Efter en våd lørdag, hvor det skulle være Powerboat's der brugte banen, er den ny tør og kvalifikationen blev afviklet i god ro og orden.
Med endnu en gang Red Bull i front, er der lagt op til en meget afgørende omgang af mesterskabskampen, som man så ofte før har set på Suzuka.
Lewis Hamiltons chancer fik et alvorligt skud for boven, da hans 3. plads i kvalifikationen betød at han starter som nummer 8, dårligst af de tilbageværende mesterskabskandidater.
Som det siges i reklamerne pt. - "Red Bull gives you wings"
Red Bull-sejlbåd Copyright Getty Images/Red Bull Racing
På nær Jenson Button starter alle i top 10 på de bløde dæk, mens Button valgte de hårde til kvalifikationen. Gårsdagens regn har skyllet al gummiet af banen, så dækvalg, dækslid og kørernes evne til at holde dækkene i live, kan blive afgørende på Suzukas grove asfalt.
Imponerende nok, så er det lykkes di Grassi at smadre sin bil på vej rundt til startpositionen. En afkørsel og en heftig kollision med barrieren gør at han er uskadt, men det er bilen ikke og derfor stiller han ikke til start i dag.
Starten
Petrov smadrer ud efter 50 meter, Kubica tager 2. pladsen, Massa er ude og det ser ud til at SC kommer på banen.
Så er de nået rundt og der lines op til start.
Hulkenberg og Liuzzi er også ude. Der er fuld gang i oprydningen. Flere af de mindre hold vælger at få overstået deres obligatoriske pitstop.
Replay af starten viser at Petrov har kontakt med Hulkenberg, før han rammer barrieren, mens Liuzzi og Massa har et ganske voldsomt sammenstød før sving 1, da de begge vil være samme sted på banen, samtidigt.
Det lykkes så Yamamoto at sætte dagens bedste tid, så har han også prøvet det.
Samtidigt, så lader det til at Kubicas løb er overstået, han glider ud i græsset og parkerer sin racer.
Der er en ganske god grund til han parkerede, Kubica har ganske enkelt mistet højre baghjul.
Begge McLarens har problemer med at bremserne overopheder, så de skal passe på dem.
6 omgange afviklet under SC, løbet genstartes på 6. omgang. Med de 5 førende i front, så er mesterskabskampen skåret klart ud.
7. Omgang
Løbet er i gang og alle kommer rent rundt.
Rosberg forsøger en overhaling, men skrider ud og kommer tilbage på banen.
Nr. |
Kører |
Hold |
Forskel |
Sum |
Pit |
1. |
Sebastian Vettel |
Red Bull |
7. omg. |
|
|
2. |
Mark Webber |
Red Bull |
0,9 sek. |
0,9 sek. |
|
3. |
Fernando Alonso |
Ferrari |
0,9 sek. |
1,9 sek. |
|
4. |
Jenson Button |
McLaren |
0,7 sek. |
2,7 sek. |
|
5. |
Lewis Hamilton |
McLaren |
0,4 sek. |
3,1 sek. |
|
6. |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
2,2 sek. |
5,3 sek. |
|
7. |
Rubens Barrichello |
Williams |
0,1 sek. |
5,5 sek. |
|
8. |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
0,5 sek. |
6,0 sek. |
|
9. |
Adrian Sutil |
Force India |
0,9 sek. |
6,9 sek. |
|
10. |
Jaime Alguersuari |
Toro Rosso |
0,8 sek. |
7,7 sek. |
|
11. |
Kamui Kobayashi |
Sauber |
0,4 sek. |
8,2 sek. |
|
12. |
Sébastien Buemi |
Toro Rosso |
1,3 sek. |
9,5 sek. |
|
13. |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
0,7 sek. |
10,2 sek. |
1 |
14. |
Heikki Kovalainen |
Lotus |
1,3 sek. |
11,5 sek. |
|
15. |
Sakon Yamamoto |
Super Aguri |
2,4 sek. |
14,0 sek. |
|
16. |
Jarno Trulli |
Lotus |
1,0 sek. |
15,1 sek. |
1 |
17. |
Timo Glock |
Virgin Racing |
0,4 sek. |
15,6 sek. |
2 |
18. |
Bruno Senna |
Hispania Racing |
1,0 sek. |
16,6 sek. |
1 |
Udgåede kørere |
|
Robert Kubica |
Renault |
|
+5 omg. |
|
|
Nico Hülkenberg |
Williams |
|
+7 omg. |
|
|
Felipe Massa |
Ferrari |
|
+7 omg. |
|
|
Vitaly Petrov |
Renault |
|
+7 omg. |
|
|
Vitantonio Liuzzi |
Force India |
|
+7 omg. |
|
|
Lucas di Grassi |
Virgin Racing |
|
+7 omg. |
|
Ved genstart - omg. 7.
