• Forside

Lotus godt i gang

Siden Lotus for kort tid siden blev tildelt den trettende plads på gridden til næste år, har de haft vældig travlt. For første gang i mange, mange år, kan BMF1 nu præsentere de første billeder af en ny Lotus Formel.

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 15/10 2009 klokken 07:10

Det er efterhånden mange år siden vi så Colin Chapmans berømte sorte, og sidenhen gule, Lotus-racere på en Formel 1-grid, og den endelige farve på den nye bil er da også stadig ukendt. Faktum er det dog at mærket vil være tilbage i 2010, og de første billeder er kommet ud.

I et interview med Mike Gascoyne, som nu er den tekniske chef for teamet, fortæller han lidt om det arbejde de laver, og giver os andre lidt indsigt i Lotus' nye verden.

Ayrton Senna, John Player Special Team Lotus 98T, Brasilien 1986

”Arbejdet i vindtunnellen er meget vigtigt i forberedelserne og opbygningen af en bil, og ikke mindst når man er et nyt team der ikke har gamle erfaringer at trække på,” fortæller han, og fortsætter: ”Vi har arbejdet på projektet i månedsvis, men først da vore plads på gridden var en realitet, kunne vi for alvor begynde at ansætte folk.”

Lotus_F1_Racing_wind_tunnel_model_B

Lotus_F1_Racing_wind_tunnel_model_A

Den erfarne englænder fortæller ligeledes at teamet er i tæt samarbejde med Lotus Groups øvrige afdelinger, og vil respektere det navn de repræsenterer, men at al finansieringen kommer fra Malaysia, og tanken er at der skal bygges et teknologi-center tæt ved Sepang-banen i Malaysia.

Premierminister Najib får overrakt en model af, hvad der kan være bemalingen på næste års Lotus

Mike Gascoyne

Med hensyn til forventningerne for det første år i Formel 1, lader det til at Lotus har sat sig et meget realistisk mål.

”Vi vil være på gridden, og håber at være så konkurrencedygtige som muligt. Hvis bare vi kan være de bedste af de nye er det fint,” fortæller Gascoyne, som ikke kan sætte navn på eventuelle kørere endnu.

”Vi kigger på både malaysiske, og andre kørere, men det vigtigste er at få en stabil og teknisk begavet kører, der kan hjælpe os med opbygningen af bilen og teamet,” slutter Lotus' tekniske chef, Mike Gascoyne.