Løsning på sort guld

Siden Bridgestone annoncerede deres tilbagetrækken fra Formel 1 efter denne sæson, har bølgerne gået højt, for at finde en passende afløser for den japanske dækgigant.

Avon dæk . Copyright Formula 2

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 21/4 2010 klokken 06:04

Bridgestone har siden 2007 været eneleverandør af dæk til Formel 1-cirkusset.

Årene før det, var leverancen delt mellem Michelin, som leverede til de fleste hold, og Bridgestone som udviklede dækkene primært til Ferrari, men også leverede varen til Jordan og Minardi.

Bridgestone dæk med grøn markeringsstribe

Hvem der kørte på hvad, så man bedst under det amerikanske Grand Prix i 2005, hvor kun racere på Bridgestones dæk, stillede til start, da der havde været problemer med Michelindækkene på Indianapolis-banen.

Michael Schumacher og Rubens Barrichello USA 2005

Som en afløser efter Bridgestone, har der været flere firmaer på banen.

De første der viste deres interesse var de koreanske firmaer Hankook og Kumho. Tydeligtvis ikke noget der faldt i smag hos hr. Ecclestone, for han svarede med at gå tiggergang til Bridgestone, noget han fik meget lidt ud af.

Senere begyndte Michelin at vise interesse for sporten igen, men kun på særlige betingelser. For det første ville de ikke være eneleverandør, da de mener at der bør være konkurrence. For det andet vil de ikke levere, men derimod sælge dæk til holdene, som ville komme ned på endnu færre dæk pr. weekend, end det de har nu. For det tredje kræver Michelin at dæknormen ændres fra de nuværende 13 tommer, til 18 tommer i hjulstørrelse, en størrelse som Michelin bedre kan omsætte til udvikling af deres salgsprodukter.

Michelin lastbiler på række

Disse krav er hverken Bernie Ecclestone eller holdene særligt imponerede af, da det vil ændre radikalt på hele den måde en Formel 1-racers opbygning skal laves på, og flere af holdene er allerede godt i gang med deres 2011 modeller.

Den løsning der hældes til nu, er at få fat i en mindre profileret leverandør, som vil levere nogle gode dæk, ud fra de normer og standarder man kender i forvejen.

Leverandøren der ser ud til at være realistisk til det, er engelske Avon, som ejes af amerikanske Cooper.

Avon bliver måske ny dækleverandør i Formel 1 Copyright Formula 2

Formanden for FOTA (Formula One Teams Association), Martin Whitmarsh, har meddelt at han tror der er fundet en løsning inden det spanske grand prix i starten af maj, en påstand som Ferraris Stefano Domenicali er enig i.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Buemi ønsker ny bil Lotus med store opdateringer »