Suzuka er, i modsætning, til snart resten af kalenderen, ikke en Tilke-bane, men en gammeldags racerbane, hvor der er mindre afkørselsarealer og skarpe sving.
Med næsten et sekund i forskel pr. omgang, så har Vettel virkelig vinger i front. Schumacher er bedste mand udenfor de 3 topteams og har en god løbsfart i bilen, på en ganske fin 6. plads.
12.-17. omgang
De 2 Red Bulls skifter til at tage bedste omgang, de er i en klasse for sig selv i dag.
Replay viser at Kobayashi forsvarer sin 10. plads med alle midler. Der er kontakt mellem ham og Alguersuari, der forsøger en overhaling.
I den bagerste halvdel af feltet er der masser af godt racerløb, hvor overhalinger og forsøg på det ses jævnligt. I front er det mere statisk, dog med Buttons hårde dæk som et spørgsmål - hvornår skal de skiftes?
IMPONERENDE! Kobayashi overhaler Sutil gennem flere sving og er oppe på en imponerende 9. plads.
Sutil og Heidfeld går ind og skifter deres bløde dæk til de hårde.
18.-23. omgang
Dagens stjerne er afgjort hjemmebanemanden Kobayashi, en foreløbig 8. plads og tider der matcher McLaren.
Nr. |
Kører |
Hold |
Forskel |
Sum |
Pit |
1. |
Sebastian Vettel |
Red Bull |
21. omg. |
|
|
2. |
Mark Webber |
Red Bull |
2,3 sek. |
2,3 sek. |
|
3. |
Fernando Alonso |
Ferrari |
5,7 sek. |
8,1 sek. |
|
4. |
Jenson Button |
McLaren |
4,2 sek. |
12,4 sek. |
|
5. |
Lewis Hamilton |
McLaren |
1,3 sek. |
13,7 sek. |
|
6. |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
7,0 sek. |
20,8 sek. |
|
7. |
Kamui Kobayashi |
Sauber |
11,4 sek. |
32,2 sek. |
|
21. omgang
Hamilton pitter som første topmand, hårde dæk på.
Schumacher pitter, Ferrari gør klar, Vettel har fuld fart på.
Alonso og Vettel pitter samtidigt. Dækstrategien kan blive ganske afgørende, kan de hårde dæk holde de sidste 28 omgange af løbet?
26.-30. omgang
Webber går ind, nu mangler der kun Button og Kobayashi. Imens sætter Hamilton en lynende hurtig tid på de hårde dæk.
Halvdelen af løbet kørt. Button, Vettel, Webber, Alonso, Hamilton i top 5. Button kører klart dårligste tider.
Længere nede i feltet er der tysk internt opgør, MS er klart hurtigere end Rosberg, men kan ikke finde vej udenom.
30.-35. omgang
Så er det Alonsos tur til at sætte bedste tid. Top 5 lader til at være nået til et ligevægtspunkt, dog undtagen Button, der taber masser af tid, det kan undre at han ikke har pittet endnu. Han vil ende helt nede som nummer 5, når der pittes.
Webber kører et sekund hurtigere end Vettel. Er Vettel i problemer? Kører Webber & Vettel sammen?
Imponerende nok, så er der ikke flere biler, der er udgået, på trods af ganske tætte nærkampe banen rundt.
I toppen er det klart Alonso og Hamilton, der er i førertrøjen, de henter begge på Red Bull. Er Red Bull måske mindre hurtige på de hårde dæk?
35.-40. omgang
Fronten trækkes sammen, fraregnet Button, så er der under 8 sekunder mellem de 4 kørere. Alonso henter ind på Red Bull og Hamilton lader til at være mere end flyvende.
