Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 16/10 2009 klokken 16:10
Vejrudsigten havde lovet regn, men denne 1. frie træning, startede i tørvejr, men dog med en himmel der alt andet en lige, ikke var tid til brasiliansk samba.
Det betød så, at alle hurtigt var ude og sætte tider, noget vi så absolut ikke er vant til.
Længe var det Lewis Hamilton i McLaren raceren, der var hurtigste mand på banen, men kort før den første regn faldt, rykkede Rubens Barrichello i front i Brawn GP raceren, for kort efter at blive overgået af Sebastian Vettel i Red Bull raceren.
Med Jenson Button nede på en 5 plads, ser det ud til, at de to alternativer til at tage titlen, vil ligge maksimalt pres på briten, der dog vil blive verdensmester her i Brasilien, hvis slutstillingen på søndag, ser ud som stillingen her efter de første 40 minutters træning.
Alle har valgt at gå i pit, som følge af regnen, der ikke lader til at holde ret længe.
Efter 45 minutter bryder STR stilheden, ved at sende Algurisuari ud på intermedia dæk. Han kører dog kun en enkelt omgang, noget han gør meget forsigtigt, så det er begrænset hvad han lærer af det, men det var måske heller ikke derfor han skulle ud.
Der skulle gå yderligere 7 minutter inden vi igen skulle få lov til at hører brølet fra en Formel 1 racer. Denne gang var det Kovalainen der tog McLaren en tur ud på banen.
I modsætning til Algurisuari, valgte Kovalainen at tage nogle omgange og derved hjælpe til at tørre banen rigtigt op igen. Hans tider var tydeligt langsommere end dem vi så inden regnen.
Efter tre omgange, lykkes det dog for Kovalainen at få så meget mere skub i raceren, at han sætter sin bedste tid, der dog fortsat er langt fra Vettels hurtigste tid.
Grosjean er også ude for at teste Renaulten, men mister grebet og kører gennem et flamingoskilt og spreder den famøse plastiksubstans ud over hele banen, hvilket resultere i rødt flag, selvom episoden på ingen måde var alvorlig.
Tempoet for oprydningen er ikke overvældende hurtigt, så vi kan godt forvente at der går en rum tid, inden vi igen ser biler på banen, her hvor der ellers var flere der var klar til at indtage banen igen.
Et godt bud er, at de skilte ikke står der på søndag. Måske allerede til 2. træning vil de være væk. At sætte et skilt, helt ude ved asfalten i ydersiden af et sving, må være noget af en tanketorsk.
Med 24 minutter tilbage af træningen, bliver banen igen åbnet og det vælter ud med racere på banen. Det bliver interessant at se, om banen når at blive hurtigere end den var den første halve time.
Det ser ud til, at den første den af banen er hurtig, men at den sidste sektor fortsat er lidt glat. Noget der hurtigt er ved at blive bedre.
Med lidt over 16 minutter tilbage af træningen, viser Nico Rosberg, at der kan køres stærkt nu, ved at rykke frem på 4. pladsen, for kort efter at blive overgået af Nakajima i den anden Williams racer.
Et minut senere, rykker Mark Webber frem i front og viser, at Red Bull har bilen i denne weekend. Samtidig viser Barrichello, at Brawn GP raceren også kan køre sidelæns, da han spinder.
Endnu et minut senere, sørger Sebastian Buemi for, at mekanikerne endnu engang ikke skal kede sig, ved at snurre baglæns ud i dækbarrieren og knække baghjulsophænget. Det giver gult flag.
Der er en del, der på dette tidspunkt kommer lidt sidelæns ud, hvilket kunne tyde på, at forholdene måske ikke ligefrem er optimale på nuværende tidspunkt.
Med under 8 minutter tilbage, er det fortsat kun de to Red Bull racere, der er noteret for tider under 1.13.
Mens Webber og Vettel lader til at nyde banen, ser det anderledes vanskeligt ud for Jenson Button i Brawn GP raceren, der på dette tidspunkt er helt nede på 9. pladsen.
Button er første mand ude på de bløde dæk, men det giver ham intet.
Webber prøver også de bløde dæk, hvilket betyder at han hugger næsten et halvt sekund af sin egen bedste tid. Barrichello klarer den dog markant bedre og sætter næsthurtigste tid, en tid der dog er langt efter Webber.
Tiden er gået og Button er ude i et sidste forsøg. Det ser ikke godt ud for den førende i mesterskabet, dog rykker han op på en 7. plads.