Lotus-forvirring i disse dage

Lotus-navnet har været meget i medierne de sidste halvanden uges tid. Et Lotus GP2-team blev etableret, Lotus indgik samarbejde med GP2-holdet ART og Lotus Racing bliver til Team Lotus i 2011. Forvirret? Det bliver du.

Team Lotus logo . Copyright Lotus Racing

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 28/9 2010 klokken 07:09

Sidste uge startede med, at GP2-arrangørerne offentliggjorde to nye deltagerhold til det kommende GP2 Asia og næste års 2011-GP2 mesterskab. Carlin var det ene, det andet var Team Air Asia, der er et GP2-hold, som Lotus Racing teamchef Tony Fernandes har sat op.

Team Air Asia er Lotus Racings udviklingshold, men deler dog ikke Lotus-navnet, og det er der en naturlig grund til. Holdet har ikke rettighederne til at bruge Lotus-navnet i GP2. Alligevel kommer Lotus-navnet i GP2 til næste år.

Group Lotus offentliggjorde dagen efter de nye GP2-hold, at de havde indgået et samarbejde med GP2-holdet ART. Et samarbejde, der også gælder for ART GP3-holdet, og som ikke kun er et kommercielt samarbejde, men også et ingeniørmæssigt og teknisk samarbejde.

ART GP2-holdet har indgået et samarbejde med Group Lotus i 2011
Copyright Michael Ewert


Et citat af Miodrag Kotur fra Lotus Motorsport siger det hele: ”Lotus vil ikke kun være en partner i form af kun navnet. ART Grand Prix vil også nyde godt af Lotus’ massive ingeniør- og tekniske support og erfaring.”

Men nok om GP2, nu gælder det Formel 1, hvor en stolt Tony Fernandes i fredags præsenterede en navneændring, der træder i kraft fra 2011. Lotus Racing bliver til Team Lotus, og samtidig offentliggjorde man næste års logo.

Jarno Trulli i Lotus
Copyright Michael Ewert


Det så godt ud. Man havde købt navnet Team Lotus af David Hunt (afdøde James Hunts bror), der ejede rettighederne til navnet siden det gamle Team Lous lukkede ned efter 1994-sæsonen. Glæden varede dog kun til mandag, da Group Lotus, ejet af malaysiske Proton, begyndte at plage Lotus Racing.

De ville nemlig ikke tillade, at Lotus Racing bliver til Team Lotus. De mener, at de har alle rettigheder til navnet Lotus, og har derfor nedlagt forbud mod brugen af Lotus-navnet i 2011.

De har derfor valgt at trække den licens, som 1 Malaysia Racing Team, har haft til at bruge Lotus-navnet i 2010. Det betyder, at holdet ikke må bruge Lotus-navnet i 2011, og det giver problemer.

For det ikoniske Lotus-navn var velvalgt. Lotus er, bortset fra Ferrari, det måske mest traditionsrige navn i Formel 1, og synergien med fortidens Lotus-resultater og navnets comeback kan ses på tilskuerne til Formel 1.

Lotus T127 præsenteret på hjemmebane
Copyright Lotus Racing


Naturligvis er de fleste røde, derefter er der en del McLaren-fans, flere og flere Red Bull-fans, men Lotus-fansene er ved at komme frem. De grønne og hvide kasketter ses på en del tilskuere til Formel 1.

Skulle holdet ikke få lov til at bruge Lotus-navnet til næste år, fjerner man en stor del af holdets berettigelse. Det var nemlig blandt andet de kommercielle muligheder i Lotus-navnet, der gjorde at holdet fik en startplads til 2010-sæsonen på trods af, at den kom efter offentliggørelsen af de tre nye hold (hvor US F1 aldrig kom til start).

Group Lotus’ udmelding passer naturligvis ikke Tony Fernandes og hans samarbejdspartnere, SM Nasarudin og Kamarudin Meranun. De trækker nu Group Lotus til den engelske Højesteret for at få afgjort, hvad der i Formel 1 kan kaldes både name-gate og Lotus-gate for at blive i de brugte xxx-gates.

Air Asia bliver nu hovedsponsor for et GP2-hold
Copyright Lotus


1 Malaysia Racing Team har købt David Hunts ’Team Lotus Ventures’, der som sagt skulle have rettighederne til ordet Team Lotus, og derfor mener de ikke, at den licens de har købt af Group Lotus er gældende længere.

Nu venter et retsligt efterspil, før vi officielt ved, om Team Lotus kommer til at hedde Team Air Asia, Team Tune Group eller noget helt fjerde.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hamilton: Det var Webbers skyld Webber var heldig »