39. omgang og McLaren liner op til Buttons pitstop - han vil ende som nummer 5, med Vettel tilbage i front.
Hamilton har mistet 3. gear, i en spritny gearkasse, hvilket endda vil koste ham 5 placeringer i næste løb igen.
Gearkassen koster Hamilton dyrt, fra at være hurtigste mand i top 5, så er han nu klart den langsomste, med en jagende Button lige bagefter. Han kører 1.37 tider nu, spørgsmålet er om han i det hele taget vil kunne fuldføre løbet.
44.-50. omgang
Hamilton giver plads til Button, der er 2 sekunder hurtigere. McLaren ryger reelt ud af mesterskabskampen i dag.
Sutils Force India står af og spreder en tyk sky ud over banen. Stille glider han i pitten og stopper.
Alguersuari brækker sin forvinge, i et tosset forsøg på at komme uden om Kobayashi.
5 omgange tilbage.
Kobayashi har kæmpet sig tilbage i pointene - han er afgjort dagens store helt.
Button henter på top 3, men har 12 sekunder op til Alonso.
Rosberg mister højre baghjul og smadrer ind i muren - det ligner et sammenbrud i hjulophænget.
50. omgang
Barrichello sættes også tilbage af Kobayashi, der endda følger op med en overhaling af teamkollega Heidfeld. Peter Sauber må være helt ekstatisk i pitten.
Virkelig smuk overhaling i hårnålen, hvor han udklasserer Barrichello.
Kamui Kobayashi med sin specielle hjemmebanebemaling Copyright Sauber Motorsport
Holder stillingen de sidste 2 omgange, så vil Webber føre med 220 point, Alonso og Vettel på 206 point, Hamilton på 192 og Button på 189 point.
Sidste omgang
Helt igennem kontrolleret og godt løb af Red Bull, der ser ud til at vinde ganske fortjent, de har siddet på det hele allerede fra fredag og fuldfører det med en 1-2 sejr og langt de hurtigste omgange.
Nr. |
Kører |
Hold |
Forskel |
Sum |
Pit |
1. |
Sebastian Vettel |
Red Bull |
53. omg. |
|
1 |
2. |
Mark Webber |
Red Bull |
0,9 sek. |
0,9 sek. |
1 |
3. |
Fernando Alonso |
Ferrari |
1,8 sek. |
2,7 sek. |
1 |
4. |
Jenson Button |
McLaren |
10,8 sek. |
13,5 sek. |
1 |
5. |
Lewis Hamilton |
McLaren |
26,0 sek. |
39,5 sek. |
1 |
6. |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
20,3 sek. |
59,9 sek. |
1 |
7. |
Kamui Kobayashi |
Sauber |
4,1 sek. |
64,0 sek. |
1 |
8. |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
5,6 sek. |
69,6 sek. |
1 |
9. |
Rubens Barrichello |
Williams |
1,1 sek. |
70,8 sek. |
1 |
10. |
Sébastien Buemi |
Toro Rosso |
1,9 sek. |
72,8 sek. |
1 |
11. |
Jaime Alguersuari |
Toro Rosso |
28,6 sek. |
+1 omg. |
2 |
12. |
Heikki Kovalainen |
Lotus |
87,1 sek. |
+1 omg. |
1 |
13. |
Jarno Trulli |
Lotus |
65,3 sek. |
+2 omg. |
1 |
14. |
Timo Glock |
Virgin Racing |
30,1 sek. |
+2 omg. |
2 |
15. |
Bruno Senna |
Hispania Racing |
1,5 sek. |
+2 omg. |
1 |
16. |
Sakon Yamamoto |
Super Aguri |
48,3 sek. |
+3 omg. |
1 |
Udgåede kørere |
|
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
|
+6 omg. |
1 |
|
Adrian Sutil |
Force India |
|
+9 omg. |
2 |
|
Robert Kubica |
Renault |
|
+51 omg. |
|
|
Nico Hülkenberg |
Williams |
|
+53 omg. |
|
|
Felipe Massa |
Ferrari |
|
+53 omg. |
|
|
Vitaly Petrov |
Renault |
|
+53 omg. |
|
|
Vitantonio Liuzzi |
Force India |
|
+53 omg. |
|
|
Lucas di Grassi |
Virgin Racing |
|
+53 omg. |
|
Slutstilling.