Thailandske Alexander Albon havde meget svingende præstationer i 2020. To podiepladser blev det ganske vist til, men det var ikke godt nok for Red Bull.
Nu forklarer Helmut Marko beslutningen om at vrage Alexander Albon i et kommende interview med det tyske medie
motorsport-total.com.
Det er ikke det manglende talent, der fældede Albon, mener Marko: „Albon manglede konstante præstationer.”
Desuden tabte Albon „forholdsmæssigt meget tid, når vinden vendte eller dækkene blev slidt,” mener Marko.
Marko indrømmer dog, at sidste sæsons Red Bull var meget vindfølsom.
Sakhirs Grand Prix 2020. Ryggen af Alex Albon
Copyright Red Bull Contentpool
Men det er dog ingen undskyldning, mener Marko: ”Når du har en teamkammerat, der hele tiden kører på absolut topniveau, lige meget hvordan bilen er, så er det ikke så vigtigt, mener jeg. Det var kun Ricciardo, der kunne køre lige op med Max [Verstappen].”
Så umiddelbart er Albon degraderet til test- og reservekører næste år. Men Albon kan også blive farlig for Nico Hülkenberg og dennes deltidsjob, for Red Bull er parat til "at leje [Albon] ud, hvis et andet team pludseligt får brug for en reservekører næste år. Så får han kørt flere løbskilometer.“
Nico Hülkenberg tilbage til Englands Grand Prix 2020 med nummer 27 på Racing Point raceren
Copyright BWT Racing Point
Red Bull har garanteret den 24-årige thailænder, at han kommer til at få „masser af muligheder for at bevise sit talent under testkørsler,“ understreger Helmut Marko.
Desuden kommer Albon til at køre masser i simulatoren. „Albon vil altid være til stede ved løbene som reservekører - og det gælder jo fire biler [Red Bull og AlphaTauri].“
Men efter to sæsoner og to podiepladser er Helmut Markos ord næppe noget, der trøster unge Albon.
Selv om Albon er meget skuffet, og også klart og tydeligt har luftet sin utilfredshed på de sociale medier, så mener Marko ikke, at han er færdig i Formel 1:
"Det er ikke slut for ham. Vi ser bare på, om hans præstationer bliver mere stabile med tiden.”