Mercedes GP, tager en bred tur igennem sving 4.

Hülkenberg hurtigst i sektor 1, men Vettel er stadig hurtigst af alle.

8 minutter tilbage.

Stillingen forrest er Vettel, Alonso, Hamilton, Webber og Hülkenberg. Bagest, fra P18 finder vi Sutil, Glock, Trulli, Kovalainen, di Grassi, Bruno Senna og Christian Klien, der er inde som erstatning for Sakon Yamamoto i HRT-raceren.

5 minutter tilbage og Webber er nu hurtigst med 1:19.025.

Regnvejrsspecialisten Michael Schumacher, Mercedes GP, ligger overraskende under midten som nr. 15.

Hamilton klager over problemer med dækkene. Måske pga. af for lidt vand på banen til de bløde intermediate-dæk.

1 minut tilbage og Schumacher er oppe på en 7. plads. Bruno Senna snurrer rundt men er tilbage på ret kurs igen.

Vitantonio Liuzzi, Force India, kæmper sig op på P17, og skubber dermed teamkammeraten ned på P18 og samtidig ud af Q2.

Michael Schumacher følte sig godt tilpas på den våde bane. Copyright Daimler-Benz

Tiden er gået og Alonso er hurtigst i sektor 2, hvorefter han sætter hurtigste tid med 1:18.987. Efter ham følger Webber, Vettel og Kubica.

Ude er Sutil, Glock, Trulli, Kovalainen, di Grassi, Klien og Senna.

Vi venter på Q2, mens tilskuerne slår paraplyerne op igen for en let regn.

Q2
Bilerne strømmer ud og vi har dermed taget hul på de næste 15 minutter.

Der er kun let regn lige nu, men situationen kan hurtigt ændre sig. Barrichello, i Williams, bliver beroliget med, at der ikke kommer mere regn.

Kubica hurtigst med 1:20.194.

11 minutter tilbage og Webber er nu hurtigst med 1:19.694. Kubica snupper pladsen tilbage kort efter med 1:19.677.

Barrichello nu hurtigst med 1:19.384.

Vettel kører nu 1:19.218 og er nu hurtigst.

Webber bytter plads med Vettel i 1:18.851.

Hamilton ligger på P5 og får at vide, at teamet vil sætte tørvejrsdæk på. Det må være en joke, da banen stadig er temmelig våd.

Vettel i pit og Massa kæmper på en P12, mens Hamilton får intermediates på.

Massa skubbes ned på P14 af Buemi og Petrov.

5 minutter tilbage og Vettel er stadig hurtigst. I farezonen finder vi, fra P11, Button i McLaren, Petrov og Buemi.

Med 2 minutter tilbage øger Vettel og Webber mens Massa kommer op på P8.

Jenson Button overraskende ikke med i Q3. Copyright Bridgestone Motorsport

Massa i farezonen på P11 og Button op på P10 og Petrov på P9.

Tiden er gået og Massa skubber Button ud af Q3 med en 10. plads. Ude er ligeledes Kobayashi, i Sauber BMW, Rosberg, Alguersuari, Buemi, Heidfeld og Liuzzi.

Med kun 0,7 sekund mellem P1 og P10 venter vi på Q3 og de sidste vigtige 10 minutter.

Q3
Alonso er første mand på en delvist tør bane. Han går tydeligvis efter en grundtid for de sidste 10 minutter.

Det meldes, at det ikke vil regne i resten af kvalifikationen, men der er lumske steder med vand på banen.

Vil vi se nogle gamble på tørvejrsdæk?

Schumacher kører sin første omgang og er på P4, men Webber er forrest med 1:17.212.

Hamilton stikker næsen frem og er nu hurtigst fulgt af Schumacher. Hamilton kører i pit og skifter til slicks.

Det samme gør begge Red Bull-biler samt Alonso i Ferrari.

Schumacher venter i pitten med dækvarmerne på.

Kubica kører af banen på sine slicks. En pæn advarsel til de andre kørere.

Hamilton slingrer lidt men redder bilen. Det samme ser vi flere andre biler gøre.

Med 1 minut tilbage er Hülkenberg nu hurtigst med 1:16.373. Flot af den unge tysker.

Vettel på P3.

Alonso hurtigst men Hülkenberg slår tilbage på P1. Banen bliver bedre og bedre.

Hamilton nu nr. 2 efter Hülkenberg. Er en sensation på vej? Smilene er bredde hos Williams.

Nico Hülkenberg overraskende på pole til Brasiliens Grand Prix. Copyright Williams F1

Tiden er gået og Hülkenberg er sensationelt på pole til morgendagens grand prix. Stor jubel i Williams-garagen.

Efter Hülkenberg kommer Vettel, Webber, Hamilton, Alonso, Barrichello, Kubica, Schumacher, Massa og Petrov.

En ikke særlig heldig startposition for Alonso, hvis han skal gøre sig håb om at vinde løbet i morgen og dermed måske verdensmesterskabet.

Hülkenberg bliver lykønsket af de andre kørere og med god grund. Den unge tysker, som mange har dømt ude af Formel 1 efter denne sæson, er næsten 1 sekund hurtigere på den korte bane end Vettel på 2. pladsen.

Følg det spændende og næsten uforudsigelige grand prix i morgen. Løbet dækkes LIVE her på BMF1 fra kl. 17.00.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Renault har problemer med bagvingen Button overfaldet med maskinpistoler »